Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

gebruikte Fiets, eerst Bikefit?

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 23 sep 2019 22:17

0001 (1).jpg
0002 (1).jpg

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 sep 2019 23:37

Binnenbeenlengte is niet kort. Ik denk eerder een beetje boven het gemiddelde. De geadviseerde maten lijken mij een erg groot frame op te leveren.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het stuur op je huidige fiets op 694mm hoogte hebt geregen met een maatje 58.
Campagnolo Ultra Dork

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 24 sep 2019 11:00

kleine toevoeging, mijn oude fiets is niet opgemeten. deze zo gekocht en heeft afwijkende maten.
nul stand is wat de software aangeeft aan de hand van de ingevoerde gegevens na de meting.
Fiets waar ik nu opzit fiets ik zonder lichaamelijke klachten maar zit ik idd wel een beetje gedrongen op.
de maten lijken mij ook op een fors groot frame uit te komen terwijl ik toch niet heel erg lang ben.
as zondag ga ik een graveltocht fietsen van 110 km en heb even een fiets geleend met een 60cm frame deze zou ik is proberen af te stellen op de maten vanuit de fit en kijken hoe dat fietst.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 sep 2019 11:39

Die stack en reach die je opgeeft (600-400) heeft mijn frame ook. Ik gebruik wel 3cm spacers en een 140 stuurpen maar toch. Ik ben 196m met een bbl van 96-97.
Jouw geadviseerde fiets lijkt me dus nogal groot.
Goed dat je eerst probeert met een fiets voordat je tot aanschaf overgaat.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 24 sep 2019 11:58

erwin20vt schreef: 20 aug 2019 21:40 Hallo,
ik heb het forum al een beetje door gezocht maar nog niet een 100% passend antwoord gevonden.
om kennis te maken met het wielrennen heb ik afgelopen jaar een Trek uit 1992 met een oude 105 groep gekocht voor weinig op marktplaats. Nu bevalt mij het Fietsen naast het hardlopen eigenlijk erg goed. Fiets technisch even netjes klaar gemaakt en zit er nu prima op zonder pijntjes en kan lekker aan haken bij de groepjes waar ik af en toe mee fiets. Maar ik merk wel aan alles dat de fiets niet de nieuwste is, vooral wanneer ik stevig door fiets en in de beugels ga merk ik erg goed dat het stuur erg slap is. En er zit een vrij zwaar verzet op die bij een paar klimmetjes net niet lekker is.
Nu wil ik dit najaar/winter marktplaats is in de gaten houden en hopen dat er ergens een mooie deal voorbij komt van iemand die zijn fiets weg doet omdat het toch niet bevalt.
Ik ben zelf goed technisch onderlegd en mijn vader is Fietsenmaker,dus ik durf het wel aan om er een te kopen met de kop eraf aangezien ik eigenlijk Max rond de €1500,- wil uitgeven.

Alleen geen ervaring met verschillende fietsen, en met een klein testrondje fietsen kom je er natuurlijk niet achter of het wat is. zou het verstandig zijn om een simpele bikefit te doen om er zo achter te komen wat voor Fiets bij je past?

ik ben 1.87 en weeg 79kg heb nu een 58cm frame in die oude Trek en dat Fiets prima, Ben meer een endurance fietser dan een Racer maar om mijzelf uit te dagen wil ik eigenlijk volgend jaar wel mee met een ploeg die gemiddeld rond 35km/u koerst op een rondje van 50-80km.

Wat is wijsheid?
Ik ben zelf ook 1,87 (en weeg wel iets meer).
Vandaag rijd ik met Specialized in maat 58, maar vroeger ook een aluminium Trek 1500 gehad in maat 60.
https://archive.trekbikes.com/ie/en/200 ... 00/details

Ik denk dat je Trek aan de kleine kant is (maten vallen iets kleiner dan bij Specialized)
Vroeger werden Stack & Reach nog niet gebruikt om de geometrie van een fiets aan te geven.
Hier vindt je wat TREK zelf aangeeft als richtlijnen voor de grootte van je fiets
https://www.trekbikes.com/us/en_US/road ... bike_size/

Aangezien je aangeeft dat je meer endurance dan echt race wil zitten, zou ik dus van bvb. de Trek Emonda de Stack en Reach van een maat 60 als vertrekpunt nemen.
Deze waarden bedragen respectievelijk STACK = 615mm en REACH = 395mm
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/23184/

Dirk

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 sep 2019 13:38

erwin20vt schreef: 24 sep 2019 11:00 kleine toevoeging, mijn oude fiets is niet opgemeten. deze zo gekocht en heeft afwijkende maten.
nul stand is wat de software aangeeft aan de hand van de ingevoerde gegevens na de meting.
Fiets waar ik nu opzit fiets ik zonder lichaamelijke klachten maar zit ik idd wel een beetje gedrongen op.
de maten lijken mij ook op een fors groot frame uit te komen terwijl ik toch niet heel erg lang ben.
as zondag ga ik een graveltocht fietsen van 110 km en heb even een fiets geleend met een 60cm frame deze zou ik is proberen af te stellen op de maten vanuit de fit en kijken hoe dat fietst.
Ik vond het al vreemd want dan zou je al snel op een cm of 6 aan spacers uitkomen met een stuurpen van 12cm :lol: .

Een Trek in maat 60 en een Giant maat L zijn voorbeelden van fietsen die in mijn ogen geschikt zouden moeten zijn voor jou. Die zijn best wat groter dan wat je nu hebt maar die geadviseerde stack en reach van 624mm en 417mm zijn dan weer 1 a 2 maten groter. Dan heb je het echt al over fietsen voor mensen van 1,95m+.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 sep 2019 17:05

Ik zou minimaal 3 bikefits laten doen en daar het gemiddelde van nemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 24 sep 2019 18:33

Ja, minimaal 3 fietsen kopen zou ook een optie kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 sep 2019 22:33

Ja, maar dan rij alleen op de fiets van gemiddelde grootte en staat de rest stof te vangen in de schuur. Zo'n blaadje van een bikefit kun je nog opvouwen en onder de poot van een wiebelende tafel schuiven, de kachel mee aansteken of in geval van hoge nood je r**t mee afvegen...

Helaas is het de realiteit dat de meest nuttige dingen zijn die je me veel van die fietsmetingen kunt doen. Het wordt verkocht als heilige graal om een beetje fatsoenlijk te kunnen fietsen maar met een beetje gezond verstand over de maatkeuze, het lef om zelf eens wat te veranderen aan de afstelling en gewenning aan een andere zitpositie kom je er meestal ook wel. Ik heb in ieder geval niet het idee dat de foutmarge kleiner wordt als je zo'n zelfbenoemde expert je zitpositie laat bepalen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie