Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur schakelt zelf

Dimitri vL
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2019 19:13

Dimitri vL 19 okt 2019 19:22

Sinds ik nieuwe kabels, tandwielen en ketting op mijn fiets heb (zelf gedaan) schakelt de derailleur achter soms uit zichzelf (lichter).
Dit gebeurd alleen als ik de ketting op één van de middelste tandwielen van mijn cassette achter heb liggen en kracht zet (bij sprintje of klimmetje). Heel irritant dus.

Ik heb de derailleur achter al meerdere malen opnieuw afgesteld en ook de kabel al eens opnieuw vastgezet.

Het gaat om een cyclocross fiets met Shimano Tiagra 10 speed.

Iemand een idee hoe dit kan en wat de oplossing is? Alvast bedankt voor het meedenken?

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 19 okt 2019 20:50

Wijst toch op een onjuiste afstelling van de achterderailleur, verminder de spanning van de achterderailleur eens iets. Of misschien is één van de kransjes andersom gemonteerd.
prj

Dimitri vL
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2019 19:13

Dimitri vL 21 okt 2019 07:38

Dank!
Dan ga ik het toch nog eens proberen met afstellen dan. Het lastige is dat hij tijdens het afstellen prima schakelt. Maar in de praktijk als je kracht gaat zetten anders reageert.
En even de cassette nalopen dus.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 okt 2019 07:41

prjz schreef: 19 okt 2019 20:50 Wijst toch op een onjuiste afstelling van de achterderailleur, verminder de spanning van de achterderailleur eens iets. Of misschien is één van de kransjes andersom gemonteerd.
Kransjes andersom monteren is onmogelijk.. dat past niet.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 okt 2019 08:50

Heb je voor het laatste stukje kabel naar je derailleur wel de originele lengte gebruikt ? Bij de 10 spd groepen en ouder kan dat uitmaken. Shimano schrijft daar een specifieke lengte voor. De neiging bestaat nog wel eens dat stukje in te korten. Dat kan voor schakelproblemen zorgen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 okt 2019 10:14

Voor de duidelijkheid ; lichter schakelen wil zeggen dat hij naar een grotere krans opschakelt? Dat is op zich uitzonderlijk in mijn ervaring. Veelal schakel je net naar een zwaarder verzet ongewild. Dat is dan veelal omdat de kabelloop te veel wrijving geeft (Slecht kabelloop, vuil, versleten binnen of buitenkabels). De veer van de derailleur slaagt er dan niet de ketting snel op het juiste kransje te duwen en later door wat beweging op de fiets lukt dat toch en springt de ketting iets zwaarder.

Opschakelen is eerder uitzonderlijk.
Nog wat opties; toch slecht afgeregeld; probeer nog meer aandacht te schenken bij afregelen en zorg dat de ketting op ieder kransje geluidloos draait en telkens even snel op- en afschakelt.
Te veel speling op de derailleurwieltjes kan eventueel ook een oorzaak zijn van onvoorspelbaar gedrag.

Je kan op de stand nog eens met snelle omwentelingen testen of hij niet overspringen. Dus met een cadans van minstens 120 de pedalen laten ronddraaien.

En terwijl ik dat schrijf: zit je wiel goed en goed vast in de fiets? Misschien onder grote kracht trek je het wat scheef met het slecht schakelen tot gevolg.

Walter

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 okt 2019 14:27

Bij mij gebeurt het ook wel eens als de boel erg vuil is.
Zeker nu in de herfst.
En het is zeker afhankelijk van de kabelspanning.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 okt 2019 15:18

NuitKor schreef: 21 okt 2019 07:41 Kransjes andersom monteren is onmogelijk.. dat past niet.
Past wel bij diverse lichtgewicht naven, die alleen smalle splines hebben. Bij Shimano naven niet.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 okt 2019 22:47

Het kan ook zijn dat de kabels rondom het balhoofd veel te kort zijn. Dat betekent dat je aan de kabel trekt als je te ver stuurt. Want er is geen ruimte om het op te vangen. Dus dan schakel je lichter. Moet je wel een extreem gevalletje te ver inkorten hebben gedaan. Kijk ook even of je derailleur hanger wel recht is. Een scheve derailleurstand doet dit ook wel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Dimitri vL
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2019 19:13

Dimitri vL 22 okt 2019 07:53

Geweldig, zoveel mensen die meedenken! Bedankt.
Ik ga dit weekend weer even puzzelen.

Dimitri vL
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2019 19:13

Dimitri vL 22 okt 2019 07:56

- hij schakelt inderdaad naar een groter kransje
- wat zou de originele lengte voor 10 spd dan moeten zijn?

Mecastin
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 sep 2019 14:04

Mecastin 22 okt 2019 12:17

Wellicht kun je wat foto's posten van je derailleur, casette en kabelloop? Dan kunnen misschien een aantal punten bekeken en uitgesloten worden.

Plaats reactie