Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het grote afdalingstechniek topic

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2019 14:52

Je moet toch ook met de fiets die berg af :geek:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 28 sep 2019 14:57

Geloof mij, het snel kunnen afdalen op een openbare weg is het risico echt niet waard.
Ik ben ook een keer op een -10% afdaling in een bocht ongelukkig onderuit gegaan tijdens een groepsrit. Er lag zand waardoor ik in onbalans kwam, een schrik vanwege tegenliggers en een blokkerend achterwiel waardoor ik in de struiken terecht kwam. Het had veel slechter af kunnen lopen, en ik heb met mijn fiets groepen vele malen mensen zien vallen (ervaren afdalers hier in Barcelona)

Veel mensen voelen zich de koning van de weg als ze lekker snel naar beneden gaan, maar een beetje zand (wat je niet ziet), olie (wat je niet ziet, rubber (bij regen wat je niet ziet) en het is afgelopen, en dan heb ik het nog niet eens over auto's motoren die de middenlijn niet respecteren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 sep 2019 15:07

Goudhaantje schreef: 28 sep 2019 13:30
NuitKor schreef: 28 sep 2019 12:50
amclassic-fan schreef: 28 sep 2019 10:44 Als je de snelste tijden op bijv de Ventoux ziet dan kan ik maar tot 1 conclusie komen en dat is dat er door sommige maximaal risico genomen wordt.
Inderdaad en ondertussen vrouw met de kinderen wachten op de camping..je moet er toch niet aan denken dat die alleen terug naar huis moeten? :dislike:
Misschien dat zijn vrouw nog harder daalt... :roll:

Het risico dat de volledige familie, of een deel daarvan, op de terugweg bij een verkeersongeluk overlijdt is volgens mij groter.

Ik denk dat niemand harder daalt dan hij/zij aankan en iedereen kent de risico's.
Beetje naïef, als je hoort van de autoriteiten dat er op grote cols dagelijks de hulpdiensten nodig zijn vanwege valpartijen, dan kent toch niet iedereen z'n limieten.

Ik durf best aardig te dalen, als ik dan zie dat ik nog op 2 minuten wordt gereden op een lange afdaling dan zijn de grenzen volledig opgezocht en dat zijn dan al niet meer mijn grenzen, dus bijvoorbeeld gokken dat er geen verkeer aankomt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2019 15:52

In het hoogseizoen op de Ventoux gaan er meerdere per week te pletter toch?

Vraag me af hoeveel daarvan er overambitieuze 1%'ers, en hoeveel in de eerste plaats gewoon slechte dalers zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 sep 2019 16:07

Durven, kunnen, maakt allemaal niet uit. 1 steen of putje op de verkeerde plek en daar ga je dan.

Nooit ga ik ver boven de 60 in een afdaling. En als je ze niet kent moet nie al helemaal gek zijn om dat wel te doen.

Je kan er alleen maar mee verliezen, voor een virtueel kroontje op een app zou ik nooit mijn leven riskeren, het is het zelfs niet waard om een paar maand out te zijn met een breuk.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2019 16:11

Djemz schreef: 28 sep 2019 16:07 Durven, kunnen, maakt allemaal niet uit. 1 steen of putje op de verkeerde plek en daar ga je dan.
Is ook deels een kwestie van goed kijken en weten hoe je moet springen in geval van nood.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 sep 2019 16:17

Djemz schreef: 28 sep 2019 16:07 Durven, kunnen, maakt allemaal niet uit. 1 steen of putje op de verkeerde plek en daar ga je dan.

Nooit ga ik ver boven de 60 in een afdaling. En als je ze niet kent moet nie al helemaal gek zijn om dat wel te doen.

Je kan er alleen maar mee verliezen, voor een virtueel kroontje op een app zou ik nooit mijn leven riskeren, het is het zelfs niet waard om een paar maand out te zijn met een breuk.
Noem mij dan maar gek... Maar er zijn hier in Limburg al rechte wegen omlaag waar je ver voorbij de 60 komt, zolang je maar van je remmen afblijft. Nou heb ik een 85 a 90kg mee. Maar snelheden tot 75 a 80 km/u (afhankelijk van wegdek, wind, overzicht, etc etc) voel ik mij nog comfortabel bij. Mits op mijn eigen fiets natuurlijk.

Maargoed, voor dat kroontje ga ik niet een berg af... Laat dat duidelijk zijn ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 sep 2019 17:25

Ik ben vorige week in de spurt nog boven de 60km/u geraakt :D

Ik durf/kan ook best goed afdalen (slechte klimmers meestal hé) en zit meestal ook bij die 1-2% besten. Je kan best 80-90km/u (vorig jaar in Luxemburg net geen 100km/u gehaald) zonder (grote) risico's te nemen.

Wat ik ook al veel gezien heb: mensen voor wie 40km/u eigenlijk al onverantwoord is. Bij La Marmotte was dit het allerergste, bij het eerste stukje bergaf lagen ze al in de kant, onbegrijpelijk.
Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 sep 2019 18:33

MarkVeenstra schreef: 28 sep 2019 16:17
Djemz schreef: 28 sep 2019 16:07 Durven, kunnen, maakt allemaal niet uit. 1 steen of putje op de verkeerde plek en daar ga je dan.

Nooit ga ik ver boven de 60 in een afdaling. En als je ze niet kent moet nie al helemaal gek zijn om dat wel te doen.

Je kan er alleen maar mee verliezen, voor een virtueel kroontje op een app zou ik nooit mijn leven riskeren, het is het zelfs niet waard om een paar maand out te zijn met een breuk.
Noem mij dan maar gek... Maar er zijn hier in Limburg al rechte wegen omlaag waar je ver voorbij de 60 komt, zolang je maar van je remmen afblijft. Nou heb ik een 85 a 90kg mee. Maar snelheden tot 75 a 80 km/u (afhankelijk van wegdek, wind, overzicht, etc etc) voel ik mij nog comfortabel bij. Mits op mijn eigen fiets natuurlijk.

Maargoed, voor dat kroontje ga ik niet een berg af... Laat dat duidelijk zijn ;)
Ja ok, rechtdoor durf ik dat natuurlijk ook, maar dan moet het al een deftige weg zijn zonder huizen met opritten langs of zijstraatjes,want ik denk dat je als fietser aan die snelheden ook niet altijd goed gezien/verkeerd ingeschat wordt door auto's die uitrijden.

En wegspringen.. Ik zie het mezelf niet doen aan die snelheid 😁

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 29 sep 2019 13:16

Te langzaam afdalen is anders ook een risico. Dan wordt je met 1 km/u verschil ingehaald door een camper, die vervolgens 2 meter voor je neus hem strak naar rechts stuurt en vol in de ankers moet voor een tegenligger.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 sep 2019 13:43

Je laten inhalen door campers moet je natuurlijk nooit doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 sep 2019 16:22

Goudhaantje schreef: 28 sep 2019 13:30
NuitKor schreef: 28 sep 2019 12:50
amclassic-fan schreef: 28 sep 2019 10:44 Als je de snelste tijden op bijv de Ventoux ziet dan kan ik maar tot 1 conclusie komen en dat is dat er door sommige maximaal risico genomen wordt.
Inderdaad en ondertussen vrouw met de kinderen wachten op de camping..je moet er toch niet aan denken dat die alleen terug naar huis moeten? :dislike:
Misschien dat zijn vrouw nog harder daalt... :roll:

Het risico dat de volledige familie, of een deel daarvan, op de terugweg bij een verkeersongeluk overlijdt is volgens mij groter.

Ik denk dat niemand harder daalt dan hij/zij aankan en iedereen kent de risico's.
Je zou het hopen, maar er gaan er een aantal per jaar. Sommigen fietsen nooit meer, bij een enkeling moet echt de familie voor altijd zonder man/vader doen.

Plaats reactie