Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

jo138
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2017 14:38

jo138 07 nov 2019 17:41

Jac schreef: 04 nov 2019 19:14 Na de hele zondagmiddag het forum te hebben afgezocht , toch nog een vraagje aan de geometrie kenners wat betreft de maat van een supersix 56 tov een 58 .
Ik rij nu een 56 uit het jaar 2011/2012 net geen evo. Zadel hoogte 77.8 cm met een drop van 10cm . En een stem van 10cm en 3,5cm spacers .
Mijn lengte is 179 cm. Binnenbeenlengte 88 cm . Als ik de geometrie van de 58 cm bekijk dan is het verschil niet heel groot.
De reach is 5 mm langer en de boven buis 15 mm . Het balhoofd is 20 mm hoger en de zitbuis ook ook, alleen de hoek van de zitbuis is anders 73 om 73,5 graden. Het zadel steek nu vanaf de klem 21 cm uit het frame dat word dan 19 cm en de spacer kan naar 1.5 cm . Stem blijft 100mm Kan dit of zie ik iets over het hoofd ?
Ikzelf meet 180cm met een binnenbeenlengte van 89cm, zadelhoogte op 78cm. Zeer gelijkaardig dus. Als je eens zoekt op google zal je merken dat je binnenbeenlengte groot is t.o.v. je lichaams lengte.
Kijk eens op de trek site bij trek domane, je zal zien voor framemaat 56cm : lichaamslengte 173-180cm, binnenbeenlengte 81-85cm.
Dus de personen die zeggen dat een 58cm te groot is voor jou kijken enkel naar je lichaamslengte en niet naar je binnenbeenlengte.
Als je (meer) comfortabel wil zitten zal je naar een 58cm moeten gaan met een kortere stuurpen zodat je minder drop hebt en minder spacers nodig hebt.
Je moet er inderdaad ook rekening met houden dat de zitbuishoek niet teveel verschilt zodat je het zadel tov bracket nog hetzelfde kan zetten.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 07 nov 2019 18:13

jo138 schreef: 07 nov 2019 17:41
Jac schreef: 04 nov 2019 19:14 Na de hele zondagmiddag het forum te hebben afgezocht , toch nog een vraagje aan de geometrie kenners wat betreft de maat van een supersix 56 tov een 58 .
Ik rij nu een 56 uit het jaar 2011/2012 net geen evo. Zadel hoogte 77.8 cm met een drop van 10cm . En een stem van 10cm en 3,5cm spacers .
Mijn lengte is 179 cm. Binnenbeenlengte 88 cm . Als ik de geometrie van de 58 cm bekijk dan is het verschil niet heel groot.
De reach is 5 mm langer en de boven buis 15 mm . Het balhoofd is 20 mm hoger en de zitbuis ook ook, alleen de hoek van de zitbuis is anders 73 om 73,5 graden. Het zadel steek nu vanaf de klem 21 cm uit het frame dat word dan 19 cm en de spacer kan naar 1.5 cm . Stem blijft 100mm Kan dit of zie ik iets over het hoofd ?
Ikzelf meet 180cm met een binnenbeenlengte van 89cm, zadelhoogte op 78cm. Zeer gelijkaardig dus. Als je eens zoekt op google zal je merken dat je binnenbeenlengte groot is t.o.v. je lichaams lengte.
Kijk eens op de trek site bij trek domane, je zal zien voor framemaat 56cm : lichaamslengte 173-180cm, binnenbeenlengte 81-85cm.
Dus de personen die zeggen dat een 58cm te groot is voor jou kijken enkel naar je lichaamslengte en niet naar je binnenbeenlengte.
Als je (meer) comfortabel wil zitten zal je naar een 58cm moeten gaan met een kortere stuurpen zodat je minder drop hebt en minder spacers nodig hebt.
Je moet er inderdaad ook rekening met houden dat de zitbuishoek niet teveel verschilt zodat je het zadel tov bracket nog hetzelfde kan zetten.
Je ziet hierbij wel over het hoofd dat een groter frame ook langer is. En bij in verhouding lange benen, moet je dan compenseren met een korte stuurpen, wat het stuurgedrag niet ten goede komt.

Wie in verhouding lange benen heeft, is dikwijls beter af met een endurance geometrie. Iets kortere bovenbuis (minder reach) en iets meer stack. Bij cannondale een synapse.

jo138
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2017 14:38

jo138 07 nov 2019 18:24

JDW schreef: 07 nov 2019 18:13 Je ziet hierbij wel over het hoofd dat een groter frame ook langer is. En bij in verhouding lange benen, moet je dan compenseren met een korte stuurpen, wat het stuurgedrag niet ten goede komt.

Wie in verhouding lange benen heeft, is dikwijls beter af met een endurance geometrie. Iets kortere bovenbuis (minder reach) en iets meer stack. Bij cannondale een synapse.
Soms is het verschil tussen 2 frame maten wat betreft de reach maar enkele milimeters en de stack centimeters.
Maar 't is inderdaad per merk / frame te bekijken.
Wat ik vooral wou benadrukken : een framemaat beoordelen enkel op zijn lichaamslengte is niet zo goed.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 nov 2019 19:52

Wat over het hoofd word gezien is dat de spacers naar achter hellen waardoor die 2cm minder spacers ook nog eens voor ruim 5mm meer reach zorgen. De stuurpen moet dan naar 9cm.

Ook vraag ik mij af om welk modeljaar die 58 is. Van de nieuwste generatie is de 56 al 14 mm hoger en 4 mm korter. Dan kom je al op een nette 2cm spacers met 10cm stuurpen. De Supersix is dus wat minder sportief geworden. De System Six heeft op dat gebied het stokje van de Supersix overgenomen.

Een groter frame nemen alleen voor de binnenbeenlengte is zeker niet altijd een goed idee. Het gaat al snel erg log aanvoelen. Zeker nu er allerlei endurance modellen zijn en ook de vroeger sportieve modellen 'meegroeien' met de steeds ouder wordende wielertoerist is het zonde om veel geld uit te geven aan iets dat net niet past.
Campagnolo Ultra Dork

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 07 nov 2019 21:19

+1

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 07 nov 2019 21:25

Bedankt voor de reacties.
@JDW de lengte van de bovenbuis hebben we zeker niet over het hoofd gezien . Het klopt wel dat ik op de 58 iets langer zit dan nu. Door 2 rug operatie kan ik ook niet te kort zitten, dat geeft gelijk problemen in de onderrug

@Ernie C bedankt voor de uitgebreide informatie. Het is een demo uit 2016 .
Nog niet met de korte bovenbuis dus.
Er is niet alleen naar de binnenbeenlengte gekeken, heb ook vrij lange armen, ten opzichte van mijn lengte.
Vind je als je naar de foto's kijkt dat ik te gestrekt zit ?
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 nov 2019 21:35

Jac schreef: 07 nov 2019 21:25 Bedankt voor de reacties.
@JDW de lengte van de bovenbuis hebben we zeker niet over het hoofd gezien . Het klopt wel dat ik op de 58 iets langer zit dan nu. Door 2 rug operatie kan ik ook niet te kort zitten, dat geeft gelijk problemen in de onderrug

@Ernie C bedankt voor de uitgebreide informatie. Het is een demo uit 2016 .
Nog niet met de korte bovenbuis dus.
Er is niet alleen naar de binnenbeenlengte gekeken, heb ook vrij lange armen, ten opzichte van mijn lengte.
Vind je als je naar de foto's kijkt dat ik te gestrekt zit ?
En wat zegt je gevoel Jaco?
Ik vindt dat je er wel netjes op zit.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 07 nov 2019 22:12

René ivm met de regen vanmiddag nog niet gereden, ga zaterdag een proefrit maken . Het voelde binnen goed aan.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 nov 2019 23:11

De 2016 SS is wel al weer een beetje hoger dan het 2011 model.

Qua aanzicht best redelijk maar de armen staan wel redelijk ver vooruit. Ik ben benieuwd of dit voldoende ondersteuning geeft op lange ritten.
Campagnolo Ultra Dork

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 08 nov 2019 10:51

Ik ben iets groter maar in verhouding had ik hetzelfde probleem met frame maat 60. Het te gestrekt met de armen naar voren zitten tijdens de lange ritten zorgde voor last van nek, schouders, onderrug en slapende handen / vingers. Uiteindelijk voor een endurance geometrie gegaan met een kortere bovenbuis.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 09 nov 2019 10:34

Ernie C. schreef: 07 nov 2019 23:11
Qua aanzicht best redelijk maar de armen staan wel redelijk ver vooruit. Ik ben benieuwd of dit voldoende ondersteuning geeft op lange ritten.
+1

P.S.: Lijkt me de demo van Bongers. Mooie fiets :winkthumb:

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 14 nov 2019 20:55

Even een kleine update.
Vandaag een testrit van een kleine 60km gereden, en ik zit er prima op.
Zeker niet het gevoel dat ik te gestrekt zit . Ook geen last gehad van tintelingen in de handen en ook geen last van de nek en armen.
De foto een paar pagina's terug vertekend een beetje, omdat ik daar met de handen boven op het bovenste gedeelte van de shifters zat.

@Martinonbongo2 klopt 👍🏻
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Plaats reactie