Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 27 sep 2019 18:31

bartdr schreef: 27 sep 2019 16:00 Wat raden jullie eigenlijk aan als minimumhoeveelheid kleding om dagelijks te pendelen (40km/dag) in de komende maanden? Bij FM spraken ze van minimum 5 dingen van elk kledingstuk, maar dat is toch een serieuze kost.
Nu snap ik ook wel dat mijn bereidheid om dagelijks te wassen best veel kan oplossen, maar daar moet toch ergens zowat een "comfortabel" minimum aan kledij zijn?
Dat ligt ook een beetje aan het kledingstuk. Een zweet shirt dat ik ‘s avonds was is de volgende ochtend droog. In de winter een broek met zeem bij mij niet altijd. Harder centrifugeren zou misschien helpen, maar dat gaat weer ten koste van je kleding.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Rmr
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jan 2014 22:18

Rmr 27 sep 2019 19:32

Ik rijdt al 5 jaar dagelijks 50 km met 2 fietsbroeken, 2 hardloopbroeken ( winter) en 4 shirts😁

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 sep 2019 19:47

2 paar van alles is opzich genoeg, alleen ook wat dikkere/dunnere varianten is ook handig.
(en 2 paar schoenen is ook handig, want soms is het net niet helemaal droog volgende dag)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 27 sep 2019 20:29

bartdr schreef: 27 sep 2019 16:00 Wat raden jullie eigenlijk aan als minimumhoeveelheid kleding om dagelijks te pendelen (40km/dag) in de komende maanden? Bij FM spraken ze van minimum 5 dingen van elk kledingstuk, maar dat is toch een serieuze kost.
Nu snap ik ook wel dat mijn bereidheid om dagelijks te wassen best veel kan oplossen, maar daar moet toch ergens zowat een "comfortabel" minimum aan kledij zijn?
Knettergek die lui...

Ik koop elk seizoen gewoon 1 goeie set van Castelli (broek en jas). Daarnaast heb ik nog en overjas voor extreme kou en een regenjasje.

Elke avond als ik thuis kom gaat het in de was en droger. Volgende dag weer aan. Op het werk hang ik het te drogen in het ketelhuis.

Het 2 seizoen heb ik het setje van het eerste seizoen als reserve. Voor als het hoofdsetje om de een of andere manier niet meer draagbaar is. Ik fiets in principe 5 tot 6 dagen woon-werk tussen de 60 en 100 km per dag. Al jaren op deze manier.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 28 sep 2019 07:37

Helemaal mee eens Rico. Bij mij gaat het spul ook op het werk in de wasmachine en droger (liefst op de verwarming) Slijt het dan sneller, dan koop ik wat vaker een nieuw setje. Door al die dagen forenzen op de fiets spaar ik namelijk een behoorlijk bedrag aan benzine uit. Dan kan ik best wat vaker een nieuw setje aanschaffen. Overigens valt die extra slijtage mij behoorlijk mee hoor.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Corny121
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 30 jul 2014 13:27
Locatie: Zoetermeer

Corny121 28 sep 2019 09:34

Klein setback in mijn goede voornemens. Kan momenteel op school niet douchen in verband met legionella in de douches. Met de huidige luchten kan ik het mijn collega's en kinderen niet aandoen even te douchen, dus even on hold.
#HoeMoeilijkKanHetZijn

hayes

hayes 29 sep 2019 12:05

Broeken heb ik er toch een stuk of 5-6. Wel Ali broekjes.
Drie paar arm en beenstukken (ik durf die soms ergens leggen en een maand niet terugvinden, vandaar 3 stuks).
Drietal thermische onderhemdjes met lange mouwen.
Twee paar dikke overschoenen voor winter.
Dan windbreaker jasje, herfst/lente-jasje, winterjasje.
Vijftal mutsen, bacla-dingen...

Op zich kan het met minder maar dan moet je wasmachine echt véél draaien. En je kledij verslijt gewoon erg snel. En ik weet niet welke optie op termijn het duurst wordt.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1359
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 30 sep 2019 09:20

Merci voor alle respons!
Gezien de vele vermeldingen dat er geregeld gewassen wordt bij 2 stuks, ga ik toch voor een 4-5tal broeken gaan en dan voor de rest met iets minder beginnen en de nood wat inschatten (op zich is de decathlon/internet nooit ver weg hé).
Dan kunnen koerskleren en loopkleren samen in de wasmachine op zaterdag :like:

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 30 sep 2019 09:57

bartdr schreef: 30 sep 2019 09:20 Merci voor alle respons!
Gezien de vele vermeldingen dat er geregeld gewassen wordt bij 2 stuks, ga ik toch voor een 4-5tal broeken gaan en dan voor de rest met iets minder beginnen en de nood wat inschatten (op zich is de decathlon/internet nooit ver weg hé).
Dan kunnen koerskleren en loopkleren samen in de wasmachine op zaterdag :like:
4-5 broeken is toch totaal overbodig?

Ik rij dagelijks en in weer en wind 40km/dag. Ik heb 2 winterbroeken en dat lukt perfect.
Onderkleding wissel ik dagelijks, maar die broeken kan je echt verschillende dagen na elkaar dragen hoor.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 30 sep 2019 10:21

volgens mij heeft bartdr het over de bibshorts, niet over de winterbroeken. Ik heb er nu een 5/6 tal bibs in de kast liggen en met vrijwel dagelijks w./w heb ik dat ook wel nodig. Zo fris zijn ze niet meer op het 2e ritje.
Arm/been stukken en of winterbroeken en jacks kan ik iid wel een aantal dagen gebruiken.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 30 sep 2019 10:39

Drossie2 schreef: 30 sep 2019 09:57
bartdr schreef: 30 sep 2019 09:20 Merci voor alle respons!
Gezien de vele vermeldingen dat er geregeld gewassen wordt bij 2 stuks, ga ik toch voor een 4-5tal broeken gaan en dan voor de rest met iets minder beginnen en de nood wat inschatten (op zich is de decathlon/internet nooit ver weg hé).
Dan kunnen koerskleren en loopkleren samen in de wasmachine op zaterdag :like:
4-5 broeken is toch totaal overbodig?

Ik rij dagelijks en in weer en wind 40km/dag. Ik heb 2 winterbroeken en dat lukt perfect.
Onderkleding wissel ik dagelijks, maar die broeken kan je echt verschillende dagen na elkaar dragen hoor.
Als jij bedoelt dat je geen 5 winterbroeken nodig hebt, dan ben ik dat wel met je eens. Maar ik heb wel 5 setjes kort, kort. en daarbij een paar lange broeken zonder zeem, Die kunnen wel een paar dagen mee, Aangevuld met arm en beenstukken (voor in de ochtend koud en in de middag niet en windjack etc. Het heef om meerdere reden ook mijn voorkeur om gewoon 1x per week te wassen. Mijn kledingkast met fietskleding is aan het einde van de week behoorlijk leeg.

Veel zal ook afhangen van of je wel of niet met spatbordjes fietst wel of geen rugzak enz...

Mijn tip zou wel zijn om niet ineens alles te kopen. Je komt er waarschijnlijk vanzelf achter wat je echt waarvan nodig hebt. 3 korte setjes, 1 lange broek (evt. zonder zeem) lijkt mij om mee te starten wel prima. Als je eens lange mouwen nodig hebt kan het ook nog zo zijn dat er tussen je loopkleding iets zit wat je kan gebruiken.. Als het maar niet al te veel flappert..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 sep 2019 11:18

Mijn W-W ritje is 31km enkele rit. Normaal deed ik dat vanaf maart ofzo tot oktober. (ook wel in de winter, mits droog en geen sneeuw). Maar nu wil ik eigenlijk ook wel op dagen gaan dat er buien zijn. Ik heb veel kleding (denk wel 8 koersbroeken, shirtjes, thermojacks, been-armstukken, diverse handschoenen etc etc) 3 grote bakken vol met kleding dus daar ligt het niet aan. Ook ligt er op het werk een extra setje schoenen klaar, voor het geval ik ochtends nat ben geregend, dan kan ik droge schoenen aantrekken voor de terugweg.

Toch heb ik niet een mooi jack voor regen. Aangezien een enkel ritje ongeveer een uur is, hoeft het niet helemaal waterdicht te zijn, maar wel gewoon het eerste tijdje mij drooghouden.

Ik heb er eigenlijk niet mega veel geld voorover. Ik heb nu een Castelli Squadra a 50 euro besteld: https://www.futurumshop.nl/castelli-squ ... eren.phtml besteld. Zou deze afdoende zijn?

Of is de Castelli Emergency a 130 euro veel beter? https://www.futurumshop.nl/castelli-eme ... eren.phtml

Eigenlijk gaat die 130 ver boven wat ik er voor uit wil geven.

Plaats reactie