Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Onbegrijpelijk... Hartslagzones...

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 22 sep 2019 04:39

6 pagina's vol geschreven, maar ik heb nog geen HS van de TS voorbij zien komen behalve de zones.

Zijn vraag was: waarom fiets ik iedere keer in de hoogste zones?

Tip: ram eens volgas een viaduct op en bekijk welke max hartslag je hebt gehaald (heb je uberhaupt wel een hartslagmeter?).

Gebruik vervolgens vervolgens deze max hartslag en je rust (pols) hartslag en vul dit in via de rekenmethode van Karvonen.
Hierbij kom je globaal wel bij je zones.

Of doe een 20min test op de weg en bepaal je omslagpunt.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 22 sep 2019 08:30

Met een korte sprint alleen red je meestal niet je maximale hartslag. Ik kan zelf in ieder geval beter een langere (10-20 minuten) inspanning doen met op het einde een sprint.

NickLapin
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:30

NickLapin 22 sep 2019 08:51

Ja... Je hebt een racefiets dus wil je snel. Maar domweg hard trappen op je pedalen is niet hetzelfde als conditie en techniek opbouwen. Langzamer trappen met een hoger verzet zal je hartslag evenmin verlagen. Zo werkt het gewoon niet.

Wil je je eigen zones begrijpen en je prestaties verbeteren, dan zul je een stapje (of tien) terug moeten doen en een trainingsschema moeten opstellen. Daarin is de snelheid die je wilt bereiken van ondergeschikt belang. Richt je eerst eens op een cadans van ong. 90 rpm en een lage HF. Kom je met je HF boven een bepaalde waarde, dan zet je je verzet omlaag. En welke waardes je voor je HF moet aanhouden, zul je toch echt zelf wat moeten gaan rekenen. En nogmaals, snelheid is niet belangrijk. Als snelheid wel van belang is: koop een E-bike. Beter voor je hart.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 sep 2019 14:33

Ik heb deze morgen eens mijn max hartslag gehaald denk ik.

Ik ben 36 jaar en zat op 197 hartslag.. (dus max hartslag van een 23 jarige).

Is zoiets dan goed of slecht? In rust heb ik dan weer maar 53 van hartslag.

Maar volgens mij haal ik dat savonds wel niet. Dan mag ik even hard duwen en heb ik maar rond de 160. Met wat moet je dan gaan rekening houden?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 sep 2019 14:50

Djemz schreef: 22 sep 2019 14:33 ...
Is zoiets dan goed of slecht?...
Een hartslagwaarde is niet goed of slecht. Gewoon een eigenschap van een lichaam. Zegt niets over je capaciteiten als renner.
Is het goed of slecht om bruin haar te hebben?
Verschil tussen rust en max hartslag wordt wel eens al een maatstaf gezien.

Walter

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 sep 2019 15:13

walter- schreef: 22 sep 2019 14:50
Djemz schreef: 22 sep 2019 14:33 ...
Is zoiets dan goed of slecht?...
Een hartslagwaarde is niet goed of slecht. Gewoon een eigenschap van een lichaam. Zegt niets over je capaciteiten als renner.
Is het goed of slecht om bruin haar te hebben?
Verschil tussen rust en max hartslag wordt wel eens al een maatstaf gezien.

Walter
Dat laatste is dan weer strijdig met je eerdere opmerking omdat de maxhartslag geen graadmeter is.

Veelal wordt een lage rusthartslag gezien bij topsporters.
Niet zozeer je maxhartslag is een indicator maar het herstel van je hoge hartslag naar een lage. Bij inspanning stijgt je hartslag, als je dan gas terugneemt moet de hartslag weer dalen. Bij een goede conditie daalt de hartslag vlot. Bij een slechtere conditie blijft de hartslag lang hoog.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 sep 2019 15:32

Lage rusthartslag bij Duursporters...

Hart is een spier... Als je die traint als een duursporters kan die met minder slagen de rust stand afwikkelen. Is ook deels aanleg. Een groot en sterk hart hebben is sowieso voordelig in de (duur) sport.

En een max hartslag van een 23 jarige hebben slaat nergens op... Het is niet goed of slecht, nog een eigen prestatie. De 220- je leeftijd is een vuistregel die zo generiek is, dat er eigenlijk geen waarde aan gegeven kan worden.

Conditie en afname hartslag na inspanning (herstel) is wel gerelateerd en interessant. Geeft ook aan dat je kunt herstellen tijdens koers.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 sep 2019 16:01

Maar voor rekenmethode van karvonen zit ik dan toch in veel hogere zones dan met die vuistregel? Of is die methode ook niet betrouwbaar?

Verklaard ook wel waarom ik met gemak aan hartslag 160 3u kan rondrijden zonder naar adem te happen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 22 sep 2019 20:21

Met Karvoren bereken je inderdaad je zones op basis van het verschil tussen maximale en rust hartslag.
Ik heb ook een hoge hartslag en mijn vrouw een lage. Die van haar ligt zomaar 10-15 slagen lager dan de mijne tijdens een rustig tempo fietsen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 sep 2019 20:34

bakboord1 schreef: 22 sep 2019 20:21 Met Karvoren bereken je inderdaad je zones op basis van het verschil tussen maximale en rust hartslag.
Ik heb ook een hoge hartslag en mijn vrouw een lage. Die van haar ligt zomaar 10-15 slagen lager dan de mijne tijdens een rustig tempo fietsen.

Mja maar mijn rusthartslag is dan wel maar 55.. Dus ik heb standaard niet echt een hoge hartslag, daarom vind ik het dan raar dat hij zo vlug de hoogte in schiet en dan zelfs 197 haal als max.

Nu, ik heb op die basis nu eens mijn trainingszones ingevuld op garmin connect, naar mijn gevoel klopt die berekening wel redelijk goed als ik een beetje voort ga op mijn ademhaling bij de bepaalde zones.

Maar ik ga zoiezo eens een inspanningstest doen deze winter. Ik zeg het al 2 jaar, maar ik ga er toch eens voor kijken. Dan weet ik mijn zones en het is ook eens nodig om het te laten controleren als je de 35 eens voorbij bent.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 sep 2019 21:02

Djemz schreef: 22 sep 2019 20:34
bakboord1 schreef: 22 sep 2019 20:21 Met Karvoren bereken je inderdaad je zones op basis van het verschil tussen maximale en rust hartslag.
Ik heb ook een hoge hartslag en mijn vrouw een lage. Die van haar ligt zomaar 10-15 slagen lager dan de mijne tijdens een rustig tempo fietsen.
ja maar mijn rusthartslag is dan wel maar 55.. Dus ik heb standaard niet echt een hoge hartslag, daarom vind ik het dan raar dat hij zo vlug de hoogte in schiet en dan zelfs 197 haal als max.

Nu, ik heb op die basis nu eens mijn trainingszones ingevuld op garmin connect, naar mijn gevoel klopt die berekening wel redelijk goed als ik een beetje voort ga op mijn ademhaling bij de bepaalde zones.

Maar ik ga zoiezo eens een inspanningstest doen deze winter. Ik zeg het al 2 jaar, maar ik ga er toch eens voor kijken. Dan weet ik mijn zones en het is ook eens nodig om het te laten controleren als je de 35 eens voorbij bent.
Een rustpols van 55 is niet erg laag, maar eerder normaal. Ik zit daar ook rond en als de vorm goed is net onder de 50. Mijn vrouw haalt met gemak 40 en is niet eens meer getraind. Is dus ook grotendeels aanleg en beperkt trainbaar.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 23 sep 2019 13:41

Karvonen lag voor mij ook wat te hooggegrepen, Conconi klopte wel bij mijn gevoel.Maar, dit voor wat het waard is ivm. inname van betablokker.
Ook de theorethischje benadering van 220 minus leeftijd klopt bij wij wel en geeft hetzelfde resultaat als de conconi methode.
ps. War tekstfoutjes verbeterd
Laatst gewijzigd door ottorongo op 24 sep 2019 01:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie