Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Onbegrijpelijk... Hartslagzones...

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 18 sep 2019 10:05

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik weet genoeg en ik laat het hier nu ook bij.

Fiets ze allemaal.








Dag allen,

Hartslagzones is een veel besproken onderwerp op dit forum en nog begrijp ik er helemaal niets van ondanks dat ik al 25 jaar op de racefiets zit.

Ik fiets zowat dagelijks naar mijn werk (32km enkele rit). Mijn conditie is dus oké.
Nu ligt mijn gemiddelde tempo telkens zo rond de 34/35 km/u. Dit is voor mij makkelijk uit te houden en eventueel sneller naar mijn werk fietsen zou nog makkelijk kunnen.

Ik kom nooit vermoeid aan op mijn werk en problemen met eventuele verzuring of mijn ademhaling heb ik ook niet. Kijk ik naar mijn hartslagzones, dan zit ik bij, zo goed als iedere rit, alleen maar in zone 4 en 5.
Wil ik in zone 1/ 2 of 3 fietsen, dan moet ik een stevige wind in de rug hebben, bergaf gaan of op mijn stadsfiets gaan fietsen. Om 25km/u op de racefiets te gaan fietsen om in een andere hartslagzone dan 4 of 5 te zitten zie ik niet zitten. Ik heb niet voor niets een racefiets. Heb ik een erg lange rit voor de boeg (bv Diekirch - Valkenswaard), dan pas ik mijn snelheid wel aan naar een lager niveau om de finish te halen.

Nu heb ik mijn omslagpunt nooit laten bepalen, ik zie het nut er ook niet van in omdat ik continu in deze hoge zones zit.

Qua gewicht ben ik niet de lichtste (ca 120kg), maar afvallen door het fietsen gebeurt ook niet of nauwelijks (meestal na de vakanties ;-) ). Dit zal waarschijnlijk ook komen omdat ik zelden in zone 3 fiets en ik weinig duurtrainingen maak (>5u max 5 per jaar).

Waarom blijft mijn hartslag zo hoog? (zie bijlage)

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)

Sander
Bijlagen
Hartslagzones.PNG
Laatst gewijzigd door Sandervp op 19 sep 2019 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 sep 2019 10:10

Je conditie voor 1 uurtje fietsen zal best wel goed zijn,maar ga eens 2 uurtjes met dit tempo rijden hoe is het dan?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 18 sep 2019 10:16

Je hebt nooit je omslagpunt laten bepalen, maar je zal zelf ergens een omslagpunt of max hartfrequentie in hebben gevuld, anders kan je nooit tot deze zones komen.
Zou je eerst eens wat informatie kunnen geven hoe je deze zones hebt bepaald en wat de absolute hartslagen zijn van deze zones? En hoe oud ben je?
Zonder deze informatie blijft het totaal onbegrijpelijk !

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 18 sep 2019 10:22

ik vind het allemaal net zo onbegrijpelijk als jij, maar wat ik er tot nu toe van begrepen heb is dat die zone's niet standaard zijn, maar strikt persoonlijk. Je zult dus zelf eerst je omslagpunt moeten laten vaststellen voordat je uberhaupt kan weten in welke zone je zit.

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 18 sep 2019 10:24

nijkie schreef: 18 sep 2019 10:10 Je conditie voor 1 uurtje fietsen zal best wel goed zijn,maar ga eens 2 uurtjes met dit tempo rijden hoe is het dan?
Begin juni de 150km variant van de Van Gogh tocht (Nuenen) gefietst in ca 4,5u met een gemiddelde van ca 32,5km/u.

Mijn hartslag en snelheid lag tijdens de Verbeeten Challenge in Tilburg (goed doel) wel beduidend lager, dit vanwege de afstand. Toen heb ik 390km afgelegd met een gemiddelde van 27km/u

2 uurtjes met 34/35km/u fietsen is ook geen echt probleem voor me

Sandervp
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2016 20:44

Sandervp 18 sep 2019 10:25

jorisb schreef: 18 sep 2019 10:16 Je hebt nooit je omslagpunt laten bepalen, maar je zal zelf ergens een omslagpunt of max hartfrequentie in hebben gevuld, anders kan je nooit tot deze zones komen.
Zou je eerst eens wat informatie kunnen geven hoe je deze zones hebt bepaald en wat de absolute hartslagen zijn van deze zones? En hoe oud ben je?
Zonder deze informatie blijft het totaal onbegrijpelijk !
Ik heb mijn max. hartslag simpel met 220-37 (leeftijd 37 jaar) bepaald.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 18 sep 2019 10:29

Dat is dan ook een vuistregel. Kan zomaar 20 slagen verschillen in werkelijkheid...
Eens effectief (laten) testen als je je hartslag als uitgangspunt wil gebruiken voor trainingen

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 sep 2019 10:37

Je andere zones zul je ook gewoon moeten 'trainen' en dan zul je zien dat je snelheid ook bij een lagere hartslag omhoog gaat.

De fysiologische onderbouwing moet ik schuldig blijven, maar voorheen reed ik in D1 (ca. 135 slagen) ook maar 25 km/u. Inmiddels ben ik wat meer getraind en rij ik zo'n 30 km/u onderin mijn D1. De snelheid in D3 is ongeveer gelijk gebleven behalve dat ik dit nu langer vol kan houden.

Max hartslag - leeftijd zegt helemaal niks. Mijn max. is 208 (dan zie ik ook sterretjes) terwijl dat volgens deze berekening 220 - 29 = 191. Ter referentie, mijn omslagpunt ligt op 186.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 18 sep 2019 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 sep 2019 10:39

Hoe kun je nou weten in welke zones je zit al je je omslagpunt niet kent....

Formules zijn totaal onbetrouwbaar, de ene 37-jarige heeft een omslagpunt van 170 en en de ander van 150...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 sep 2019 10:58

Sandervp schreef: 18 sep 2019 10:05Waarom blijft mijn hartslag zo hoog?
Je gewicht is 120kg en je rijdt aan een hoog tempo in de kortst mogelijke tijd naar je werk.
Ik zou bijna zeggen: 'wat denk je zelf?'

Gezien gewicht en arbeid lever je gewoon veel energie en daar hoort een hoge hartslag bij.
Moest je graag gewicht willen verliezen, ga dan eens nuchter van huis en leer je zelf met de 'rem erop' te rijden. Dat doe je door je hartslagwaarden als toerentalbegrenzer te gebruiken. Dus elke keer als je boven bijvoorbeeld 130bpm uitkomt het gas los te laten en minder hard te trappen.

Met 120kg heb je waarschijnlijk overgewicht, dus je hebt er alle belang bij om toekomstige gezondheidsklachten te voorkomen
Door nuchter te gaan fietsen, leer je je lichaam de weg naar je vetreserves te vinden en daar effectief gebruik van te maken.

Wil je er serieus werk van maken, dan kun je een inspanningstest met ademanalyse doen. Dan weet je daarna wat je omslagpunt daadwerkelijk is en je krijgt te horen of je vetverbranding al dan niet effectief is. (Dat meet men aan de hand van de samenstelling van je uitlaatgassen uit je mond)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 sep 2019 11:23

Je kunt goed hard fietsen.
Maar je hebt je zones bepaald op een onbetrouwbare manier.

Het zou kunnen dat je niet zoveel in zones 4 en 5 zit als dat jij nu denkt. Bijvoorbeeld omdat je omslagpunt een stuk hoger ligt dan de vuistregels aangeven (max hartslag is irrelevant).

Daarnaast fiets je altijd 1 uur flink hard. Maar gezien je beschrijving van verzuring en ademhaling, zal het net even onder je omslagpunt zijn (zonder een specifieke inspanningstest zou je de hartslag van je woon werk rit + een paar slagen eens kunnen gebruiken als uitgangspunt voor je omslagpunt.., want dat is - kennelijk - iets dat je een uur lang vol kunt houden en dus nog niet diep de verzuring in gaat).

Een basis bouw je niet. De vraag is of dat nodig is. Als je langere tocht maakt pas je je snelheid aan. en merk je daarmee ook je lagere hartslag. Maar nog steeds is 4.5u aan 32 gemiddeld echt wel goed. Al zegt snelheid niet alles, want omstandigheden, groepjes, wind etc. spelen allemaal een rol.
Je geeft ook aan niet vaak lange tochten te maken. Dus daar hoef je dan ook niet per se al je trainingen op in te richten.

Maar in zijn algemeenheid is het wel goed om in alle zones te trainen. Om een goede basis op te bouwen. En ja, dat is in het begin (en zeker in de winter), in D1 gewoon echt traag. Maar bij voorkeur wel langer dan 2u. (of nuchter van start) om ook je vetverbranding te doen opstarten. Na verloop van tijd leert je lichaam om in die lage intensiteit, op die vetverbranding, toch meer output te leveren --> dan komt de snelheid vanzelf mee omhoog. Leg je die basis op die manier veel beter aan, dan zullen de langere tochten nog beter te verteren zijn en tegen nog hogere snelheden te fietsen zijn.
Of je wel of niet gewicht kwijt wilt raken is aan jezelf. Dat is uiteindelijk een optelsom van wat je eet en drinkt versus wat je verbrand. Meer fietsen helpt, het is goed om je lichaam op de vetverbranding te laten werken. Maar als je eerst ontbijt en dan een uur gaat fietsen, zal je alleen je ontbijt verbruiken en geen/nauwelijks vetjes.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 18 sep 2019 11:45

Sandervp schreef: 18 sep 2019 10:05 Nu heb ik mijn omslagpunt nooit laten bepalen, ik zie het nut er ook niet van in omdat ik continu in deze hoge zones zit.
Zoals hierboven al aangegeven geven die zones die je laat zien zonder omslagpuntbepaling geen indicatie om ook maar iets over de intensiteit van je inspanningen te zeggen. Mijn advies: ga ergens 20 minuten volle bak in een zo gelijkmatig mogelijk tempo rijden, kijk na afloop niet naar je snelheid, maar neem de gemiddelde hartslag en pas de Regel van Riegel toe:

HF[omslagpunt 60min] = 0,93 HF[20min]

0,93 is de factor waarmee de hartslag afneemt voor een maximale inspanning van een uur ten opzichte van 20 minuten voor heel goed getrainde atleten volgens de Regel van Riegel: (20/60)^0,07=0,926

Je kan uiteraard ook gewoon een uur volle bak rijden en dan je gemiddelde hartslag nemen als omslagpunt. Je hoeft dus niet naar een lab of zo.

succes.

Plaats reactie