Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

10 vs 11 speed voor crankset?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 sep 2019 23:13

Ik heb wel eens horen beweren dat 11 speed kettingen een hogere kwaliteit hebben.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 sep 2019 11:34

Uitgedrukt in wat voor waarden of kwaliteiten?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 sep 2019 11:50

Nee_Nee schreef: 05 sep 2019 11:34 Uitgedrukt in wat voor waarden of kwaliteiten?
Een redenering als; 11 speed kettingen zijn smaller, dus om ze correct te maken moet er meer nauwkeurig gewerkt worden en zijn de toleranties fijner. En daarom zijn ze beter...
Of het steek houdt in de praktijk weet ik niet.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 05 sep 2019 13:07

walter- schreef: 03 sep 2019 23:13 Ik heb wel eens horen beweren dat 11 speed kettingen een hogere kwaliteit hebben.
Klopt , zijn van 24 karaats goud!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 sep 2019 13:26

Arno357 schreef: 05 sep 2019 13:07
walter- schreef: 03 sep 2019 23:13 Ik heb wel eens horen beweren dat 11 speed kettingen een hogere kwaliteit hebben.
Klopt , zijn van 24 karaats goud!
Dat zou dan weer veel te zacht zijn. Maar wel niet oxideren....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 sep 2019 14:11

Ze zijn smaller, dus minder materiaal dus eerder stuk ;)
De toleranties zijn kleiner, dus het risico dat de ketting buiten de toleranties terecht komt en daarmee niet volledig voldoet, is ook groter.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 sep 2019 14:16

Maar ik maakte de opmerking van de 11 speed ketting ook omdat als je 11 speed crank-bladen rijdt het misschien juister werkt met een 11 speed ketting dan de iets dikkere 10 speed.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 sep 2019 19:22

Christine schreef: 03 sep 2019 19:07 Vroeger had een deraileur geen schakelstanden, die bepaalde je zelf. Met de shifters op de onderbuis van je frame. Als je een paar keer geschakeld had moest je ff kijken of je ketting nog wel goed liep of dat je wat moest bijstellen. Met vijf tandwielen lukte dat wel maar ik denk dat het met tien te nauw luistert om nog gemakkelijk goed te schakelen.
Ik rij op de winterfiets meestal met buiscommandeurs en 9 speed, werkt perfect en met 10 speed zal het IMO ook geen probleem zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 sep 2019 19:11

Christine schreef: 03 sep 2019 19:07 Vroeger had een deraileur geen schakelstanden, die bepaalde je zelf. Met de shifters op de onderbuis van je frame. Als je een paar keer geschakeld had moest je ff kijken of je ketting nog wel goed liep of dat je wat moest bijstellen. Met vijf tandwielen lukte dat wel maar ik denk dat het met tien te nauw luistert om nog gemakkelijk goed te schakelen.
Kennelijk is je het hele tijdperk van index-schakelen ontgaan, in elk geval in het tijdvak van 6v tot en met 10v. En nog altijd te koop.

Plaats reactie