Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vakantie/reisfiets ideeën?

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 13 okt 2019 00:44

marsman schreef: 11 okt 2019 16:38 mijn shortlist nu:
Dank je wel!

Ik moet zeggen dat voor mijn gevoel alle drie jouw keuzes er wat minder comfortabel uitzien dan de al genoemde Koga Miyata Randonneur. Vanzelfsprekend is dat van een plaatje niet af te zien maar wellicht kunnen mensen met ervaring dit bevestigen of tegenspreken?

Ik ben toch vooral ook van het om me heen kijken en relaxed fietsen. Ik wil de fiets niet sportief gaan gebruiken. Comfort in houding en het mee kunnen nemen van bagage is het belangrijkst.

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 13 okt 2019 15:45

Hopelijk is het toegestaan om een Marktplaats linkje te plaatsen. Ik heb in mijn directe omgeving een fiets gevonden waarvan ik, onervaren als ik ben, denk dat het de soort fiets is waar ik mij op wil richten.

Maar ik zou graag willen horen wat de experts er van vinden.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Ik zit er over te denken om er langs te gaan en een stukje op de fiets te fietsen maar ik wil natuurlijk van te voren eens nadenken over de dingen waar ik op moet letten.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 13 okt 2019 20:12

Ik ben geen expert in dit type fietsen, maar zou het hier zelf nog geen 15 kilometer op volhouden... Dit lijkt qua houding meer op een stadsfiets en die rechte zit is meestal niet bevorderlijk voor het zitvlak (al het gewicht rust op het zadel) met veel kilometers.
Daarnaast lijkt mij een verende voorvork vooral veel gewicht toevoegen en weinig comfort.

In Leek staat een echte randonneur te koop (ook marktplaats). Denk dat je, om een idee te krijgen, daar beter een stukje op kunt gaan fietsen.

Waar op letten is denk ik voor alle fietsen ongeveer gelijk; de staat van de tandwielen, cassette, ketting. Schakelt en remt hij goed. Draaien de wielen soepel (goede lagers) en zijn de wielen recht. Geen butsen en scheuren in het frame. Er is vast nog meer maar dit is het eerste waar ik aan denk.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 okt 2019 21:02

Nee, dit is geen vakantiefiets. Dit is een stadsfiets die een beetje vermomd is. En hij is veel te duur. Die staan voor minder dan de helft bij de kringloopwinkel

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 13 okt 2019 23:19

buddo schreef: 13 okt 2019 20:12 Ik ben geen expert in dit type fietsen, maar zou het hier zelf nog geen 15 kilometer op volhouden... Dit lijkt qua houding meer op een stadsfiets en die rechte zit is meestal niet bevorderlijk voor het zitvlak (al het gewicht rust op het zadel) met veel kilometers.
Daarnaast lijkt mij een verende voorvork vooral veel gewicht toevoegen en weinig comfort.

In Leek staat een echte randonneur te koop (ook marktplaats). Denk dat je, om een idee te krijgen, daar beter een stukje op kunt gaan fietsen.

Waar op letten is denk ik voor alle fietsen ongeveer gelijk; de staat van de tandwielen, cassette, ketting. Schakelt en remt hij goed. Draaien de wielen soepel (goede lagers) en zijn de wielen recht. Geen butsen en scheuren in het frame. Er is vast nog meer maar dit is het eerste waar ik aan denk.
Die in Leek had ik ook gezien inderdaad. Maar die is én een eindje weg én toch wel iets boven mijn budget.

Dan komen bij mij de volgende vragen naar boven"

Hoe kan ik zien dat de Gazelle qua houding slecht is en de Koga goed, want als ik naar de foto's kijk zien er voor mij hetzelfde uit.

Ik weet niet wat een verende voorvork precies is, maar heeft het ook een voordeel of is het iets in de categorie toeters en bellen.?

De staat van tandwielen en ketting weet ik te controleren, daar heb ik wel wat ervaring mee en kennis van. Hoe beoordeel ik een cassette?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2019 23:38

Dat stuur kan natuurlijk ook lager en er zijn er genoeg die hele dagen rechtop zittend fietsen. Op een smal racezadeltje is dat een martelgang maar met zo'n fauteuil kan dat over het algemeen prima.

Zo'n goedkope verende vork is vooral zwaar en kan kapot maar als je een klein budget hebt zou ik een fiets met een dergelijke vork ook niet meteen uitsluiten. De keuze is dan veel ruimer en echt last zal je er op Nederlandse fietspaden niet van ondervinden. Alleen om van de gebaande paden af te gaan voegt het niks toe.

Deze fiets is wel redelijk duur en de toon in de advertentie staat me niet aan maar als je dezelfde vind bij een particulier voor een wat vriendelijker budget zou ik hem niet meteen van de lijst gooien.

Als de ketting nog goed is en hij slaat niet over op de cassette, is de cassette ook nog goed (even goed aanzetten op alle kransjes bij de proefrit).
Campagnolo Ultra Dork

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 14 okt 2019 15:12

Gebruikersnaam schreef: 13 okt 2019 23:19 Die in Leek had ik ook gezien inderdaad. Maar die is én een eindje weg én toch wel iets boven mijn budget.
Dit kan ik even niet volgen... die in Groningen is in je directe omgeving, dan kan Leek toch niet een eindje weg zijn? Je wil straks wel 100+ km fietsen maar Groningen - Leek (20 km) is te ver om een fiets te gaan kijken?

Dat de vraagprijs boven budget is hoeft niet uit te maken, ik begreep dat je nu in de orientatiefase zit, dan is dit volgens mij een prima fiets om eens te kijken en voelen wat een randonneur is. En een vraagprijs betekent op marktplaats altijd dat er nog wat van af kan, reken op zo'n 10-20% minder waar de verkoper genoegen mee neemt.

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 14 okt 2019 15:17

buddo schreef: 14 okt 2019 15:12
Gebruikersnaam schreef: 13 okt 2019 23:19 Die in Leek had ik ook gezien inderdaad. Maar die is én een eindje weg én toch wel iets boven mijn budget.
Dit kan ik even niet volgen... die in Groningen is in je directe omgeving, dan kan Leek toch niet een eindje weg zijn? Je wil straks wel 100+ km fietsen maar Groningen - Leek (20 km) is te ver om een fiets te gaan kijken?
Ja, ik zie niet in waarom dat lastig te volgen is, maar goed.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 okt 2019 16:07

buddo schreef: 14 okt 2019 15:12

Dat de vraagprijs boven budget is hoeft niet uit te maken, ik begreep dat je nu in de orientatiefase zit, dan is dit volgens mij een prima fiets om eens te kijken en voelen wat een randonneur is. En een vraagprijs betekent op marktplaats altijd dat er nog wat van af kan, reken op zo'n 10-20% minder waar de verkoper genoegen mee neemt.
De verkoper zegt dat je voor minder dan de vraagprijs maar bij iemand anders moet gaan kopen. Voor mij een reden dat hij hooguit een dikke middelvinger kan krijgen en Leek is daar inderdaad te ver voor weg.

Als je iets goeds wilt hebben voor een leuke prijs dan zou ik de straal waarin je zoekt toch groter maken dan alleen je eigen dorp of stad.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersnaam
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2019 18:28

Gebruikersnaam 14 okt 2019 16:10

Ernie C. schreef: 14 okt 2019 16:07
buddo schreef: 14 okt 2019 15:12

Dat de vraagprijs boven budget is hoeft niet uit te maken, ik begreep dat je nu in de orientatiefase zit, dan is dit volgens mij een prima fiets om eens te kijken en voelen wat een randonneur is. En een vraagprijs betekent op marktplaats altijd dat er nog wat van af kan, reken op zo'n 10-20% minder waar de verkoper genoegen mee neemt.
De verkoper zegt dat je voor minder dan de vraagprijs maar bij iemand anders moet gaan kopen. Voor mij een reden dat hij hooguit een dikke middelvinger kan krijgen en Leek is daar inderdaad te ver voor weg.

Als je iets goeds wilt hebben voor een leuke prijs dan zou ik de straal waarin je zoekt toch groter maken dan alleen je eigen dorp of stad.
Tuurlijk, als ik echt grotendeels heb besloten welk type fiets ik wil hebben dan is het geen probleem om die van wat verder te halen maar zover ben ik nog lang niet.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 okt 2019 07:39

Ernie C. schreef: 14 okt 2019 16:07
buddo schreef: 14 okt 2019 15:12 Dat de vraagprijs boven budget is hoeft niet uit te maken, ik begreep dat je nu in de orientatiefase zit, dan is dit volgens mij een prima fiets om eens te kijken en voelen wat een randonneur is. En een vraagprijs betekent op marktplaats altijd dat er nog wat van af kan, reken op zo'n 10-20% minder waar de verkoper genoegen mee neemt.
De verkoper zegt dat je voor minder dan de vraagprijs maar bij iemand anders moet gaan kopen. Voor mij een reden dat hij hooguit een dikke middelvinger kan krijgen en Leek is daar inderdaad te ver voor weg.

Als je iets goeds wilt hebben voor een leuke prijs dan zou ik de straal waarin je zoekt toch groter maken dan alleen je eigen dorp of stad.
@Ernie; je haalt twee dingen door elkaar. De verkoper die zijn prijs niet omlaag doet zit in Groningen en betreft de m.i. niet interessante Gazelle. In Leek staat een echte randonneur te koop met een te hoge vraagprijs. Maar dat is te ver weg voor de TS.

Oftewel; qua advies/aanbeveling zijn we het denk ik wel eens. Kijk verder dan direct om de hoek, zeker in de orientatiefase.

asth
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 mar 2015 13:07

asth 15 okt 2019 13:06

Afhankelijk van het korte/lange termijn doel van de fiets kan een vering in de voorvork ongewenst zijn. Indien men toch er langere tochten op wil maken en frontrollers (tassen op voorwiel) wil plaatsen zou ik zeker geen geveerde voorvork nemen.

Plaats reactie