Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 30 aug 2019 15:00

De 3,5 cm spacertoren van mijn racer i.c.m. een stuurpen van 100 mm kon al geen goedkeuring krijgen van de modepolitie. Zo zit ik altijd vanwege mijn bouw. Drop zadel -stuur is dan altijd nog 10 cm. Ik zou een fiets met hoog balhoofd moeten nemen, zo’n endurance model, maar dat is niet mijn smaak (qua rijgedrag, maar ook qua uiterlijk).

Overigens, racefietsen die ik ken worden geleverd met max 4 cm aan spacers, maar het lijkt erop dat Orbea langere vorkbuizen levert. Ik vraag me daarbij wel af hoe dat rijdt (en hoe dat eruit ziet). Aan de andere kant, dat is een veel betere oplossing dan een extender.

Als ik naar de Orbea kijk dan vallen mij nog 2 dingen op. Het zadel staat ver naar voren en wijst omlaag. De remgrepen wijzen ook vrij ver naar beneden. Ik dacht dat de ‘bovengreep’ altijd horizontaal of iets achterover gekanteld moest staan. Kan natuurlijk zijn omdat hij nog niet afgesteld is...
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 aug 2019 15:32

marcus66 schreef: 30 aug 2019 15:00 .............. maar het lijkt erop dat Orbea langere vorkbuizen levert......................
Niet enkel Orbea touwens.
Mogelijk dat sommige merken 2, of zelfs maar 1, verschillende lengtes voorvorken heeft.
Als je dan een frame in de kleinste maat hebt steekt de vork heel ver uit.
In de grootste maat is de lengte niet zo veel te lang.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 30 aug 2019 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 30 aug 2019 17:35

marcus66 schreef: 30 aug 2019 15:00 De 3,5 cm spacertoren van mijn racer i.c.m. een stuurpen van 100 mm kon al geen goedkeuring krijgen van de modepolitie. Zo zit ik altijd vanwege mijn bouw. Drop zadel -stuur is dan altijd nog 10 cm. Ik zou een fiets met hoog balhoofd moeten nemen, zo’n endurance model, maar dat is niet mijn smaak (qua rijgedrag, maar ook qua uiterlijk).
Ben ik helemaal met je eens.
Nog eens rondgekeken maar de wat hogere fietsen zijn niet eens zoveel hoger. Scheelt in de meeste gevallen maar een cm. De 61 Orca Aero heeft al een vrij hoge stack. Alleen de Trek Domane zou me beter passen. (Lang zo mooi niet en duur)

De grotere fietsen vind ik ook niet mooi staan bij iemand van mijn lengte. Lijkt aan elkaar vast te zitten met saté prikkertjes. Vooral in die maten zijn de dikke aero buizen een stuk mooier om te zien.
Nu ben ik van huis uit ook nog eens een sprinter dus hoe dikker en stijver de buizen hoe beter. Comfort haal ik wel uit brede velgen en banden. :like:

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 31 aug 2019 11:21

Vandaag geweest en aankoop uitgesteld totdat ik weer fit genoeg ben. We gaan voor de zekerheid een bikefit doen om te zien hoe ik op de Orca Aero kom te zitten. Mijn arm is nu nog niet sterk genoeg.

Ze kwamen overigens nog wel met een alternatief voor een bak spacers, een riser aero bar. Oftewel een aero stuur met een verhoging erin. Ziet er een stuk beter uit dan al die spacers. Had er nog nooit van gehoord.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 31 aug 2019 13:34

LacsapOV schreef: 30 aug 2019 17:35 Nu ben ik van huis uit ook nog eens een sprinter...
In een volle sprint sleur en trek je ook goed aan het stuur, komen flink wat krachten op te staan. Lijkt me niet optimaal met 6 cm spacers...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 aug 2019 17:09

LacsapOV schreef: 31 aug 2019 11:21 Ze kwamen overigens nog wel met een alternatief voor een bak spacers, een riser aero bar. Oftewel een aero stuur met een verhoging erin. Ziet er een stuk beter uit dan al die spacers. Had er nog nooit van gehoord.
Specialized gebruikt dit al jaren om een aero fiets te kunnen verkopen aan mensen die niet geschikt zijn voor een aero geometrie.
I know myself like no one else
Nothing to defend

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 01 sep 2019 22:25

Niet dat ik je keuze nog wat complexer wil maken, maar neem zeker eens een kijkje naar de nieuwe Basso Venta.
Deze nieuwe kader is pas enkele weken geleden voorgesteld.
Los van de erg interessante prijssetting voor een best exclusieve Italiaan, viel me vooral de geometrie op. Deze is zeker niet racy.
Zo heeft de maat 56 (top tube van 551mm) een stack van 587mm en een headtube van 180mm.

Toch eens naar gaan kijken...

https://bikerumor.com/2019/07/24/basso- ... niversary/

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 01 sep 2019 22:28

Want 6cm spacers op een aerofiets, dat kan echt niet.
Opgeven is geen optie!

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 02 sep 2019 11:39

Maar O-benen op een aerofiets, dat kan dan weer prima :)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 sep 2019 13:53

LacsapOV schreef: 30 aug 2019 17:35
marcus66 schreef: 30 aug 2019 15:00 De 3,5 cm spacertoren van mijn racer i.c.m. een stuurpen van 100 mm kon al geen goedkeuring krijgen van de modepolitie. Zo zit ik altijd vanwege mijn bouw. Drop zadel -stuur is dan altijd nog 10 cm. Ik zou een fiets met hoog balhoofd moeten nemen, zo’n endurance model, maar dat is niet mijn smaak (qua rijgedrag, maar ook qua uiterlijk).
Ben ik helemaal met je eens.
Nog eens rondgekeken maar de wat hogere fietsen zijn niet eens zoveel hoger. Scheelt in de meeste gevallen maar een cm. De 61 Orca Aero heeft al een vrij hoge stack. Alleen de Trek Domane zou me beter passen. (Lang zo mooi niet en duur)

De grotere fietsen vind ik ook niet mooi staan bij iemand van mijn lengte. Lijkt aan elkaar vast te zitten met saté prikkertjes. Vooral in die maten zijn de dikke aero buizen een stuk mooier om te zien.
Nu ben ik van huis uit ook nog eens een sprinter dus hoe dikker en stijver de buizen hoe beter. Comfort haal ik wel uit brede velgen en banden. :like:
Dan heb je niet veel geometrietabellen bekeken. Een stack van 611m en een reach van 404mm is best sportief en er zijn heel opties waarmee je al een paar cm stack wint voordat je bij de endurance modellen aankomt. Moet het aero ogen dan denk ik aan een Kuota Kryon, Cube Agree of Trek Madone.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 sep 2019 14:09

Een aero fiets staat inderdaad veel beter in een grote maat, dat vind ik ook.
Ik houd ook niet van die kleine fietsjes. Het is ook gewenning

Degene die een 26 MTB hadden en op een 29 gingen rijden weten wat ik bedoel.

Riserbar is ook een optie inderdaad, dan smokkel je een beetje bij het stuur, maar komt zeker het uiterlijk ten goede.

In jouw maat is 3cm spacers echt niet raar 4cm kan ook niet wel. Het gaat ook om de verhouding een maat XS met 3cm is wel wat apart om te zien.

Maar zoals Marcus ook opmerkt vind ik de hele zit wel raar. het lijkt of je in zijn geheel gewoon te ver voorop de fiets zit. Als de remgrepen recht staan scheelt dit je zomaar 2cm drop/spacers, meet maar eens op!

Begin eens met een setback van minimaal 10cm! en liever nog wat meer met jouw lengte

Ik vind het overigens wel een mooi frame, niet te aero!

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 02 sep 2019 15:12

Ernie C. schreef: 02 sep 2019 13:53
LacsapOV schreef: 30 aug 2019 17:35
marcus66 schreef: 30 aug 2019 15:00 De 3,5 cm spacertoren van mijn racer i.c.m. een stuurpen van 100 mm kon al geen goedkeuring krijgen van de modepolitie. Zo zit ik altijd vanwege mijn bouw. Drop zadel -stuur is dan altijd nog 10 cm. Ik zou een fiets met hoog balhoofd moeten nemen, zo’n endurance model, maar dat is niet mijn smaak (qua rijgedrag, maar ook qua uiterlijk).
Ben ik helemaal met je eens.
Nog eens rondgekeken maar de wat hogere fietsen zijn niet eens zoveel hoger. Scheelt in de meeste gevallen maar een cm. De 61 Orca Aero heeft al een vrij hoge stack. Alleen de Trek Domane zou me beter passen. (Lang zo mooi niet en duur)

De grotere fietsen vind ik ook niet mooi staan bij iemand van mijn lengte. Lijkt aan elkaar vast te zitten met saté prikkertjes. Vooral in die maten zijn de dikke aero buizen een stuk mooier om te zien.
Nu ben ik van huis uit ook nog eens een sprinter dus hoe dikker en stijver de buizen hoe beter. Comfort haal ik wel uit brede velgen en banden. :like:
Dan heb je niet veel geometrietabellen bekeken. Een stack van 611m en een reach van 404mm is best sportief en er zijn heel opties waarmee je al een paar cm stack wint voordat je bij de endurance modellen aankomt. Moet het aero ogen dan denk ik aan een Kuota Kryon, Cube Agree of Trek Madone.
Erg veel wel hoor, de Trek ook gezien maar van die prijzen val je van je stoel. De Cube is altijd al een backup geweest. Ik heb voornamelijk gekeken naar de geo van mijn huidige fietsen. Cube Cross Race C62 en Wilier Gran Turismo. Die komen nagenoeg overeen.
Ik heb alleen de spacers genegeerd, ontkenning wie zal het zeggen. :lol:

We gaan het binnenkort wel zien bij de bikefit.
Heb in iedergeval als endurance alternatief de BMC Roadmachine nog op het oog. De Orbea Avant is niet mijn ding.

Plaats reactie