Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets voor Paris-Brest-Paris

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 06 nov 2019 00:14

FryskBloed schreef: 05 nov 2019 20:51 Als het carbon mag zijn: Space Chicken Heb je geld over om 'm fatsoenlijk te laten spuiten :P

Aluminium: Kinesis 4S of Tripster AT
Het lijkt wel of je iets tegen stalen fietsen hebt ;-) Of ben je zelf ook weer naar iets anders aan het uitkijken?
Maar ik zou jou nog wel willen vragen (als ik dan toch voor custom zou gaan) of je eerder M-gineering of Wind zou aanraden.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 nov 2019 08:29

Ik weet niet in wat voor staat de Fairlight is, maar is een reparatie bij Bart (Wind) geen optie? Daarnaast is Bart zelf 2m+ en heeft hij veel kennis in en ervaring met fietsen voor "reuzen".

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 06 nov 2019 10:00

Hoe kan je een stalen frame aan barrels rijden op een woonerf, waar de maximum snelheid 15 km/u is?

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 06 nov 2019 17:04

alliance_0 schreef: 06 nov 2019 10:00 Hoe kan je een stalen frame aan barrels rijden op een woonerf, waar de maximum snelheid 15 km/u is?
Ik was ook erg verbaasd. Het is maar een kleine vouw in de onderbuis, dus misschien is 'aan barrels' wat overdreven (geeft ook mijn frustratie weer), maar het frame is meteen waardeloos geworden in de ogen van twee professionals.
De impact van 120 kg is met een lage snelheid kennelijk nog steeds niet te verwaarlozen. En een auto van 1000 kg die stilstaat is even hard als een muur waar je tegenaan rijdt.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 nov 2019 17:46

Waardeloos en niet rijdbaar hoeft niet samen te gaan. Misschien een foto opsturen naar Bart en ook zijn mening vragen?

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 06 nov 2019 20:32

Er valt prima op te rijden hoor. Maar om er weer een veilige fiets van te maken zou je zowel de onderbuis als de bovenbuis moeten vervangen, en dan ben je al zoveel aan het lassen cq solderen dat ik me afvraag of het de moeite is, Maar ik ga het misschien nog wel eens vragen. En misschien dat de mensen van de verzekering ook denken dat het nog gerepareerd kan worden, dat moet ik nog horen.

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 06 nov 2019 20:44

Een framebouwer kan mogelijk de kromme buis (of buizen) vervangen, maar het zou me verbazen als het de kosten en moeite waard zouden zijn. Het zal ook niet helpen dat Fairlights gelast zijn en niet gesoldeerd. [edit: dit wist je dus al]

Verder lijkt het me inderdaad zeer moeilijk om een frame te vinden dat aan alle voorwaardes voldoet. Een custom ligt ergens voor de hand, maar die zal vast ook niet voor de winter klaar zijn.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 07 nov 2019 12:46

Even inhaken:

> Het is wel mogelijk om een frame met dergelijk schade te repareren (op basis van beschreven schade, zou wel nog even de foto's moeten zien). Maar nette reparatie is uitgebreid (vervanging van buizen) en gaat idd in de kosten lopen (zeker icm nieuwe lak/poedercoat).

> Ik zou zeker een frame voor je kunnen bouwen met gewenste specs (Special Allroader of full custom). De Special Allroader zit maar een paar honderd euro boven je budget. Maar dit gaat niet lukken op heel korte termijn (ruimte vanaf februari).

> Wat ik je kan aanbieden is een 'quick and dirty (and cheap)' reparatie van je huidige frame bij bestelling van een nieuw frame. Op die manier kan je veilig de winter doorrijden op je oude frame totdat je nieuwe WiND klaar is. >>> Laat maar weten of dat voor jou een optie is (kan ook per PB of email).

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 07 nov 2019 14:37

Dank voor de reactie. Ik stuur een PB.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 12 feb 2020 10:43

aloisvonesterhazy schreef: 07 nov 2019 14:37 Dank voor de reactie. Ik stuur een PB.
Hoe is het afgelopen met je Fairlight?

Kom dit topic toevallig tegen omdat ik misschien een Fairlight Strail 2 wil aanschaffen
Laatst gewijzigd door kopjethee op 12 feb 2020 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 12 feb 2020 11:51

Ik ben uiteindelijk niet voor een nieuwe Fairlight gegaan, om meerdere redenen:
-De wachttijd is zodanig lang voor een frame in mijn maat, dat ik pas tegen de zomer een nieuwe fiets zou hebben.
-De oploper die het frame had na een botsing op relatief lage snelheid lijkt erop te duiden dat voor iemand van mijn postuur (2m, 105 kg) de dikte van de buizen op de cruciale plek tegen de balhoofdbuis aan net te weinig is. Begrijp me goed, het is een prima fiets en ik heb er tot die botsing altijd zonder problemen op gefietst, geen seconde materiaaloponthoud gehad tijdens Parijs-Brest-Parijs, maar het lijkt toch dat Fairlight de grote maten gewoon heeft uitvergroot ten opzichte van de standaardmaat zonder te kijken naar de sterkte van de buizen. Dat geven ze zelf ook half toe in een e-mail: 'We can offer you a crash replacement.... This will be for the batch that are arriving in April 2020. This has small revisions to the tubes used that we have tailored to the larger sized frames.' De nieuwe versie zou dus op dat punt wel beter zijn, maar het geeft me net wat minder vertrouwen. Maar als je een standaardmaat hebt is dit natuurlijk veel minder een probleem. Ik had de fiets juist gekozen omdat het op dat moment een van de grootste frames van staal op de markt was, die geschikt zijn voor een lange-afstandenfiets.
-Anderhalf jaar geleden waren de kosten van een complete fiets op maat voor mij te hoog (en onverkoopbaar aan het thuisfront); nu het alleen gaat om de vervanging van een frame vond ik de extra uitgave aan een frame op maat verdedigbaar en ben ik dus daarvoor gegaan. Verzekering dekte gelukkig een groot deel van de schade aan het kapotte frame. Hopelijk is het nieuwe frame volgende maand klaar.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 12 feb 2020 12:01

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik twijfel tussen een 54R en 54T.
Dus een stuk kleiner en ik weeg momenteel 76kg.

Misschien kan je gebruik maken van de crashreplacement en vragen om een andere maat? Dan hebben we er beide voordeel aan, haha.

Welk frame is het nu geworden?

Plaats reactie