Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

1e racefiets 2 meter 116kg

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 sep 2019 10:56

SqueeZer schreef: 08 sep 2019 12:50 Bon,

Ik sta nog altijd positief dit jaar qua gewicht, deze ochtend gewogen op 107 kg en de nieuwe wielen met 32 spaken (sterkere variant trouwens) hebben na amper 800 km toch vandaag een spaakbreuk opgelopen.
Dat is wel gewoon balen en ook enorm frustrerend lijkt me.
Bij spaakbreuk kan het probleem ook nog wel eens liggen aan de manier van spaken, zeker als de breuk in de buurt van de spaakkop zit... Als de hoek die de spaak daar maakt niet lekker matcht met de spaakkop moet je dit oplossen met ringetjes, anders krijg je daar enorm piekbelasting wat de spaak (letterlijk) de kop kost.

Ik zou, bij herhaaldelijk problemen met falend materiaal, een keer in overleg gaan met een goede wielbouwer. op dit forum komt maatwielen nog wel eens met adviezen. Ik heb zelf een dagcursus gedaan bij theodoorcampagnolo in amsterdam . Aanrader voor het no-nonsens, goede degelijke wielen.

Je kunt voor jezelf wel wat zaken bepalen:
- hoge (aluminium) velg, is minder gevoelig voor schade. En zorgt voor kortere spaken wat knik gevoeligheid van een spaak verkleint.
- Meer spaken is sterker, maar zelfs een 100+ kg zou met 28 of 32 spaken wel moeten gaan. Gaat het nog om een vakantiefiets (wereldreiziger), dan liever richting 36 spaken.
- Een naaf met hoge flens zorgt ook weer voor kortere spaken en meer stijfheid van het wiel.
- Je wilt het liefst een naaf met de flensen zo ver mogelijk naar buiten, al zijn de marges nogal klein hoor, want je zit nou eenmaal met inbouwbreedt, een 11 of 12 speed cassette tegenwoordig en nu dan ook nog al eens met een remschijf.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 sep 2019 11:24

Derjan01 schreef: 08 sep 2019 19:05 ...
Die wielen van Vision ook gehad, weinig plezier ook van gehad inderdaad.
Voor 10 euro zijn ze gerepareerd.
Zelf denk ik dat met beetje onderhoud (spaakspanning controleren) je het normaal niet zou mogen voorhebben.

Walter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 sep 2019 11:27

Als Vision wielen niet naar Codagex opgestuurd worden voor reparatie dan ben je de garantie kwijt. Beetje spijtig dat fatsoenlijk wielen spaken ze daar niet lukt. Zelf is het mij nu ook al 3x gelukt om een spaak uit Vision Team 30 te trappen met mijn 70 kg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 09 sep 2019 11:32

Bij Mantel vind je voor 75 (!) euro een setje shimano RS170 DB-wielen, met een maximaal rijdersgewicht van 120 kg. Ik heb zelf jarenlang met de velgversie gereden, en die wielen waren echt wel onverwoestbaar. Nooit spaakbreuk mee gehad, ondanks enkele valpartijen en veel gedokker over kasseiwegen.

Plaats reactie