Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Najaar = mountainbiken

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 okt 2019 15:35

daniel1975 schreef: 02 okt 2019 10:53 Ik stap in de winter ook vaker op de atb. Kan mij dan beter motiveren voor een paar uurtjes door de bossen raggen dan weer de zoveelste suffe rit door een grauw en grijs landschap op de racefiets.
In de zomer is het op de atb wel veel leuker en mooier!
Eerlijk gezegd vind ik de herfst het mooiste seizoen op op de MTB te zitten. Niet vanwege blubber en regen (ik haat nat en modder), wel vanwege de kleurenpracht van alle bomen en het vaak fraaie licht. Daarbij komt dat de trails (tenminste die op de Heuvelrug) er door de zomerse droogte in ieder geval de afgelopen anderhalf jaar in de herfst er beter bij hebben gelegen dan in de zomer:
Er zijn zowel in deze zomer als die van vorig jaar diverse stukken parkoers lange tijd afgesloten geweest; daar tegenover zijn er in dezelfde anderhalf jaar ik gok een stuk of 5 niet-rijden verzoeken uitgegaan zijn vanwege nattigheid. Afgaande op de staat van de trails gedurende de seizoenen is de uitspraak "MTB'en is een zomersport" dus al niet houdbaar. Sterker nog, misschien moet je dan juist wel concluderen dat de reclametekst klopt en dat MTB'en inderdaad iets voor het najaar is!

Al blijf ik bij mijn eerdere uitspraak dat MTB'en een 4-seizoenensport is
:mrgreen:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 okt 2019 16:58

JM_H schreef: 02 okt 2019 15:33 @Havana: waar wacht je op? Ik meen mij te herinneren dat je je al geruime tijd aan het oriënteren bent?
Voor alsnog is er niks op de markt dat 100% aan mijn eisen voldoet.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 02 okt 2019 17:20

Dan ben ik wel heel benieuwd wat die eisen zijn. Enlighten us :)
:winkthumb:

Mate
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:22

Mate 02 okt 2019 18:10

Ik fiets veel op Noordwijk, een technisch baantje welke in de zomer er mul is... Dus voor mij ook in de zomer op de racefiets.
Ben afgelopen week weer een paar keer op de MTB gestapt en wat is dit een heerlijke afwisseling. Wel twee keer tot de laatste draad nat ( heerlijk dat Hollandse weer (^^) )maar het parcours ligt er fantastisch bij!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 okt 2019 18:30

hendrikjan schreef: 02 okt 2019 17:20 Dan ben ik wel heel benieuwd wat die eisen zijn. Enlighten us :)
- alu of carbon is mij om het even, maar indien alu dan geen al te lelijke lasnaden
- BSA bracket
- liefst ook mogelijk 650C wielen te steken
- Shimano 1x11 GRX groepset
- interne kabels
- steekassen, gangbare maat die ook op mijn Tacx Neo past

Ben sterk gecharmeerd van de On One Space Chicken frameset, maar een losse GRX groep is met ruim 800 euro excl. rotors IMHO gewoon veel te duur. En compleet is ie (nog?) niet leverbaar met GRX.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 02 okt 2019 19:53

ypuh schreef: 01 okt 2019 08:38 Voor mij is dat vaak wel een argument om maar gewoon de racefiets te pakken en een uurtje langer te fietsen (en een uurtje minder te poetsen).
Je bent duidelijk primair een wielrenner... een mountainbike poets je namelijk niet ;)
Een racefiets poets je, een mountainbike spoel je af. Poetsen heeft daar helemaal geen zin aangezien hij bij de eerste de beste rit weer smerig is.

Bij mij zijn de racefiets en mountainbike allebei het hele jaar in gebruik. Juist in najaar of voorjaar als de bossen erg nat zijn kan het aantrekkelijker te zijn om op de racefiets te pakken, de wegen drogen dan vaak sneller. Andersom kan het bij een beetje regen of wat meer wind juist weer leuker zijn om te MTB-en aangezien je door de bossen vaak wat bescherming tegen de elementen hebt.

Allebei hebben ze hun charme, de MTB is meer techniek en spelen, één grote intervaltraining. De racefiets is voor de afstanden en de snelheid.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 02 okt 2019 20:22

havana schreef: 02 okt 2019 18:30
hendrikjan schreef: 02 okt 2019 17:20 Dan ben ik wel heel benieuwd wat die eisen zijn. Enlighten us :)
- alu of carbon is mij om het even, maar indien alu dan geen al te lelijke lasnaden
- BSA bracket
- liefst ook mogelijk 650C wielen te steken
- Shimano 1x11 GRX groepset
- interne kabels
- steekassen, gangbare maat die ook op mijn Tacx Neo past

Ben sterk gecharmeerd van de On One Space Chicken frameset, maar een losse GRX groep is met ruim 800 euro excl. rotors IMHO gewoon veel te duur. En compleet is ie (nog?) niet leverbaar met GRX.
Felt Breed?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 okt 2019 07:50

Mooi ding. Voldoet goed aan mijn eisen. Wordt wel standaard met 650C wielen geleverd, dus ik zou er dan direct een 700C set wielen en banden bij moeten hebben, maar dat is overkomelijk.

Ik zie 'm echter nog nergens leverbaar in NL.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 03 okt 2019 09:34

Die Felt breed is een mooie fiets zeg!

Dat filmpje op die website van feld (about us) vind ik echt subliem, net 2x gekeken, prachtig!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2019 10:57

Vet ding die Felt! Mooi om te zien dat merken ook weer terug gaan naar de geschroefde cups.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 03 okt 2019 13:07

Logisch lijstje Havana, en mooie optie die Felt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 03 okt 2019 17:59

Hier ook het hele jaar door een combi van race en MTB. Wel inderdaad meer MTB in het najaar, omdat het afwisselender en meer intervaltraining is. Overigens wel trailrespect, dus geen modder ritten. Sowieso met regen zit ik vaak indoor op de racer. Mijn geluk is dat ik binnen 500 meter op de hei zit en dan met 40 minuutjes op LV/HV. Dit is tegenwoordig trouwens fantastisch aangelegd (en onderhouden, waarvoor hulde) in vergelijking met het waterbad van voorheen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Plaats reactie