Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 sep 2019 12:49

Ik krijg het bij mijn Stromer ST3 tot ca 37km/u “kado”; je moet wel trappen, maar kost niet heel veel moeite.
Wil je structureel boven de 40 rijden of 45+ dan moet je echt wel inspanning leveren. Helemaal met tegenwind, kan kost 45km/u gewoom echt moeite.
En dan praat je wel over een andere motor dan die Bosch middenmotortjes.
Less is bore

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 11 sep 2019 13:46

Nu ook weer niet zo denigrerend doen over Bosch middenmotortjes. De performance cx 250 w (zie je veel in MTB's) heeft een koppel van 75 N, ik haal (gechipte uitv.) ook met weinig moeite 35 km/h. Voor de speed pedelecs heeft Bosch trouwens een 350 w versie en dan denk ik dat deze niet moet onderdoen voor een Strömer.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 sep 2019 14:03

gene schreef: 11 sep 2019 13:46 .............. 350 w versie en dan denk ik dat deze niet moet onderdoen voor een Strömer.
Een stromer ST 5 levert een veelvoud van deze 350 W.
Dan hoef je met de juiste mapping echt niet veel meer te doen dan "alsof" om 40km/u te rijden.
Motor SYNO Sport
Leistung Watt 850 W
Drehmoment Nm 48 Nm
Kategorie L1e-B | bis 45 km/h
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 sep 2019 15:12

Is er eigenlijk een standaard om het motorvermogen te bepalen? Voor standaard e-bikes heeft de wetgever besloten dat ze maximaal een 'nominaal' van 250 Watt mogen hebben, dus wat dat betreft is het vrij logisch dat ze toevallig allemaal een 250 Watt motor hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 sep 2019 16:04

Die 850w is een waarde waarvan niemand weet hoe/wat/wanneer/hoe lang. Idem voor de 820W die voor de ST3 wordt opgegeven.
Ik weet wat dat elke Klever, Kalkhof, R&M en Sparta die ik tegen kom onderweg totaal geen partij is voor de Stromer, zeker niet bij tegenwind.
Het koppel van die middenmotoren is zeer hoog (hoger dan Stromer achterwielmotor), maar om topsnelheden lang vast te houden komt het aan op vermogen. Voor een ATB is een hoog-koppel middenmotor juist heel logisch, totaal ander gebruik.
Ik heb puur gekeken naar de fiets die mij het snelst w-w laat doen en toen op de ST3 uitgekomen. De 5 schijnt niet/marginaal sneller te zijn, maar vooral luxer en serieus duurder.
Less is bore

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 11 sep 2019 16:31

Lcsmet schreef: 11 sep 2019 14:03
gene schreef: 11 sep 2019 13:46 .............. 350 w versie en dan denk ik dat deze niet moet onderdoen voor een Strömer.
Een stromer ST 5 levert een veelvoud van deze 350 W.
Dan hoef je met de juiste mapping echt niet veel meer te doen dan "alsof" om 40km/u te rijden.
Motor SYNO Sport
Leistung Watt 850 W
Drehmoment Nm 48 Nm
Kategorie L1e-B | bis 45 km/h
Op papier is dit zo, de praktijk is iets genuanceerder.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 sep 2019 17:27

Sorry Gene, in praktijk een wereld van verschil. Een Stromer heeft domweg veel meer watts in het achterwiel.
Een middenmotor heeft andere sterke punten en voordelen. Maar niet voor een wegfiets die serieus hoge gemiddeldes kan halen (41-43km/u over 33km enkele reis).
Less is bore

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 11 sep 2019 20:37

Meeste fabrikanten denken er duidelijk anders over en kiezen voor de middenmotor.
Ik haal 35 km/h met weinig moeite en dit met slechts 250 W, Ik heb eens een Specialized speed pedelec ged. een dag mogen testen (middenmotor) en ik denk niet dat deze veel moet toegeven op een Strömer.(ik lees dat jij toch ook een serieuse inspanning moet leveren om boven de 40 km/h te fietsen)
Bestaan er geen objectieve vergelijkende testen over speed pedelecs?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 sep 2019 21:17

Vermogens geloof ik eigenlijk wel, de meesten exemplaren lopen stock al redelijk hard en met wat knutselen zijn de grenzen van wat nog verantwoord is heel makkelijk te overschrijden.
Hier in de buurt (Utrecht) rijden inmiddels zeer veel e bikes en speed pedelecs en wat mij opvalt is dat de rijvaardigheden van het merendeel van de berijders bovengenoemde grens veel eerder bereiken dan de fiets zelf. Bij het gros is het meer een wonder dat ze bochten goed doorkomen (hard gaan kunnen ze allemaal, en dan komt er een bocht....) en remmen schijnt ook lastig te zijn. De laatste tijd al aardig wat ongelukken (vaak eenzijdig maar voorrang nemen op een bus omdat je niet op tijd kunt remmen is ook een ding) gezien waarbij tussen auto's (rijbaan) rijden voor de meesten gewoon een stap teveel is.
Persoonlijk denk dat net zoiets als een motorrijbewijs voor dit soort fietsen zeker toegevoegde waarde heeft want ik gok dat de meesten niet eens een fatsoenlijke remtest doorstaan.....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 sep 2019 21:35

gene schreef: 11 sep 2019 20:37 Meeste fabrikanten denken er duidelijk anders over en kiezen voor de middenmotor.
Ik haal 35 km/h met weinig moeite en dit met slechts 250 W, Ik heb eens een Specialized speed pedelec ged. een dag mogen testen (middenmotor) en ik denk niet dat deze veel moet toegeven op een Strömer.(ik lees dat jij toch ook een serieuse inspanning moet leveren om boven de 40 km/h te fietsen)
Bestaan er geen objectieve vergelijkende testen over speed pedelecs?
Als ik op de topsnelheid van het ding naar huis rijd heb ik een gemiddelde hartslag over de rit van 144-150bpm.
En dan ga je serieus hard; kruissnelheid is dan op de Garmin 45.5km/u.
Geloof mij; een 250w middenmotor is echt geen partij voor een ST3/5 of een Klever X Speed (600W).
Het gaat hier niet om wie de langste heeft, maar het is puur natuurkunde. Het benodigde vermogen ligt onevenredig veel hoger als de snelheid oploopt.
Je kunt de begrenzer van een Bosch wel foppen, maar dan krijg je nog steeds geen wattjes erbij.

@sharkman: ik ben blij dat ik een ‘veilige’ route heb, want als ik veel door het stadsverkeer zou moeten weet ik niet of ik dit ding gekocht zou hebben. Volgens de wet bromfietser, volgens automobilisten ongewenst op ‘hun’ rijbaan; ik kies de op dat moment voor mij veiligste plek om te rijden.
Bijlagen
285D559C-EF8F-49FD-993C-4175B834C2CE.jpeg
Less is bore

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 11 sep 2019 21:49

Ik beweer ook helemaal niet dat een 250 W middenmotor hetzelfde niveau heeft als een ST3.
De middenmotor speed pedelecs hebben meestal een vermogen van 350 of 500 W . En voor een getraind fietser is er met deze e-bikes op het vlakke ook wel vlot 40 km/ h en meer te halen, dat heb ik zelf ervaren met die Specialized. De Strömer zal waarschijnlijk iets sneller zijn, dat is de prijs ook.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 sep 2019 22:21

Tuurlijk haalt een 500W middenmotor ook de 40km/u wel. Dat zal de discussie niet zijn.
Wat voor mij persoonlijk dan wél een showstopper is, is de enorme belasting op de drivetrain. Al dat vermogen over een 11sp kettinkje is garantie voor veel onderhoud en slijtage.
Vandaar mijn principiele keuze voor een naafmotor.
Less is bore

Plaats reactie