Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Telefoon op de fiets

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 sep 2019 15:57

TL@ schreef: 16 sep 2019 13:19 Dan hoop ik dat je geen radio in de auto hebt :roll:
Ja, die heb ik en nee, die staat bijna nooit aan. Overigens maak ik uit deze reactie op dat je het niet begrijpt dan wel het niet wilt begrijpen. MarkVeenstra in zijn reactie van 16 sep 2019 15:45 heeft het beter door.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 sep 2019 16:29

Dennis1987 schreef: 16 sep 2019 15:03 Ik heb een Grado open back hoofdtelefoon dus weet waar ik over praat. Omgevingsgeluid hoor je door de muziek heen. Als je de muziek op normaal volume hebt (70-80% op de telefoon) en naast je zit iemand een appel te eten dan hoor je het door de muziek heen. Het kan dus wel.

En het is nauwelijks multitasken te noemen. Als je op de bank muziek luistert kun je toch ook gewoon een gesprek voeren.
Als de muziek niet te hard staat, maar dan luister je niet naar de muziek ondanks dat je de muziek wel hoort maar luister je naar met wie je een gesprek voert. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 16 sep 2019 20:49

We kunnen wel van alles gaan verbieden maar we zullen toch nooit helemaal bij het verkeer kunnen zijn. De mens is nu eenmaal snel afgeleid. Ik heb zelf ooit een aanrijding met de auto gehad doordat ik even afgeleid was door een piepende ruitenwisser. Als de kleine op de achterbank schreeuwt omdat de speen gevallen is, gaat vrijwel iedereen die toch op de tast even zoeken. Vroeger waren het cd's of cassettebandjes wisselen maar van mp3 veranderen zorgt toch dat je even afgeleid bent. Als je eerlijk naar jezelf kijkt heeft iedereen wel eens zo'n moment van "dat ging net goed".

Op de fiets is het niet anders, Je oog wordt al snel (heel eventjes) aangetrokken door iets wat langs rijdt of aan de kant staat / gebeurt. Of het nu een lekker ding m/v is dat langsloopt of een auto die piepend optrekt. Je aandacht is voor een momentje toch even verlegd van waar die zou moeten zijn.

Laten we dus stoppen met regeltjes te verzinnen en te verbieden. We zijn nu eenmaal snel afgeleid en als ik het op dat moment niet ben is het misschien mijn mede weggebruiker wel. We moeten mijns inziens toch weer eens gaan accepteren dat er ongewild ongewenste dingen kunnen gebeuren, Ook wel ongelukken (ongelukjes) genoemd.

pfff.... word er zelf moe van :-)
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2019 21:21

Maar sommige dingen moeten nu eenmaal gewoon verplicht worden voor het gemeengoed wordt. Als je achter het stuur stapt doe je gewoon je gordel om, dat is in vroegere tijden ook wel anders geweest en in sommige landen nog steeds niet zo gebruikelijk als het zou moeten zijn. Als je op een sportieve fiets stapt zet je een helm op je hoofd, ik geloof niet dat die inburgering zo ver was gekomen als we nog steeds ieder weekend de profs op de TV zonder helm zouden zien koersen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 16 sep 2019 21:45

Een gordel of helm is ter berscherming, niet ter voorkoming. Heeft dus een heel andere insteek. Deze middelen nodigen eerder uit tot het nemen van meer risico, je bent immers toch beschermd.
Overogens ben ik ook bij dit soort middelen meer voor voorlichting dan voor verplichting. Het kan nooit kwaad ze te gebruiken maar vaak is het ook een afweging.
Ga ik op de racefiets trainen of hardrijden in druk verkeer, in het Limburgse heuvelland of nog hogere bergen en dus hogere snelheden en meer risico, heb ik altijd een helm op en handschoentjes aan. Als ik met een groep ga fietsen zeer zeker omdat het dicht op elkaar rijden nog meer risico oplevert.
Ga ik zoals gisteren even een stukje toeren en bij vrienden op visite, rijdt ik niet of nauwelijks sneller dan op mij stadsfiets, vind ik het prettig om zonder helm te rijden. Heb dan ook geen wielerkleding aan.
Alles valt en staat met risico-analyse. Die kan uiteraard voor iedereen anders zijn.
Ik vind het daarom belangrijker om de mensen (zeker de jeugd) bekend te maken met mogelijke risico's en de eventueel te nemen maatregelen dan om zomaar alles te verplichten. Maak mensen bewust waar ze mee bezig zijn en dat ook bij alle genomen voorbereiding er altijd iets kan gebeuren.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 sep 2019 10:06

Mensen goed informeren is altijd een goed idee. De acceptaties van regels zal ook groter zijn als je duidelijk maakt waarom er een regel is ingesteld.
Een risico afweging maken voor jezelf is leuk..., je kan zeggen dat als god het zo heeft gewild dat je die aanrijding krijgt, het prima is dat je met je kop door de voorruit gaat. Maar het gevolg (áls het gebeurd) is wel dat er hulpverleners zijn die je van het asfalt moeten plukken. En hogere ziekenhuiskosten die we met zijn allen ophoesten, omdat letsels toenemen.

Dus ik ben zeker wel voor het instellen van regels en een zekere handhaving (gevoel pakkans). Gordel, ja. Telefoon in verkeer ook. snelheidslimieten ook. Helm op de fiets niet per se, vooral omdat je lastig een grens kan trekken tussen soorten fietsers, je ook niet kan zeggen vanaf een bepaalde snelheid is het verplicht aangezien er geen gecallibreerde snelheidsmeters standaard en verplicht op fietsen zitten én je in geval van een ongeluk die snelheid toch niet met zekerheid kunt achterhalenl, en je ook geen kentekenplaatjes hebt om mensen op te pakken. Dus moet je dan zeggen alle fietsers een helm op. Wat voor 80% onzin is, met lage snelheden op stadsfietsen op korte afstanden. Dan ga je fietsgebruik weer doen afnemen om die reden.

Maar regels instellen dus met mate. En ben het er mee eens dat goede voorlichting net zo belangrijk is. Zowel om het gedrag te sturen als voor de acceptatie van (nieuwe) regels. Een goede campagne is die van BOB geweest. Dat heeft zeker een grote impact gehad op aantal beschonken bestuurders. Ookal heeft het vrijwel geen effect om de zeer zware drinkers.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 09 okt 2019 16:30

Zag dit op het nieuws, er wordt wat gedaan aan die appende fietsers, of fietsende appers.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/08/si ... t-a3976012
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 okt 2019 12:08

blurg schreef: 09 okt 2019 16:30 Zag dit op het nieuws, er wordt wat gedaan aan die appende fietsers, of fietsende appers.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/08/si ... t-a3976012
Lijkt veel maar is een druppel op een gloeiende plaat, kom ze nog regelmatig tegen.
Afgelopen rit, dus nog deze week op het fietspad langs de Hogevaart in Almere, is toch zeker 3 meter breed een donkere jongedame aan het appen op de fiets en op mij af komend, gaat meer naar links, nog meer naar links, verdikkeme reageert niet op mijn fietsbelletje, dus een schreeuw van mij, ze schrikt 'wakker' en ik fiets er ternauwernood langs, pfff . . . . weer een "near-miss" vandaag, de zoveelste. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 10 okt 2019 12:12

Toch heb ik wel het gevoel dat het heel erg minder geworden is.
Ik deed het vroeger ook wel eens. Nu stop ik altijd even :geek:
Gisteren 3 mensen gehad die plotseling linksaf sloegen/over gingen steken zonder te kijken, kwam geen telefoon aan te pas...

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 10 okt 2019 14:50

Het begint met dit soort berichten. Dan worden anderen weer wat banger en de algehele consensus gaat veranderen. Mensen die misschien dan ook andere mensen er op aanspreken. Het gedachtegoed moet gemeengoed worden. Of dat gaat gebeuren, geen idee.



Wat Vicenza schrijft , dat maak ik dagelijks mee. En ik kan er gewoon NIET bij met mijn pet.
Met name in de Bijlmer en Amsterdam Zuid-Oost, waar veel mensen te voet zijn. Breed fietspad, met stoepen, flats en grasveldjes.


Ze komen uit een gebouw of van de stoep en dan ineens, HOPLA! zonder om zich heen te kijken stappen ze zo het fietspad op.

HOE denken die mensen?

Ze steken een weg over met in de regel sneller verkeer (brommers, fietsers, pedelecs, bezemwagens) en denken dan 'Op goed geluk! Retard mode aan! Daar gaan we! Ben ik er morgen nog?

Of zoiets?
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 okt 2019 15:02

blurg schreef: 10 okt 2019 14:50 ...
HOE denken die mensen?
...
Helemaal niet.

Onlangs nog over een onderzoek gelezen: Mensen worden steeds dommer terwijl de mensheid wel steeds slimmer wordt.

Als ik zo rond mij kijk, lijkt dat wel te kloppen :roll:

Door onze pampermaatschappij werkt het Darwinisme niet meer, zelfs de domste/luiste mensen kunnen/mogen zich gewoon voortplanten en produceren zo nog meer domme/luie mensen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 okt 2019 15:12

Als ik ook maar enigszins het idee heb dat iemand gaat oversteken, linksaf slaan als ik eraan kom of met een hond op het fietspad loopt, vrouwen/mannen met kroost op hun fietsjes ga passeren gebruik ik al mijn fietsbel. :shock:

Bij elk fietsritje komt het voor dat ik weer 'pijn' in mijn duim krijg :lol: van het bellen en heb weleens gedacht aan het monteren van een koehoorn (boeee), niet te geloven wat een eikels je soms tegenkomt. :roll:

Mijn fietsbel heb ik meteen onder de rechter shifter gemonteerd kan ik er makkelijk bij zonder mijn handen van het stuur te halen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie