Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Oplichter Marktplaats

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 okt 2019 17:01

Misschien een zijstap, maar hoe werkt dat daarna qua fraude. Ik maak via een nep-tikkie een cent over van mijn bankrekening aan Boris J. Boef. En dan?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 okt 2019 19:42

Nee_Nee schreef: 19 okt 2019 17:01 Misschien een zijstap, maar hoe werkt dat daarna qua fraude. Ik maak via een nep-tikkie een cent over van mijn bankrekening aan Boris J. Boef. En dan?

Als ik het goed heb kom je via zo'n nep-betaalverzoek op een nep-website. Daar vul jij keurig je inloggegevens in. En voila, Boris B. Boef heeft toegang tot jouw bankrekening.

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 19 okt 2019 20:00

Er is altijd nog een extra verificatie. Bij ING is dat een TAN-code die je via SMS krijg toegestuurd.
Ook deze zul je in moeten vullen op de nep-site. Als slachtoffer denk je dat de TAN-code die je krijgt hoort bij de 1-cents betaling die je denkt te doen. Echter : het is de TAN-code die Boris nodig heeft om de overschrijving te doen of zijn smartphone te koppelen aan jouw account.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 19 okt 2019 20:44

marcmarc schreef: 19 okt 2019 20:00 Er is altijd nog een extra verificatie. Bij ING is dat een TAN-code die je via SMS krijg toegestuurd.
Ook deze zul je in moeten vullen op de nep-site. Als slachtoffer denk je dat de TAN-code die je krijgt hoort bij de 1-cents betaling die je denkt te doen. Echter : het is de TAN-code die Boris nodig heeft om de overschrijving te doen of zijn smartphone te koppelen aan jouw account.
Als je betaald met de ing app heb je geen tan code nodig. Maar wellicht heb je die (oid) ooit wel nodig gehad om de app te activeren

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 okt 2019 21:08

Toen ik nog bij ING zat was dat niet zo.
Wel moet je uiteraard met een code inloggen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 20 okt 2019 06:46

Sulla schreef: 19 okt 2019 20:44 Als je betaald met de ing app heb je geen tan code nodig. Maar wellicht heb je die (oid) ooit wel nodig gehad om de app te activeren
Klopt idd.
Voor meer info zie dit verhaal

ING werkt nog met TAN-codes maar dat gaat verdwijnen. In plaats daarvan kun je :
- bevestigen met de app door een QR-code te scannen. Ook daar zitten blijkbaar risico's aan bij onzorgvuldig gebruik... zie dit verhaal
- bevestigen met een zg. "scanner". Misschien is dat, al met al, nog wel de veiligste optie.

Info Consumentenbond (1)
Info Consumentenbond (2)

Overigens vroeg de bewuste Boris mij of ik toevallig een rekening had bij Rabo of ING. Blijkbaar is het bij die banken net even wat makkelijker.

En ik sla mezelf nog steeds voor de kop dat ik zo dom ben geweest.
Nou ja...eens maar nooit weer zullen we maar zeggen....

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 20 okt 2019 09:44

Mensen verkopen ook hun account. Zodat criminelen gebruikersnamen hebben die betrouwbaar zijn.

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 20 okt 2019 18:51

Vandaag mijn Garmin Fenix 5 Sapphire te koop gezet op marktplaats.

Binnen no time de volgende reactie:
Hallo Edward, Goeiemiddag ik zou deze graag willen overnemen stuur je mij even een WhatsApp bericht (06-...) ik zie uit naar je bericht.

Ik whatsapp gestuurd:
Hey, Zou je deze vandaag al kunnen opsturen?
Stuur ik alvast mijn adres gegevens:
T.n.v J.Pat
Gregoriuslaan 5
6114NK Sustern

Heb je toevallig ING of RABO

Terug gestuurd:
Hallo ... dat gaat snel zeg ... wacht even ... waarom zo’n haast?

Geen reactie meer 🤔

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 20 okt 2019 20:20

Edward,
dit is precies dezelfde persoon die het bij mij ook heeft geprobeerd.
Het adres is hetzelfde. Was de gebruiker ook ene "Roel" uit Appingedam ?
Het lijkt me verstandig als je zijn gegevens naar verdacht@marktplaats.nl stuurt. Misschien kunnen ze er iets aan doen.

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 20 okt 2019 20:24

Is gemeld 👍🏻

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 20 okt 2019 23:10

Heb wel eens gelezen dat oplichters regelmatig woonplaatsen uit de uitersten van het land opgeven. Verhaal van alleen verzenden wordt dan in veel gevallen eerder geaccepteerd. Lijkt met plaatsen hierboven genoemd in Limburg en Groningen het geval te kunnen zijn

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 21 okt 2019 18:50

Reactie Marktplaats:

Beste Edward,

Onlangs heb je een reactie of bod ontvangen van hendriks op jouw advertentie: Garmin Fenix 5. Op basis van andere meldingen vermoeden wij dat er sprake is van een frauduleuze bieder of een ongewenst bericht.

Frauduleuze bieder
Indien er sprake is geweest van een frauduleuze bieder betekent dit dat wij hierover meerdere meldingen van gebruikers hebben gehad. Wij hebben het account geblokkeerd en het bod op jouw advertentie verwijderd.

Ongewenste berichten
Marktplaats heeft van meerdere meldingen ontvangen over de berichten van deze specifieke gebruiker. Het betreft hier meldingen van ongewenste berichten (spam). Al deze berichten, dus ook de berichten gericht aan jou, zijn automatisch verwijderd uit de 'Berichten' van alle ontvangers. Ook hebben wij het account van de gebruiker, die de berichten heeft verstuurd, geblokkeerd.

Wij raden je aan zeer voorzichtig te zijn in je verdere contact met deze gebruiker.

Voor de toekomst geven wij je graag de volgende tips mee:

Laat je gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo
Controleer eventueel de persoonsgegevens zoals het rekeningnummer op Google.
Stuur niet zomaar producten naar het buitenland
Voor meer verkooptips bekijk onze Veilig Handelen pagina.
Wij wensen je veel succes op Marktplaats


Met vriendelijke groet,
Het Marktplaats team

Plaats reactie