Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het grote afdalingstechniek topic

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 okt 2019 17:05

Diegenen die bang zijn om te dalen, zijn lang niet het ergst, die houden meestal mooi rechts.
Het zijn diegenen die denken dat ze kunnen dalen en continu van links naar rechts naar links gaan en gewoon keihard in de weg rijden die het ergst zijn.

Erg belangrijk bij het afdalen, is je bewust zijn van de omgeving en dan niet enkel voor je maar ook achter je.

Ik trap in een afdaling zelden bij maar ik word ook zelden ingehaald (lomp gewicht druk stevig door begaf). Ik houd ook mooi afstand en (erg) veel reserve. Pas wanneer er weinig volk rond me rijd, zal ik het tempo serieus opdrijven (of met mensen die ik ken en waarvan ik weet dat ze kunnen dalen)

Zoals eerder gezegd: thuis komen is het belangrijkste.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 08 okt 2019 19:37

Wat ook nuttig is om je daalkunsten te beoordelen is jezelf een keer laten filmen. Zo kwam ik er bij het zien van mijn eigen beelden achter dat het begrip 'dalen als een krant' op mijzelf van toepassing is 8-) Het licht gespannen gevoel wat ik heb, is op de filmbeelden heel duidelijk terug te zien in de vorm van als een houten klaas op de fiets zitten....

Voor mij een bevestiging dat ik mij geen illusies moet maken :winkthumb: .

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 08 okt 2019 21:01

bw75 schreef: 08 okt 2019 19:37 Wat ook nuttig is om je daalkunsten te beoordelen is jezelf een keer laten filmen. Zo kwam ik er bij het zien van mijn eigen beelden achter dat het begrip 'dalen als een krant' op mijzelf van toepassing is 8-) Het licht gespannen gevoel wat ik heb, is op de filmbeelden heel duidelijk terug te zien in de vorm van als een houten klaas op de fiets zitten....

Voor mij een bevestiging dat ik mij geen illusies moet maken :winkthumb: .
Mijn vriend zit wel eens achter mij en volgens hem ziet het er prima uit. Daar ga ik dan maar vanuit. Het voelt ook goed, ben niet bang. Ik vind het fantastisch om te doen. Het kan alleen wat sneller (door de bochten).

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 08 okt 2019 21:10

vermeulen schreef: 08 okt 2019 10:11 Je zou ook een paar criteriums of oefenkoersjes kunnen gaan rijden (voor zo ver je dat nog niet doet), daar leer je ook bochten van rijden ondanks dat het niet precies het zelfde is als een afdaling.
Je bent dan toch een uur lang heel veel bochten op snelheid aan het nemen.
Dat is idd wel een interessant punt. Klinkt misschien een beetje blond, maar ik heb die relatie nooit zo gelegd. Ik ben idd op het vlakke niet zo goed in het nemen van bochten. Nu fiets ik eigenlijk altijd alleen, dus dan is dat ook niet zo'n probleem. Maar als ik dan een keer met anderen rijd, dan moet ik altijd weer extra aanzetten na een bocht om weer aan te sluiten.

Criteriums rijden ga ik niet doen. Het lijkt mij niks en ik zou veel te bang zijn om in een valpartij te geraken. Daar ben ik te oud voor. :lol:

Maar een keer wat oefenen op het nemen van bochten is denk ik wel een slim idee. Thanks! :like:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2019 21:57

Criterium rijden lijkt mij in jouw geval ook niet echt een goed plan. Als ik het goed heb dan ben je totaal niet explosief, combineer dat met iets te veel remmen en je hebt de eerste ronde om uit te zakken en na een paar rondjes lig je eraf als het tegen zit.

Iemand die goed daalt en zich een beetje aan wilt passen kan je veel meer aan hebben. Punt is alleen dat er een heleboel mensen claimen goed te kunnen dalen en dat het voor een deel grootheidswaanzin is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 08 okt 2019 23:49

Nu ja 'grootheidswaanzin' is hier toch wel wat overdreven, ik zou ,het eerder zelfbedrog noemen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 okt 2019 08:31

Criteriums misschien niet. Maar gewoon trainingskoersjes op een wielerparcours? Heeft mij wel een stuk vooruit geholpen in meer ontspannen op de fiets zitten in een groep op snelheid. En beter door de bochten gaan en wat meer anticiperen en minder remmen.
Nou heb ik vooral bij de spartaan in Rijswijk gereden (in het B-peloton). Een baantje dat erg makkelijk is, zeer breed en de bochten kan je allemaal hard door. B-peloton is nog een beetje tricky, daar rijden goede fietsers tussen (vaak voorin), die misschien ook wel met de A rijders mee kunnen als pelotonvulling. Maar er rijden ook beginners (zoals ikzelf, zeker in het begin) tussen die meer gaten laten vallen, hoekig sturen, slecht lijn houden in de bocht, en net te veel remmen. Maar ja, iedereen moet t ooit ergens een keer leren.

Voordeel van trainingskoersen is dat niemand, echt niemand, erop zit te wachten op een dinsdagavond in een trainingskoersje op het scherpst van de snede een valpartij te risceren. Leven en laten leven. Tuurlijk gebeurd er wel eens iets (met name laatste rondes met vermoeidheid toch net wat harder willen dat mensen een pedaaltje in de bocht de grond laten raken...). Maar risico's zijn redelijk beperkt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 okt 2019 11:10

Afgelopen zomer zag ik in de Vercors een busje met 3 wielrenners steeds omhoog rijden en dan weer afdalen. 2 renners kregen duidelijk aanwijzingen van de andere renner tijdens het dalen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 09 okt 2019 21:50

Goudhaantje schreef: 08 okt 2019 21:01 Mijn vriend zit wel eens achter mij en volgens hem ziet het er prima uit. Daar ga ik dan maar vanuit. Het voelt ook goed, ben niet bang. Ik vind het fantastisch om te doen. Het kan alleen wat sneller (door de bochten).
Klopt wat je zegt, je niet niet als een houten klaas oid op je fiets. Leren bochten rijden op een club koersje zoals MarkVeenstra aangeeft kan helpen je vertrouwen op te bouwen. Maar uiteindelijk kan je kiezen waar je jezelf het best bij voelt.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 28 okt 2019 17:57

Over afdalen gesproken...
https://youtu.be/9-rL463HPQA
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 29 okt 2019 10:01

Enzzo schreef: 28 okt 2019 17:57 Over afdalen gesproken...
https://youtu.be/9-rL463HPQA
Eerder een mislukte zelfmoordpoging. 😮😮😮

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 okt 2019 10:35

https://www.youtube.com/watch?v=SnVItk92_eU

Er is weer een nieuwe Descent Disciples video! :mrgreen:

Wel lelijk wat 'ie met zn binnenste knie doet de hele tijd.
Tevens bijna vlieg op de voorruit @ 5:17 :?

Dan daalt die Rafael DaSilva uit video 1 toch een stuk soepeler.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie