Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Eten tijdens de rit

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 aug 2019 13:46

Is de samenstelling van die powergums wezenlijk anders dan gewone winegums? Alleen de colasmaak heeft dan cafeïne toegevoegd.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 aug 2019 14:02

Sulla schreef: 27 aug 2019 19:29
vermeulen schreef: 27 aug 2019 09:58
.........., verdwijnt meestal bij thuiskomst in de prullenbak.
Beetje off topic, maar dit vind ik eigenlijk redelijk bizar.
Want? ik snap dat voedselverspilling niet goed is, maar een banaan die twee uur in een achterzakje heeft gezeten is al heel snel, soms onderweg zelfs al, helemaal bruin; een krentenbolletje is na een uur al minder lekker, dus die ga je later ook niet meer opeten.

Dan kun je beter klagen over gelletjes, reepjes en flesjes sportdrank, waarbij een hoop plastic wordt verspild. Dan kan je naar mijn idee beter een banaan bij het GFT gooien.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 28 aug 2019 14:19

Ik eet zo'n banaan meestal alsnog op bij thuis komst. Mn moeder vindt de bananenschil die ik achterlaat in de douche nooit zo plezierig, verder een aanrader. Bewaren is niet handig, zo'n bruine banaan smaakt prima bij thuis komst maar een dag later is hij verrot.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 aug 2019 15:26

ypuh schreef: 28 aug 2019 13:02 Als ik naar moeders ga neem ik inderdaad ook geen eten mee :lol:
Mijn moeder woont op 90km hier vandaan. Heen en terug 180km. Dat is veel meer dan ik fiets per keer maar ruim (erg ruim) onvoldoende om alle calorieën te verbranden. 😂

Ontopic denk ik wel dat een ongetraind persoon meer behoefte zal hebben aan regelmatig eten en drinken onderweg dan iemand die de afstand al veel vaker en met gemak heeft gefietst.
Dat lees je eigenlijk ook wel terug in het commentaar hier.
Door veel te fietsen leer je denk ik ook wel wat je nodig hebt en voor jou werkt.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 28 aug 2019 16:02

vermeulen schreef: 28 aug 2019 14:02
Sulla schreef: 27 aug 2019 19:29
vermeulen schreef: 27 aug 2019 09:58
.........., verdwijnt meestal bij thuiskomst in de prullenbak.
Beetje off topic, maar dit vind ik eigenlijk redelijk bizar.
Want? ik snap dat voedselverspilling niet goed is, maar een banaan die twee uur in een achterzakje heeft gezeten is al heel snel, soms onderweg zelfs al, helemaal bruin; een krentenbolletje is na een uur al minder lekker, dus die ga je later ook niet meer opeten.

Dan kun je beter klagen over gelletjes, reepjes en flesjes sportdrank, waarbij een hoop plastic wordt verspild. Dan kan je naar mijn idee beter een banaan bij het GFT gooien.
Je hebt uiteraard een punt over al het plastic van de repen en gelletjes (die overigens lang niet iedereen gebruikt), maar dat is wel een beetje een Tu quoque redenering.

Ik vind een krentenbol of banaan na twee uur achterzak doorgaans nog prima eetbaar en zonde om weg te gooien. Maar wellicht een ander topic over milieuzaken openen om hier over door te zeuren. :D

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 28 aug 2019 17:15

Sulla schreef: 28 aug 2019 16:02
vermeulen schreef: 28 aug 2019 14:02
Sulla schreef: 27 aug 2019 19:29

Beetje off topic, maar dit vind ik eigenlijk redelijk bizar.
Want? ik snap dat voedselverspilling niet goed is, maar een banaan die twee uur in een achterzakje heeft gezeten is al heel snel, soms onderweg zelfs al, helemaal bruin; een krentenbolletje is na een uur al minder lekker, dus die ga je later ook niet meer opeten.

Dan kun je beter klagen over gelletjes, reepjes en flesjes sportdrank, waarbij een hoop plastic wordt verspild. Dan kan je naar mijn idee beter een banaan bij het GFT gooien.
Je hebt uiteraard een punt over al het plastic van de repen en gelletjes (die overigens lang niet iedereen gebruikt), maar dat is wel een beetje een Tu quoque redenering.

Ik vind een krentenbol of banaan na twee uur achterzak doorgaans nog prima eetbaar en zonde om weg te gooien. Maar wellicht een ander topic over milieuzaken openen om hier over door te zeuren. :D
Het is inderdaad een beetje een whataboutism, maar ook niet helemaal, want het alternatief voor de banaan of krentenbol is een reep of een gelletje in plastic verpakking die wel goed blijft na een rondje fietsen, en de volgende keer weer mee kan.
Zo heb ik ooit vijf koersen lang het zelfde "just-in-case" gelletje meegenomen, waarna het emotionele waarde kreeg, en nu als geluks-gelletje mee door het land reist.

Maar laat ik het dan over een andere boeg gooien, en dan hou ik er over op, want het is inderdaad een beetje off-topic:
Wat is slechter voor het milieu: een banaan kopen en hem opeten, of een banaan kopen en hem in de GFT-bak gooien?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 aug 2019 18:26

Alle energie die is gebruikt om die banaan in de GFT bak te krijgen is volledig verspilt, dus dat is niet erg milieu vriendelijk. Beetje bruine banaan is prima bron van snelle koolhydraten, dus goed voor het herstel.

Obsessie met niet eten van sommige snap ik echt niet. Als ik rustig fiets dan trap ik pak m beet 200 watt gemiddeld, dat is 700 kcal, waarom dan niet iets in de maag stoppen? Dat is nog buiten het koolhydraten verhaal gerekend.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 aug 2019 21:13

Voor mij is het helemaal geen obsessie. Als mijn lichaam behoefte heeft aan energie dan stop ik echt wel even ergens om te eten (supermarkt, bakker of tankstation). Maar eten om het eten tijdens het sporten/fietsen is voor mijn lichaam ook overbodig.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5106
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 aug 2019 21:28

Dan eet je of vantevoren veel of na afloop.
Ik kan ook prima 100km rijden zonder te eten of te drinken, maar dan heb ik vantevoren wel prima maaltijd gegeten.
Merk het ook op langere ritten, dat ik eerste 70km ofzo bidons niet aanraak.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 aug 2019 21:37

Uiteraard worden de energielevels achteraf gewoon weer royaal aangevuld.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 aug 2019 14:08

Jans schreef: 28 aug 2019 13:46 Is de samenstelling van die powergums wezenlijk anders dan gewone winegums? Alleen de colasmaak heeft dan cafeïne toegevoegd.
Niet echt denk ik. Nooit echt helemaal vergeleken. Er zal misschien war extra zout inzitten oid.

Ik kan eens kijken, net vier emmers haribo gekocht, kan ik ook nog kijken wat het verschil is met bananen, kikkers, kersen en colaflessen

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 aug 2019 14:47

Haribo kersen heersen :)

Plaats reactie