Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

kirby
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 mei 2011 17:29

kirby 05 sep 2019 14:52

Zit al een tijdje te azen op wat nieuws. Ratio zegt Canyon Endurace, emotie zegt Fairlight Strael (maar is wat bekoeld na beelden van mijn aangeraden maat). Alle dromen van (marketinggestuurde) epische bikepackingtrips ten spijt, zal de fiets voor 95% over asfalt rollen. Belgisch asfalt, dat dan weer wel. Ik krijg ook elke winter opnieuw de vraag om mee te gaan crossen, maar voor die vijf zondagen die ik vrij kan houden een extra fiets kopen zie ik ook niet zitten.

De Rose Backroad lijkt een aantrekkelijke optie. Al een paar keer met de Rose configurator zitten spelen, ziet er voorlopig zo uit:

- SRAM Force 46/36 + 11-32
- DT Swiss P1750 Spline + Schwalbe G-One Microsskin

Nu is het ongeveer gelijk verdeeld tussen woon-werk en vrijetijdsritjes. Mogelijkheden om wat onverhard mee te pakken of een lokale MTB-route/toertocht mee te doen zijn mooi meegenomen, al zal het waarschijnlijk nooit de hoofdmoot worden. Spatborden altijd handig.

Twijfel nog of 105 (of de GRX-equivalent) niet ruimschoots voldoet, maar SRAM is toch wat exotischer. Voor de rest nog aanraders uit het uitgebreide optiepakket?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 sep 2019 14:56

kirby schreef: 05 sep 2019 14:52...........

De Rose Backroad lijkt een aantrekkelijke optie.
- Sram Force 46/36 + 11-32
- DT Swiss P1750 Spline + Schwalbe G-One Microsskin
..................
Lijkt mij niet verkeerd.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 05 sep 2019 16:44

Een extra setje (zelfde) wielen waarop je de cross bandjes kunt leggen. Wel zo makkelijk.

Ik zag overigens dat Challenge nu ook een TLR variant heeft op de handgemaakte banden. Die wil ik wel eens proberen. Ik was al fan van met de latex biba's maar als dit goed werkt. :like:

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 05 sep 2019 21:11

Lcsmet schreef: 05 sep 2019 14:56
kirby schreef: 05 sep 2019 14:52...........

De Rose Backroad lijkt een aantrekkelijke optie.
- Sram Force 46/36 + 11-32
- DT Swiss P1750 Spline + Schwalbe G-One Microsskin
..................
Lijkt mij niet verkeerd.
Afbeelding
Ik vind dat een knappe fiets.
Eens snel gekeken, met de Sram Force en DT Swiss P1750 wielen komt deze op 2549€, dat is zelfs goedkoper dan de Canyon-variant én je zit niet te sukkelen met dat gedrocht van een stuur ;)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 06 sep 2019 00:11

Interessante fiets die rosé!

Ik heb een Focus Mares CX3.0. Fijne crosser, echter ben ik niet meer van plan te crossen. Wil de tubes verkopen en de fiets gebruiken voor vtt, woon-werk en cruisen door het bos.
Afbeelding

Tegenwoordig zijn gravelbikes hot ivm veelzijdigheid.
Welke velgen/band combinatie raden jullie aan?
Is 40mm mogelijk in dit frame icm de remmen?

Dank!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 sep 2019 08:16

Dat kan jij toch het makkelijkste zelf zien, hoeveel ruimte is er over rond de huidige banden/tubes?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 06 sep 2019 08:17

De Rose Backroad heeft ook heel hoog op m'n lijstje gestaan, tot ik de reviews begon te lezen. Komt telkens in terug dat het frame heel hard is, weinig comfort - wat vreemd voor een gravel bike..
Om die reden is het toch de Grail geworden, en die rijdt heel comfortabel kan ik wel zeggen. Zelfs met dat gedrocht van een stuur 😅 Was met een actie bij Canyon overigens pak goedkoper dan de Backroad.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 06 sep 2019 09:17

indobesar schreef: 06 sep 2019 00:11
Welke velgen/band combinatie raden jullie aan?
Is 40mm mogelijk in dit frame icm de remmen?
probeer eerst eens een aantal ritjes,
een cross band met een vlinke nop (als type Rhino) is wel nadelig op verharde wegen,
maar de breedte van de cross band is nog heel geschikt voor gravel tochtjes.
er zijn dan banden goed geschikt met een nopje aan de zijde van het loop vlak, met een vlak of diamant profiel op het midden van de band.
vooral voor bospaden, zand, lichte gravel en slecht verhard (lees hollandse gravel) kom je goed uit de voeten met een 33mm

kijk maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=zlCXvhhwDCs

gravel heeft een brede scope:
ben je zwaarder, is je fiets bepakt, ga je touren, ga je een zwaar parcour tegemoet over rotsachtige/zware gravel; kies dan breeder.

ik kan in mijn trek boone misschien 38mm banden kwijt maar voorlopig zoek ik met mijn ~67kg nog lekker naar de (smallere) cross achtige banden.
-challenge dune (slijten wel snel)
-bontrager cx3 (goed voor modder en vettige bende)

kwa velg volg de standaard, heb zelf een 21mm intern, dit kan veel typen banden aan.
https://blobs.continental-tires.com/www ... e-data.pdf

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 06 sep 2019 21:33

Bedankt voor je uitgebreide bijdrage. 👍
Ik heb nog een paar Griffo's liggen. Lijkt mij inderdaad prima. Nu een passende wielset scoren.

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 07 sep 2019 00:00

Pelep schreef: 06 sep 2019 08:17 De Rose Backroad heeft ook heel hoog op m'n lijstje gestaan, tot ik de reviews begon te lezen. Komt telkens in terug dat het frame heel hard is, weinig comfort - wat vreemd voor een gravel bike..
Reviewers schrijven soms maar wat (om adverteerders te helpen); vooral over geometrie en gevoel wordt van alles geroepen zonder dat de lezer je op fouten kan betrappen. En fietsenmakers suggereren graag grote verschillen tusen gravel en CX frames.

Comfort voor een fiets met 35+ mm banden komt uit de banden en bandenspanning, en amper uit 't frame. Knap dat iemand kan merken dat 't frame te hard is, tenzij hij/zij met te harde banden rijdt.

Terzijde: Backroad heeft een identieke geometrie als de Rose CX frame.

William

bucharestblues
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 nov 2018 09:34

bucharestblues 07 sep 2019 18:13

Kleur van die rose is in elk geval knap. Maat heeft de pro cross gravel in die kleur. Nice.

kirby
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 mei 2011 17:29

kirby 09 sep 2019 13:19

bucharestblues schreef: 07 sep 2019 18:13 Kleur van die rose is in elk geval knap. Maat heeft de pro cross gravel in die kleur. Nice.
Sand-black? Ziet er minder flitsend uit dan petrol, al vind ik het moeilijk om in te schatten hoe die kleur er nu in het echt uit ziet...

Plaats reactie