Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

24h rit ( Rad am Ring 2020 )

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 24 sep 2019 16:19

Gelukkig heb je daar nog enige tijd voor om te oefenen.

- Welk vast voedsel vind je lekker? (ook na 8 uur fietsen?)
- Welke type gelletjes slaan het beste aan?
- Moet ik iets doen om m'n zouten e.d. aan te vullen?
- Carbloaden, hoe doe ik dat, en werkt het voor mij?
- Caffeine..gebruiken of niet
- Hoe ga ik om met krampen
- Asperine, ja of nee?
- Moet ik mijn bikefit nog aanpassen voor de tijdsduur?
- opzetstuur mag niet, maar heb ik wat aan extra dik stuurlint?
Rule #5

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 24 sep 2019 16:21

Ik zou trouwens gewoon een aantal van die randonneurs tochten fietsen, erg mooie routes en minder gedoe dan andere tochten. (Afgelopen zondag tijdens de DtD een shitload aan haantjes die dachten dat het een wedstrijd was en heel erg asociaal bezig waren)
Rule #5

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 sep 2019 12:04

Dit jaar heb ik de 24-uurs estafette gedaan, met een team van toch best wel goed getrainde renners. En we vonden het allemaal ongelofelijk zwaar.
Deze editie werd helaas getekend door de regen, wat het vooral psychologisch een uitdaging maakte.

Op een gegeven moment zat ik bijvoorbeeld om 3 uur snachts na 3 uurtjes wakker in een tent te hebben gelegen natte schoenen aan te trekken om weer een rondje nurburgring in de regen te gaan rijden.

Het parcours is ook best wel heftig, vooral de "höhe acht" is een stukje heel erg stijl, dat gaat je denk ik na 24 uur wel een beetje opbreken.

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 26 sep 2019 15:58

vermeulen schreef: 26 sep 2019 12:04 Dit jaar heb ik de 24-uurs estafette gedaan, met een team van toch best wel goed getrainde renners. En we vonden het allemaal ongelofelijk zwaar.
Deze editie werd helaas getekend door de regen, wat het vooral psychologisch een uitdaging maakte.

Op een gegeven moment zat ik bijvoorbeeld om 3 uur snachts na 3 uurtjes wakker in een tent te hebben gelegen natte schoenen aan te trekken om weer een rondje nurburgring in de regen te gaan rijden.

Het parcours is ook best wel heftig, vooral de "höhe acht" is een stukje heel erg stijl, dat gaat je denk ik na 24 uur wel een beetje opbreken.
Ik heb afgelopen editie inderdaad een beetje gevolgd... het weer zat dit jaar echt niet mee.

Het vermelde stuk is inderdaad even een harde stamper, heb ik al aan de levende lijve ondervonden.

Ik kan jullie zeker eens aanraden om dit ook eens met de auto te doen.
Echt een heftig circuit.. en als je een klein beetje oplet hoef je niet noodzakelijk een youtube sensatie te worden ;)

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 sep 2019 17:32

Hadron_Tec schreef: 19 sep 2019 14:57
Had deze ochtend via strava 20.7 kph gemiddeld..... En dan had ik nog geluk dat ik even achter een wielrenner heb kunnen hangen.
Kan ik hier uit opmaken dat je zelf niet op een racefiets rijdt?
Of rij je wel op een racefiets, maar zie je jezelf niet als wielrenner?

Veruit de meeste deelnemers aan RaR zijn ook gewoon wielrenners namelijk.

Tips die ik in ieder geval alvast kan geven:

-Neem al je fietskleren mee, en zorg dat dit genoeg is voor alles tussen de 0 en de 40 graden. Snachts kan het ineens heel koud worden in de afdalingen, en de klimmetjes kunnen juist weer heel warm zijn. Met slechte nachtrust, en een vermoeid lichaam kun je snel in de problemen komen als het te warm of te koud is.
Verder is het heel fijn als je droge kleren hebt als klaar is met regenen.

-Regel goede verlichting, dit heb je snachts echt nodig, vooral in de afdalingen.

-Oppassen met gelletjes als je dat niet gewend bent, de lol is er snel van af als je buikproblemen krijgt.

-Oppassen met caffeine als je nog moet gaan slapen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 sep 2019 17:58

vermeulen schreef: 26 sep 2019 17:32 -Oppassen met caffeine als je nog moet gaan slapen.
Dat hoeft gelukkig niet tijdens een solo 24 uurs. :like:

Over slapen gesproken: ik zou zeker ergens in je voorbereiding één keer een nacht doorfietsen.

Zoiets kost wel enorm veel hersteltijd, dus doe niet meer dan 1 keer, en echt ruim (iets 2 maanden ofzo) voor het 24-uurs event, maar het is echt goed om die ervaring te hebben.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 27 sep 2019 09:43

vermeulen schreef: 26 sep 2019 17:32
Hadron_Tec schreef: 19 sep 2019 14:57
Had deze ochtend via strava 20.7 kph gemiddeld..... En dan had ik nog geluk dat ik even achter een wielrenner heb kunnen hangen.
Kan ik hier uit opmaken dat je zelf niet op een racefiets rijdt?
Of rij je wel op een racefiets, maar zie je jezelf niet als wielrenner?

Veruit de meeste deelnemers aan RaR zijn ook gewoon wielrenners namelijk.

Tips die ik in ieder geval alvast kan geven:

-Neem al je fietskleren mee, en zorg dat dit genoeg is voor alles tussen de 0 en de 40 graden. Snachts kan het ineens heel koud worden in de afdalingen, en de klimmetjes kunnen juist weer heel warm zijn. Met slechte nachtrust, en een vermoeid lichaam kun je snel in de problemen komen als het te warm of te koud is.
Verder is het heel fijn als je droge kleren hebt als klaar is met regenen.

-Regel goede verlichting, dit heb je snachts echt nodig, vooral in de afdalingen.

-Oppassen met gelletjes als je dat niet gewend bent, de lol is er snel van af als je buikproblemen krijgt.

-Oppassen met caffeine als je nog moet gaan slapen.
Klopt, het is een mountainbike.
Momenteel rij ik met Shwalbe Kojak ( 26" 2.0breed ) heeft wel een heel agressieve look. De meeste mensen denken dan ook meestal dat ik of compleet versleten banden heb OF heel speciale.... Niets speciaal aan als je het mij vraagt :lol:

De kans zit er in dat ik als het evenement er is, ik dan op dunne bandjes ga rijden. heb een tijdje met 1.0 bandjes gereden ( mss zelfs smaller, ben niet zeker ) Dat is echter heel KUT voor dagelijkse verplaatsingen.

Ik neem inderdaad alles mee. Hoewel ik fair moet zijn dat ik buiten een broekje met kussentjes momenteel niet veel anders heb. maar ga alvast nog truitjes enzo laten maken, eerst wat sponsors proberen rondselen.

Verlichting gaat inderdaad een kwestie zijn van genoeg lampjes mee te nemen. je hebt duurdere modellen van bijvoorbeeld HopeTech... maar daar ga ik niet mee beginnen.

Gelletjes ben ik zeker al niet gewend... en ook geen voorstander van. Ik ben namelijk sinds begin dit jaar gestopt met snoepen en dergelijke... en gelleke klinkt als een suikerBOM... En mits ik nooit snoep / frisdrank consumeer.......

Zelfde met alcohol en caffeiene. daar staat volledig de stop op. Daar is trouwens geen reden voor. Wou gewoon eens testen hoelang ik dat mentaal kon uithouden..... ondertussen is het een gewoonte :like:

En inderdaad... ik ga voor de volle 24u, dus als alles goed gaat zal ik tijdens het evenement niet aan slaap toekomen :lol: :D

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 27 sep 2019 09:47

Hadron_Tec schreef: 27 sep 2019 09:43
vermeulen schreef: 26 sep 2019 17:32
Hadron_Tec schreef: 19 sep 2019 14:57
Had deze ochtend via strava 20.7 kph gemiddeld..... En dan had ik nog geluk dat ik even achter een wielrenner heb kunnen hangen.
Kan ik hier uit opmaken dat je zelf niet op een racefiets rijdt?
Of rij je wel op een racefiets, maar zie je jezelf niet als wielrenner?

Veruit de meeste deelnemers aan RaR zijn ook gewoon wielrenners namelijk.

Tips die ik in ieder geval alvast kan geven:

-Neem al je fietskleren mee, en zorg dat dit genoeg is voor alles tussen de 0 en de 40 graden. Snachts kan het ineens heel koud worden in de afdalingen, en de klimmetjes kunnen juist weer heel warm zijn. Met slechte nachtrust, en een vermoeid lichaam kun je snel in de problemen komen als het te warm of te koud is.
Verder is het heel fijn als je droge kleren hebt als klaar is met regenen.

-Regel goede verlichting, dit heb je snachts echt nodig, vooral in de afdalingen.

-Oppassen met gelletjes als je dat niet gewend bent, de lol is er snel van af als je buikproblemen krijgt.

-Oppassen met caffeine als je nog moet gaan slapen.
Klopt, het is een mountainbike.
Momenteel rij ik met Shwalbe Kojak ( 26" 2.0breed ) heeft wel een heel agressieve look. De meeste mensen denken dan ook meestal dat ik of compleet versleten banden heb OF heel speciale.... Niets speciaal aan als je het mij vraagt :lol:

De kans zit er in dat ik als het evenement er is, ik dan op dunne bandjes ga rijden. heb een tijdje met 1.0 bandjes gereden ( mss zelfs smaller, ben niet zeker ) Dat is echter heel KUT voor dagelijkse verplaatsingen.

Ik neem inderdaad alles mee. Hoewel ik fair moet zijn dat ik buiten een broekje met kussentjes momenteel niet veel anders heb. maar ga alvast nog truitjes enzo laten maken, eerst wat sponsors proberen rondselen.

Verlichting gaat inderdaad een kwestie zijn van genoeg lampjes mee te nemen. je hebt duurdere modellen van bijvoorbeeld HopeTech... maar daar ga ik niet mee beginnen.

Gelletjes ben ik zeker al niet gewend... en ook geen voorstander van. Ik ben namelijk sinds begin dit jaar gestopt met snoepen en dergelijke... en gelleke klinkt als een suikerBOM... En mits ik nooit snoep / frisdrank consumeer.......

Zelfde met alcohol en caffeiene. daar staat volledig de stop op. Daar is trouwens geen reden voor. Wou gewoon eens testen hoelang ik dat mentaal kon uithouden..... ondertussen is het een gewoonte :like:

En inderdaad... ik ga voor de volle 24u, dus als alles goed gaat zal ik tijdens het evenement niet aan slaap toekomen :lol: :D
Ook nog even toevoegen....

Ik zal een hoop tools en reserve onderdelen meebrengen. Over het algemeen heb ik nooit veel prullen met de fiets... maa je gaat zien, net tijdens zo een evenement gaat het misgaan.... Meerdere sets wielen.... kettingen etc....

Uiteraard ook "personeel" om deze zaken op zich te nemen... want ik denk als ik na 20u plots een technisch probleem heb... ik niet da man ga zijn om deze op te lossen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 sep 2019 11:49

Ik zou zeker investeren in extra koersbroeken. Als het gaat regenen en de bui is voorbij, ben je ecjt als een kind zo blij met een schone droge koersbroek
Live fast; die young. mijn blog

Alwin72
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2019 09:27

Alwin72 01 okt 2019 13:10

Je zou ook de 24h MTB rit kunnen overwegen....

Slapen is sowieso lastig met de drukte. Ik heb hem drie keer gereden waarvan één keer in duo en in alle gevallen heb ik niet geslapen door lawaai, noodweer etc. Mijn maatje had er de laatste keer minder moeite mee. Die lag lekker te snurken toen ik even bij onze stand stopte.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 okt 2019 16:34

Hadron_Tec schreef: 27 sep 2019 09:43 Gelletjes ben ik zeker al niet gewend... en ook geen voorstander van. Ik ben namelijk sinds begin dit jaar gestopt met snoepen en dergelijke... en gelleke klinkt als een suikerBOM...
Voor de gemiddelde weldoorvoede kantoormens zijn gelletjes (en frisdrank en snoep) inderdaad zeker niet aan te raden, maar tijdens het sporten kunnen ze errug handig zijn. En binnen die context zou ik ze ook niet 'ongezond' (of 'gezond') noemen. Gewoon functionele sportvoeding: veel snel opneembare koolhydraten op het moment dat je ze nodig hebt.

Zelfde met alcohol en caffeiene. daar staat volledig de stop op. Daar is trouwens geen reden voor. Wou gewoon eens testen hoelang ik dat mentaal kon uithouden..... ondertussen is het een gewoonte :like:
Mooi, als je normaal geen caffeine neemt, heb je er extra profijt van als je het een keer wel doet
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Hadron_Tec
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2019 15:30
Locatie: Itegem / Belgie

Hadron_Tec 10 okt 2019 09:54

McMiGHtY schreef: 24 sep 2019 16:19 Gelukkig heb je daar nog enige tijd voor om te oefenen.

- Welk vast voedsel vind je lekker? (ook na 8 uur fietsen?)
Voeding is inderdaad iets waar ik nog veel vragen bij heb...

- Welke type gelletjes slaan het beste aan?
Gelletjes zou ik eigenlijk willen meiden...

- Moet ik iets doen om m'n zouten e.d. aan te vullen?
Daar ga ik mij blijkbaar ook eens in moeten verdiepen...

- Carbloaden, hoe doe ik dat, en werkt het voor mij?
I will get back on that.... :lol:

- Caffeine..gebruiken of niet
Zelfde als met de gelletjes... Niente! ( Dat is toch alvast de bedoeling. )

- Hoe ga ik om met krampen
Ik vermoed dat dit onvermijdelijk zal zijn, echter al zien dat ik meer als voldoende drink. dat zal al een groot deel meespelen.

- Asperine, ja of nee?
Zolang dit niet teveel verdere invloed heeft op de prestaties... Want ik denk als je al een beetje woozy bent na 20u fietsen, een asperine innemen tegen de pijn echt wel niet veel goeds kan doen. of ben ik hier fout in?

- Moet ik mijn bikefit nog aanpassen voor de tijdsduur?
Niet zeker of dit nodig is.....maar ga dit allemaal wel onder begeleiding uitvoeren.

- opzetstuur mag niet, maar heb ik wat aan extra dik stuurlint?
Zeker wel, ik ga dit namelijk met een moutainbike doen met een breed riser stuur ( 780mm /800mm ) En ik hou mijn stuur ook regelmatig in het midden vast, dus daar ga ik zeker wat lint op aanbrengen.
Zeker handige tips! bedankt.

Plaats reactie