Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welke Garmin ?

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 13 okt 2019 20:39

Ik stond een tijdje geleden voor dezelfde keuze. Ik had een 500 waar ik heel tevreden mee was...

Mij keuze is uiteindelijk gevallen op helemaal geen Garmin, maar wel op de Wahoo Elemnt Bolt. Lijkt erg op de 500: lekker klein, monochroom beeldscherm, accu gaat heel lang mee en niet zo duur (aanbieding voor 189 euro). Hij werkt wel veel sneller, de bediening is veel beter en ook de navigatie werkt heel goed (zelfs zonder kleurenscherm). Echt een top apparaat.

Als ik op nieuw zou moeten kiezen dan wist ik het wel :winkthumb:

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 okt 2019 09:43

Is voor mij nog geen optie. Mijn voorkeur gaat uit naar Garmin, mede vanwege het feit dat ik dan m'n ritjes kan blijven nakijken in Garmin Connect.

Overigens, hoe zit dat bij Wahoo? Die zal ongetwijfeld ook de mogelijkheid hebben om ritjes terug te kunnen kijken op de computer.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 okt 2019 09:45

razenderoeland schreef: 14 okt 2019 09:43
Overigens, hoe zit dat bij Wahoo? Die zal ongetwijfeld ook de mogelijkheid hebben om ritjes terug te kunnen kijken op de computer.
Natuurlijk, op het alomtegenwoordige Strava of andere externe websites. Geen lock-in vanuit de fabrikant ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 okt 2019 10:14

Strava heb ik ooit geprobeerd, ruim een jaar overigens. Maar dat geteut met Kudo's en het feit dat het competitieve element niet meer aan mij besteed is hebben mij doen besluiten Strava (en andere externe websites) links te laten liggen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 okt 2019 10:15

RobiOne schreef: 13 okt 2019 17:07 Ook al eens naar de Edge 130 gekeken?
Ik ben me nu aan het oriënteren op de 130. Zitten de juiste features voor mij op, meer heb ik niet nodig, en de prijsstelling is uitermate schappelijk.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 okt 2019 10:25

Dacht ik eerst ook, leek me voor mijn doelen het perfecte apparaat, maar stuitte toen op de 820 voor 1 tientje meer....
Van batterijverbruik en trage processor heb ik geen last, verbruikt 6% per uur en het denkwerk over de route doe ik zelf......
Overigens zijn de berichten over de 130 ook niet onverdeeld gunstig....
viewtopic.php?f=21&t=86533
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 14 okt 2019 10:37

razenderoeland schreef: 14 okt 2019 09:43 Is voor mij nog geen optie. Mijn voorkeur gaat uit naar Garmin, mede vanwege het feit dat ik dan m'n ritjes kan blijven nakijken in Garmin Connect.
Dan kun je een Wahoo uitsluiten, een van de redenen voor mij om weer terug te gaan naar Garmin. Ansich is de Wahoo vergelijkbaar met Garmin echter alles gaat via je Phone wat ik minder vond.

Heb voor de 830, die ik nu heb, een 520Plus gehad, was ik eigelijk best tevreden over.

Heeft geen touchscreen wel goede navigatie, en zijn volgens mij nu best gunstig te scoren. Alhoewel als ik het prijs verschil zie met de 530, zou ik die nemen ;)
YFood !!!

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 14 okt 2019 20:52

csteenbe schreef: 14 okt 2019 10:37
razenderoeland schreef: 14 okt 2019 09:43 Is voor mij nog geen optie. Mijn voorkeur gaat uit naar Garmin, mede vanwege het feit dat ik dan m'n ritjes kan blijven nakijken in Garmin Connect.
Dan kun je een Wahoo uitsluiten, een van de redenen voor mij om weer terug te gaan naar Garmin.

Heeft geen touchscreen wel goede navigatie, en zijn volgens mij nu best gunstig te scoren. Alhoewel als ik het prijs verschil zie met de 530, zou ik die nemen ;)
Mijn idee ook. Mometeel heb ik een 705 en een 530. De eerste voor mijn dochter. Hiervoor had ik een 820. Vooral de mindere batterij duur stoorde mij aan de 820 voor de rest een prima apparaat. Garmin Connect heeft echt een enorm breed scala aan info. Dat zonder kosten zoals bij Strava ;)
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 19 okt 2019 10:25

Na wat doorspitten op internet, hier de reacties lezend en prijzen vergelijken ten opzichte van de mogelijkheden van de diverse Garmin fietscomputer , heb ik de Garmin 130 gekocht. Tot zover in ieder geval bedankt voor de reacties.

Inmiddels ook een ritje gemaakt en tot m'n stomme verbazing bleek dat de 130 na een paar honderd meter hetzelde euvel te vertonen als m'n Garmin 500. Na een beetje zoekwerk bleek de magneet, die om de spaak van het achterwiel zat de, de boosdoener te zijn. Deze magneet was een kwartslag naar binnen gedraaid waardoor er geen contact was met de sensor in de achtervork. Blijkt er dus toch niets aan de hand met de Garmin 500.

Wat ik me nu wel afvraag, Is een magneetje om een spaak nu voor de Garmin 130 wel nodig om de afstand en snelheid goed te registreren? In de verpakking van de 130 zit geen spaakmagneetje meegeleverd, ook in de bijgevoegde handleiding staat hier niks over vermeld, maar de 130 reageert dus wel op de spaakmagneet. Iemand enig idee betreffende dit gebeuren, of dezelfde ervaring hierover meegemaakt?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 okt 2019 10:56

In principe kan snelheid+ afstand gewoon via GPS genomen worden, met sensor is de aanwijzing wat stabieler en gaat ook normaal door in tunnels en in bossen.
Ik gebruik geen snelheidssensoren, is me goed genoeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 19 okt 2019 11:06

Is het dan nodig dat ik iets aan de instellingen aanpas zodat dat door de Garmin wordt toegepast? Met die spaakmagneet werd er dus niets meer geregistreerd qua afstand maar wel werd de snelheid over het hele traject gewoon geregistreerd. Overigens was het wel zo dat in Garmin Connect op de PC de gereden ronde kon worden teruggekeken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 okt 2019 11:11

Nee, moderne GPS computers doen dat automatisch,l tenminste mijn 820 wel.
Overigens worden de GPS chips/elektronica steeds beter, als ik op mijn oude Etrex (van 2004) de snelheid bekijk verandert die voortdurend, een stabiele aanwijzing is er niet , ook al rijd je voor je gevoel een constante snelheid.
Nu met mijn 820 maakt het zo goed als niks uit, de aanwijzing is behoorlijk stabiel.

Ps, heb je een magneet die maar half werkt , dan raakt het apparaat vermoedelijk in de war, de afstand wordt sowieso via GPS geregisteerd.
Laatst gewijzigd door Keezx op 19 okt 2019 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie