Het grote afdalingstechniek topic
-
- Forum-lid
- Berichten: 2285
- Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
- Locatie: barcelona
- Contact
Geloof mij, het snel kunnen afdalen op een openbare weg is het risico echt niet waard.
Ik ben ook een keer op een -10% afdaling in een bocht ongelukkig onderuit gegaan tijdens een groepsrit. Er lag zand waardoor ik in onbalans kwam, een schrik vanwege tegenliggers en een blokkerend achterwiel waardoor ik in de struiken terecht kwam. Het had veel slechter af kunnen lopen, en ik heb met mijn fiets groepen vele malen mensen zien vallen (ervaren afdalers hier in Barcelona)
Veel mensen voelen zich de koning van de weg als ze lekker snel naar beneden gaan, maar een beetje zand (wat je niet ziet), olie (wat je niet ziet, rubber (bij regen wat je niet ziet) en het is afgelopen, en dan heb ik het nog niet eens over auto's motoren die de middenlijn niet respecteren.
Ik ben ook een keer op een -10% afdaling in een bocht ongelukkig onderuit gegaan tijdens een groepsrit. Er lag zand waardoor ik in onbalans kwam, een schrik vanwege tegenliggers en een blokkerend achterwiel waardoor ik in de struiken terecht kwam. Het had veel slechter af kunnen lopen, en ik heb met mijn fiets groepen vele malen mensen zien vallen (ervaren afdalers hier in Barcelona)
Veel mensen voelen zich de koning van de weg als ze lekker snel naar beneden gaan, maar een beetje zand (wat je niet ziet), olie (wat je niet ziet, rubber (bij regen wat je niet ziet) en het is afgelopen, en dan heb ik het nog niet eens over auto's motoren die de middenlijn niet respecteren.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Beetje naïef, als je hoort van de autoriteiten dat er op grote cols dagelijks de hulpdiensten nodig zijn vanwege valpartijen, dan kent toch niet iedereen z'n limieten.Goudhaantje schreef: ↑28 sep 2019 13:30Misschien dat zijn vrouw nog harder daalt...NuitKor schreef: ↑28 sep 2019 12:50Inderdaad en ondertussen vrouw met de kinderen wachten op de camping..je moet er toch niet aan denken dat die alleen terug naar huis moeten?amclassic-fan schreef: ↑28 sep 2019 10:44 Als je de snelste tijden op bijv de Ventoux ziet dan kan ik maar tot 1 conclusie komen en dat is dat er door sommige maximaal risico genomen wordt.
Het risico dat de volledige familie, of een deel daarvan, op de terugweg bij een verkeersongeluk overlijdt is volgens mij groter.
Ik denk dat niemand harder daalt dan hij/zij aankan en iedereen kent de risico's.
Ik durf best aardig te dalen, als ik dan zie dat ik nog op 2 minuten wordt gereden op een lange afdaling dan zijn de grenzen volledig opgezocht en dat zijn dan al niet meer mijn grenzen, dus bijvoorbeeld gokken dat er geen verkeer aankomt.
In het hoogseizoen op de Ventoux gaan er meerdere per week te pletter toch?
Vraag me af hoeveel daarvan er overambitieuze 1%'ers, en hoeveel in de eerste plaats gewoon slechte dalers zijn.
Vraag me af hoeveel daarvan er overambitieuze 1%'ers, en hoeveel in de eerste plaats gewoon slechte dalers zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Durven, kunnen, maakt allemaal niet uit. 1 steen of putje op de verkeerde plek en daar ga je dan.
Nooit ga ik ver boven de 60 in een afdaling. En als je ze niet kent moet nie al helemaal gek zijn om dat wel te doen.
Je kan er alleen maar mee verliezen, voor een virtueel kroontje op een app zou ik nooit mijn leven riskeren, het is het zelfs niet waard om een paar maand out te zijn met een breuk.
Nooit ga ik ver boven de 60 in een afdaling. En als je ze niet kent moet nie al helemaal gek zijn om dat wel te doen.
Je kan er alleen maar mee verliezen, voor een virtueel kroontje op een app zou ik nooit mijn leven riskeren, het is het zelfs niet waard om een paar maand out te zijn met een breuk.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6096
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Noem mij dan maar gek... Maar er zijn hier in Limburg al rechte wegen omlaag waar je ver voorbij de 60 komt, zolang je maar van je remmen afblijft. Nou heb ik een 85 a 90kg mee. Maar snelheden tot 75 a 80 km/u (afhankelijk van wegdek, wind, overzicht, etc etc) voel ik mij nog comfortabel bij. Mits op mijn eigen fiets natuurlijk.Djemz schreef: ↑28 sep 2019 16:07 Durven, kunnen, maakt allemaal niet uit. 1 steen of putje op de verkeerde plek en daar ga je dan.
Nooit ga ik ver boven de 60 in een afdaling. En als je ze niet kent moet nie al helemaal gek zijn om dat wel te doen.
Je kan er alleen maar mee verliezen, voor een virtueel kroontje op een app zou ik nooit mijn leven riskeren, het is het zelfs niet waard om een paar maand out te zijn met een breuk.
Maargoed, voor dat kroontje ga ik niet een berg af... Laat dat duidelijk zijn
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik ben vorige week in de spurt nog boven de 60km/u geraakt
Ik durf/kan ook best goed afdalen (slechte klimmers meestal hé) en zit meestal ook bij die 1-2% besten. Je kan best 80-90km/u (vorig jaar in Luxemburg net geen 100km/u gehaald) zonder (grote) risico's te nemen.
Wat ik ook al veel gezien heb: mensen voor wie 40km/u eigenlijk al onverantwoord is. Bij La Marmotte was dit het allerergste, bij het eerste stukje bergaf lagen ze al in de kant, onbegrijpelijk.
Ik durf/kan ook best goed afdalen (slechte klimmers meestal hé) en zit meestal ook bij die 1-2% besten. Je kan best 80-90km/u (vorig jaar in Luxemburg net geen 100km/u gehaald) zonder (grote) risico's te nemen.
Wat ik ook al veel gezien heb: mensen voor wie 40km/u eigenlijk al onverantwoord is. Bij La Marmotte was dit het allerergste, bij het eerste stukje bergaf lagen ze al in de kant, onbegrijpelijk.
Ja ok, rechtdoor durf ik dat natuurlijk ook, maar dan moet het al een deftige weg zijn zonder huizen met opritten langs of zijstraatjes,want ik denk dat je als fietser aan die snelheden ook niet altijd goed gezien/verkeerd ingeschat wordt door auto's die uitrijden.MarkVeenstra schreef: ↑28 sep 2019 16:17Noem mij dan maar gek... Maar er zijn hier in Limburg al rechte wegen omlaag waar je ver voorbij de 60 komt, zolang je maar van je remmen afblijft. Nou heb ik een 85 a 90kg mee. Maar snelheden tot 75 a 80 km/u (afhankelijk van wegdek, wind, overzicht, etc etc) voel ik mij nog comfortabel bij. Mits op mijn eigen fiets natuurlijk.Djemz schreef: ↑28 sep 2019 16:07 Durven, kunnen, maakt allemaal niet uit. 1 steen of putje op de verkeerde plek en daar ga je dan.
Nooit ga ik ver boven de 60 in een afdaling. En als je ze niet kent moet nie al helemaal gek zijn om dat wel te doen.
Je kan er alleen maar mee verliezen, voor een virtueel kroontje op een app zou ik nooit mijn leven riskeren, het is het zelfs niet waard om een paar maand out te zijn met een breuk.
Maargoed, voor dat kroontje ga ik niet een berg af... Laat dat duidelijk zijn
En wegspringen.. Ik zie het mezelf niet doen aan die snelheid
Je zou het hopen, maar er gaan er een aantal per jaar. Sommigen fietsen nooit meer, bij een enkeling moet echt de familie voor altijd zonder man/vader doen.Goudhaantje schreef: ↑28 sep 2019 13:30Misschien dat zijn vrouw nog harder daalt...NuitKor schreef: ↑28 sep 2019 12:50Inderdaad en ondertussen vrouw met de kinderen wachten op de camping..je moet er toch niet aan denken dat die alleen terug naar huis moeten?amclassic-fan schreef: ↑28 sep 2019 10:44 Als je de snelste tijden op bijv de Ventoux ziet dan kan ik maar tot 1 conclusie komen en dat is dat er door sommige maximaal risico genomen wordt.
Het risico dat de volledige familie, of een deel daarvan, op de terugweg bij een verkeersongeluk overlijdt is volgens mij groter.
Ik denk dat niemand harder daalt dan hij/zij aankan en iedereen kent de risico's.