Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

specialized tarmac expert disc

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 10 sep 2019 08:45

daniel1975 schreef: 09 sep 2019 20:04 Andere merken zijn ook duur, maar deze prijsverhoging is te overduidelijk omdat je er niks voor terug krijgt. Alleen die paar honderd euro voor de di2 zijn te verantwoorden.
Verder worden alle fietsen gewoon steenduur, alleen moffelen de meeste merken dat weg bij de lancering van een nieuw model.
Een veel gebruikt model momenteel is om een maximaal overprijsde topfiets van 10-11k in de markt te zetten zodat een fietske van 6k mee lijkt te vallen.
De transitie maar aero en schijven heeft de consument heel veel geld gekost.
Mee eens, maar er blijft keuze genoeg. Veel hangt van dealers af. Hoe gaan ze om met je inruiler, met persoonlijke voorkeur in accessoires, zoals verzet, zadel, wielen? Ik wil best € 6000 uitgeven, maar dan moet er iets te kiezen zijn zonder dat moeilijk wordt gedaan over kosten. Er zijn dealers die gewoon de waardes/bedragen verrekenen.
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37372
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 sep 2019 08:56

Tuurlijk hangt het af van de dealer. Ik heb 20jr Pinarello gereden, maar nooit Pina prijzen betaald. Via Evertse (helaas te jong overleden) kon er altijd veel, begon met -25%. Klein winkeltje, groot liefhebber.
Tegenwoordig sterven die winkeltjes uit en wordt alles overgenomen door grote megastores of dure conflupstores a la $pesh die gewoon de adviesprijs nodig hebben om rond te draaien.
Twee mooie voorbeeldjes zijn hierin ook 12gobiking en Bike2build: vroeger in hun oude ‘hobby setting” kon alles en waren ze zeer concurrerend. Nu zijn ze groot, kan er niks meer en nog soort van duur ook. Klanttype is ook volledig veranderd.
Less is bore

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 10 sep 2019 11:51

Fietsindustrie is een beetje aan het doorslaan (en dan specialized mss wel in het bijzonder). Sommige mensen zijn natuurlijk gevoelig voor de marketing prietpraat en denken echt dat je van een specialized of pinarello harder gaat rijden.

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 10 sep 2019 12:48

Ik zat even te kijken naar andere Amerikaanse merken Cannondale en Trek. Cannondale System Six is zelfs duurder dan Specialized Tarmac met de Di2 groep en Trek iets goedkoper dan Specialized.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 sep 2019 13:11

anderson99 schreef: 10 sep 2019 12:48 Ik zat even te kijken naar andere Amerikaanse merken Cannondale en Trek. Cannondale System Six is zelfs duurder dan Specialized Tarmac met de Di2 groep en Trek iets goedkoper dan Specialized.
Maar op een Cannondale krijg je nog wel een redelijke korting en op Trek is zelfs meer mogelijk. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 sep 2019 14:30

Voordeel is wel dat je ondertussen voor een zelfde bedrag een hangemaakte (stalen, titanium), fiets kan laten bouwen ;). Dat is voor de échte liefhebbers die iets unieks willen hebben natuurlijk erg mooi. Waar je vroeger voor custom toch echt een stap meer betaalde en dat dus echt moest afwegen, valt dat ten opzichte van de genoemde prijzen in dit topic wel heel erg mee :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 10 sep 2019 14:49

Veel geld. Misschien heeft de hogere prijs iets te maken met de dollarkoers? Ik zie in allerlei tests wel dat de tarmac op dit moment wellicht het beste allround frame op de markt is. Ten opzichte van de S-works biedt de "gewone" spezialized vrijwel dezelfde kwaliteit (meetwaarden zijn identiek op iets hoger gewicht na) tegen een fors lagere prijs. Ik denk niet dat je snel een betere fiets gaat vinden, ook niet voor die prijs.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 sep 2019 15:06

Een fors minder hoge prijs bedoel je.

rob86 schreef: 10 sep 2019 11:51 Fietsindustrie is een beetje aan het doorslaan (en dan specialized mss wel in het bijzonder). Sommige mensen zijn natuurlijk gevoelig voor de marketing prietpraat en denken echt dat je van een specialized of pinarello harder gaat rijden.
Dat laatste is niks nieuws. Vroeger was een Colnago ook al sneller dan Batavus.

Zolang de mensen het slaafs blijven kopen is het niet de industrie die doordraait maar de consument.

Bij Trek en Giant zit je op 4700 euro voor hetzelfde, bij Rose op 4500, bij Sensa op 4400 en bij Cube op 4500 met Force AXS. Een Focus Izalco Max met Di2 en carbon wielen kost al 5100 euro.
Je zou dus kunnen stellen dat Specialized te goedkoop zou worden als ze maar 500 euro op de prijs hadden gezet want ik noem nu toch de gekende budget opties (bij Canyon zie ik zo gauw geen directe concurrent). Een Specialized moet wel duurder zijn dan die "goedkope meuk", anders is ook niks speciaals meer...

Zonder schijfremmen en hoge carbon wielen tel je tegenwoordig niet meer mee. Het volgende zijn de volledig weggewerkte kabels. Er roepen er nu al een aantal dat een fiets met zichtbare kabels geen gezicht is en dat zullen er steeds meer worden. Dat moet ook allemaal ontwikkeld worden en die ontwikkelingskosten moeten verdiend worden. Ook wordt er steeds meer uniek voor één frame gemaakt (b.v. zadelpen en stuurpen). Het gaat dan vaak ook nog maar één generatie mee. Voor het volgende model moet al weer iets nieuws ontwikkeld worden.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 10 sep 2019 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37372
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 sep 2019 15:24

Ik kan nog steeds gewoon zonder afgrijzen naar mijn fietsen kijken ondanks dat de kabels hier en daar zichtbaar zijn.... :twisted:

Maar de lol gaat er wel vanaf. Een jaar of 5-10 geleden vond ik het ook leuk om de nieuwste technieken en topframes te hebben. Frame kopen, losse groep en naar behoeven doorrollen en wat nieuws proberen. Echter, de lol is er af. Het maakt teveel kortsluiting in mijn hoofd om de huidige bedragen neer te tellen.
Daarbij de non-compatibiliteit van steeds meer onderdelen wat het ook niet aantrekkelijker maakt.
Maar ja, gruwelijk dure fietsen zijn hip en er zijn mensen genoeg die het geld er aan uitgeven.
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 sep 2019 15:27

Ik heb inderdaad hetzelfde, deze prijzen gaan echt nergens meer over. En je krijgt eigenlijk niets meer dan voorheen..

Interne kabels vind ik dan weer wel de moeite waard. Ik heb altijd al wat tegen die lelijke kabel loop.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 sep 2019 19:30

Zie hier de reden dat ik Chinees rijd, ik ben 2 jaar geleden tot dezelfde conclusie gekomen. Echt idioot om 2,5k (of nog veel meer) neer te tellen voor een stuk plastic, waarbij je ook nog eens veroordeeld bent tot press-shitlagers.

Topgroepen: idem. Waarom zou ik Dura Ace Di2 kopen als Ultegra Di2 net zo goed is...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 sep 2019 19:35

Zeker als je mechanisch schakelt vind ik een topgroep nog wel een leuke investering. Bij elektrisch win je niks aan schakelgevoel en gaat het alleen nog maar om de grammen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie