Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Telefoon op de fiets

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 16 okt 2019 15:03

En dan nog snap ik niet waarom je zoiets zou doen?
Als je morgen op die manier onder een auto eindigt dan kan je misschien aanhalen dat dat een reden is om ook met je telefoon op je fiets bezig te mogen zijn... dan heb je tenminste het voordeel dat je afgeleid bent en de auto niet ziet.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 16 okt 2019 22:13

rob74 schreef: 15 okt 2019 12:15 De wettekst is compleet onzinnig. Het doel is goed, maar de wet kan niet zodanig geformuleerd worden zodat het doel gehaald wordt.

Het doel is namelijk dat we opletten tijdens het fietsen. Opletten op overig verkeer en met ons hoofd met aan-het-verkeer-deelnemen bezig zijn.

De wet zegt alleen maar dat ik tijdens het fietsen mijn telefoon niet mag vasthouden. Ik mag wel de telefoon in een houder plaatsen en youtube filmpjes gaan bekijken tijdens het fietsen. Daar zegt de wet niks over. Eigenlijk zou de wettekst moeten zijn: "je moet OPLETTEN als je aan het verkeer deelneemt", maar zoiets is ook weer net te vaag
Er bestaat al zoiets als artikel 5 wvw.

Je mag geen gevaar of hinder op de weg veroorzaken.
Probleem is echter dat hiervoor een proces verbaal geschreven moet worden, de officier daar wat van moet vinden, er een vonnis moet komen.
Veel te ingewikkeld dus..

De gedraging: telefoon vasthouden kan worden afgedaan met een bonnetje en een acceptgiro bij het cjib
Opgeven is geen optie!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 okt 2019 22:17

bartdr schreef: 16 okt 2019 15:03 En dan nog snap ik niet waarom je zoiets zou doen?
...
Meen je dat? Begrijp je echt niet
waarom mensen hun gsm nakijken op de fiets of in de auto ?

Walter

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 17 okt 2019 07:00

Nee ik begrijp dat ook niet.

Als je dat doet vind je dus een telefoontje of berichtje van iemand anders, van wie je niet eens weet van wie het is bij de eerste 'melding' belangrijker dan de veiligheid van jezelf en je medeweggebruikers.

Zelfde als je met iemand staat te praten en de telefoon gaat van diegene, die kijkt of neemt dan op zonder dan nog te weten wie het is. Die vind op dat moment dus een onbekend persoon belangrijker dan diegene met wie die op dat moment in een gesprek zit, zeer onbeschoft.

Past overigens wel in het tijdsgewricht dat mensen alleen nog maar zichzelf belangrijk vinden. Heel vervelend zo'n omgeving waar je dan ook nog in schijnt te moeten leven.

Sociaal media net zoiets, alleen maar 'senden'.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 17 okt 2019 11:04

Verslaving.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 22 okt 2019 12:37

walter- schreef: 16 okt 2019 22:17
bartdr schreef: 16 okt 2019 15:03 En dan nog snap ik niet waarom je zoiets zou doen?
...
Meen je dat? Begrijp je echt niet
waarom mensen hun gsm nakijken op de fiets of in de auto ?

Walter
het lijkt erop dat jij een van de redenen bent waarom ze dit in een wet willen gieten ;)

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 25 okt 2019 20:37

Ik vraag me toch echt af of al die (schijn?)heiligen hier echt constant met hun hoofd bij het verkeer zijn in de auto of op de fiets????
Kan het toch echt niet geloven.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 26 okt 2019 08:41

Waarschijnlijk niet, maar een soort van blik naar voren helpt wel om wakker te schrikken als er voor je iets gebeurt. Met een blik op een schermpje mis je dat sneller.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1738
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 26 okt 2019 08:45

LongTallErne schreef: 25 okt 2019 20:37 Ik vraag me toch echt af of al die (schijn?)heiligen hier echt constant met hun hoofd bij het verkeer zijn in de auto of op de fiets????
Kan het toch echt niet geloven.
Op de gsm kijk ik ook wel nooit als ik fiets of in de auto. Vind ik veel te gevaarlijk.

Vooral op de racefiets vind ik met 1 hand rijden ook al gevaarlijk. Ook als ik iets eet wil ik het zo vlug mogelijk op hebben. 1 put of bult in de weg en je ligt de grond in met 1 hand.

Maar je hebt wel een punt dat de zwevende gouden kroontjes hier wel vlot uitgedeeld werden bij de geboorte op dit forum als je verschillende topics bekijkt.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 27 okt 2019 16:09

Dat is precies wat ik bedoel.
Ik ontken de gevaren die er zijn echt niet maar kijk echt wel eens op mijn telefoon (niet bij elk piepje), laat mijn ogen even afdwalen naar de natuur langs de weg of laat me op een andere manier even afleiden.

Laten we hier dus niet roepen dat we heiliger dan de paus zijn (voor wat dat nog waard is).
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 okt 2019 19:49

Natuur in een strak truitje. :lol: Reed ik bijna achterop een auto die afremde om verkeer van rechts voorrang te geven.
Toch als je alleen hier in de regio ziet hoeveel auto's tegen bomen rijden (op een rechte weg) of frontaal op een tegenligger, geeft wel aan dat men met andere zaken bezig is, dan met rijden.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1738
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 okt 2019 08:12

LongTallErne schreef: 27 okt 2019 16:09 Dat is precies wat ik bedoel.
Ik ontken de gevaren die er zijn echt niet maar kijk echt wel eens op mijn telefoon (niet bij elk piepje), laat mijn ogen even afdwalen naar de natuur langs de weg of laat me op een andere manier even afleiden.

Laten we hier dus niet roepen dat we heiliger dan de paus zijn (voor wat dat nog waard is).
Klopt. Zelfs meezingen met de radio in de auto is afleiding. Dus ik denk niet dat er iemand is die mag beweren dat die nooit afgeleid is terwijl die op de openbare weg is.

Het is natuurlijk wel een verschil in gradatie van afleiding, maar als je beweert dat je nooit afgeleid bent dan denk je dat maar.

Het gebeurt mij ook maar al te vaak dat bepaalde liedjes op de radio me laten wegdromen aan een herinnering, maar dan ben ik ook helemaal niet meer zo oplettend achter het stuur.

Plaats reactie