Over de wielersport en zijn beoefenaars.

NK wielrennen in 2020 in Drenthe

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 okt 2019 16:28

Theo V schreef: 18 okt 2019 09:17 Gaan ze dan wel die keien weghalen uit de berm van de "berg"?
zie de link van kxlight..,

Er komt nu een proef waarbij de keien vervangen worden door een grindstrook. Als de proef een succes is, volgt dat op de hele berg. Maatstaven voor wanneer het een succes genoemd kan worden, vermeld het artikel niet. Aanleiding was een ernstige valpartij met gevolgen, dus wellicht kunnen ze de proef pas evalueren als er weer een serieuze valpartij is geweest.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 okt 2019 02:09

Scherp!!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 22 okt 2019 12:59

MarkVeenstra schreef: 18 okt 2019 16:28
Theo V schreef: 18 okt 2019 09:17 Gaan ze dan wel die keien weghalen uit de berm van de "berg"?
zie de link van kxlight..,

Er komt nu een proef waarbij de keien vervangen worden door een grindstrook. Als de proef een succes is, volgt dat op de hele berg. Maatstaven voor wanneer het een succes genoemd kan worden, vermeld het artikel niet. Aanleiding was een ernstige valpartij met gevolgen, dus wellicht kunnen ze de proef pas evalueren als er weer een serieuze valpartij is geweest.
Het is heel erg dat er een dodelijk ongeval gebeurd is, maar om dat toe te schrijven aan de stenen in de berm gaat me te ver.
Als je dit doortrekt, dan moet je in heel Nederland obstakels waar een fietser mee in aanraking kan komen, gaan weghalen, of ze gaan inpakken in schuimrubber.

Het blijft een sport die je beoefent in de openbare ruimte, waarbij je zelf de risico's en je grenzen moet inschatten. Dat zoiets wel eens mis gaat is, hoe erg ook, botte pech.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 okt 2019 15:09

Pollekes schreef: 22 okt 2019 12:59 ...
Het is heel erg dat er een dodelijk ongeval gebeurd is, maar om dat toe te schrijven aan de stenen in de berm gaat me te ver.
Als je dit doortrekt, dan moet je in heel Nederland obstakels waar een fietser mee in aanraking kan komen, gaan weghalen, of ze gaan inpakken in schuimrubber.
..
Dit is helaas te kort door de bocht.
Ontwerpen van wegen en infrastructuur in Nederland is aan regels gebonden. Maar vooral vanuit het uitgangspunt dat de infrastructuur vergevingsgezind is. Dat wil zeggen dat verkeersdeelnemers een fout kunnen maken, maar het risico op extreem letsel zo klein mogelijk gemaakt is. Bijvoorbeeld een berm, in plaats van direct een boom (minimale afstand obstakels van de weg), trilstrookje langs de randen om induttende bestuurders te wekken, berm tussen fietspad en weg langs provinciale wegen.

In dit geval is er speciaal voor wielrenners een pad over een bult gelegd. Een goed, vergevingsgezind ontwerp zou dan direcht naast het verharde gedeelte iets hebben als gras of een vangrail. Geen grote, ongelijke keien, want áls je dan van de weg raakt (om wat voor reden dan ook), maak je het risico de controle volledig te verliezen zeer veel groter. Omdat deze strook ongelijk en onvoorspelbaar is. Kiezels zijn al beter (al is het ook niet zaligmakend denk ik, afhankelijk van de grindlaag ben je je voorwiel vrij snel kwijt en ook bij de landing zijn kiezels niet plezierig). Maar waarom is er niet een 30 of 50cm gras, of van die open betonnen tegels (bekend van bermen langs 60km/u wegen). Je stuitert dan ook behoorlijk, maar het is wel gelijkmatig en niet onvoorspelbaar.

Helemaal risico's wegnemen kun je niet. En zeker dat noodlottig ongeval is ook een kwestie van domme pech (verkeerd terecht komen). Maar de wegontwerper had - in mijn ogen - het risico op een buiteling kunnen verkleinen met een andere keuze voor de berm.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 okt 2019 18:37

Ik roep niet snel dat iets debiel is, maar toen ik foto's zag van die keien dacht ik, welke debiel heeft dat bedacht.
Niemand in de buurt geweest die ooit op een racefiets heeft gezeten.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 23 okt 2019 09:39

+1 voor Mark

Plaats reactie