Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Herrie Derrie R8000

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 23 aug 2019 22:24

Na een tijdje meelezen hier maar weer eens een post. Ik heb nu ongeveer 11.000km gereden op mijn R8000 groep, en had tot voor kort niet zoveel problemen. Nu heb ik nieuwe wielen gekocht en besloot ik ook om er maar een nieuwe cassette er op te zetten (11/28 net zoals mijn vorige). Ik had de ketting onlangs nog vernieuwd en daar ongeveer 700km op gereden. Bij mijn eerste ritje gaf de ketting een zeer onaangename ratel. Omdat ik dacht dat het aan de al (op de oude cassette) ingereden ketting zou liggen een nieuwe ketting gemonteerd, maar het probleem blijft. De ketting schakelt prima, en ik heb vorige week in de bergen op de kleine verzetten ook geen problemen gehad op die ratel na. Het geratel is voornamelijk op het middengedeelte van de cassette (de tandjes die je in de bergen ook weinig gebruikt dus). Is dit nog een kwestie van inslijten? Het lijkt mij toch niet dat ik nu ook al mijn kettingbladen zou moeten vervangen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 aug 2019 01:12

11v kettingen slijten snel in (veel sneller dan 9v bijv.) en 700km is niet eens zo weinig. Kettingbladen hoef je sowieso niet te vervangen vanwege de ketting/cassette wissel.

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 24 aug 2019 08:50

Dank, dat dacht ik ook, en de tanden zien er nog goed uit. Dan nog is het mij een raadsel hoe de ketting op bepaalde cransjes zo kan rammelen. Voordat ik de nieuwe cassette erop deed was er niks aan de hand.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8545
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2019 14:56

dieder schreef: 23 aug 2019 22:24 Na een tijdje meelezen hier maar weer eens een post. Ik heb nu ongeveer 11.000km gereden op mijn R8000 groep, en had tot voor kort niet zoveel problemen. Nu heb ik nieuwe wielen gekocht en besloot ik ook om er maar een nieuwe cassette er op te zetten (11/28 net zoals mijn vorige). Ik had de ketting onlangs nog vernieuwd en daar ongeveer 700km op gereden. Bij mijn eerste ritje gaf de ketting een zeer onaangename ratel. Omdat ik dacht dat het aan de al (op de oude cassette) ingereden ketting zou liggen een nieuwe ketting gemonteerd, maar het probleem blijft. De ketting schakelt prima, en ik heb vorige week in de bergen op de kleine verzetten ook geen problemen gehad op die ratel na. Het geratel is voornamelijk op het middengedeelte van de cassette (de tandjes die je in de bergen ook weinig gebruikt dus). Is dit nog een kwestie van inslijten? Het lijkt mij toch niet dat ik nu ook al mijn kettingbladen zou moeten vervangen?
Waarschijnlijk andere naaf in je nieuwe wielen dan even opnieuw afstellen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 24 aug 2019 19:03

nijkie schreef: 24 aug 2019 14:56
dieder schreef: 23 aug 2019 22:24 Na een tijdje meelezen hier maar weer eens een post. Ik heb nu ongeveer 11.000km gereden op mijn R8000 groep, en had tot voor kort niet zoveel problemen. Nu heb ik nieuwe wielen gekocht en besloot ik ook om er maar een nieuwe cassette er op te zetten (11/28 net zoals mijn vorige). Ik had de ketting onlangs nog vernieuwd en daar ongeveer 700km op gereden. Bij mijn eerste ritje gaf de ketting een zeer onaangename ratel. Omdat ik dacht dat het aan de al (op de oude cassette) ingereden ketting zou liggen een nieuwe ketting gemonteerd, maar het probleem blijft. De ketting schakelt prima, en ik heb vorige week in de bergen op de kleine verzetten ook geen problemen gehad op die ratel na. Het geratel is voornamelijk op het middengedeelte van de cassette (de tandjes die je in de bergen ook weinig gebruikt dus). Is dit nog een kwestie van inslijten? Het lijkt mij toch niet dat ik nu ook al mijn kettingbladen zou moeten vervangen?
Waarschijnlijk andere naaf in je nieuwe wielen dan even opnieuw afstellen.
Hoe bedoel je? Wat moet ik opnieuw afstellen? :)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8545
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2019 21:30

dieder schreef: 24 aug 2019 19:03
nijkie schreef: 24 aug 2019 14:56
dieder schreef: 23 aug 2019 22:24 Na een tijdje meelezen hier maar weer eens een post. Ik heb nu ongeveer 11.000km gereden op mijn R8000 groep, en had tot voor kort niet zoveel problemen. Nu heb ik nieuwe wielen gekocht en besloot ik ook om er maar een nieuwe cassette er op te zetten (11/28 net zoals mijn vorige). Ik had de ketting onlangs nog vernieuwd en daar ongeveer 700km op gereden. Bij mijn eerste ritje gaf de ketting een zeer onaangename ratel. Omdat ik dacht dat het aan de al (op de oude cassette) ingereden ketting zou liggen een nieuwe ketting gemonteerd, maar het probleem blijft. De ketting schakelt prima, en ik heb vorige week in de bergen op de kleine verzetten ook geen problemen gehad op die ratel na. Het geratel is voornamelijk op het middengedeelte van de cassette (de tandjes die je in de bergen ook weinig gebruikt dus). Is dit nog een kwestie van inslijten? Het lijkt mij toch niet dat ik nu ook al mijn kettingbladen zou moeten vervangen?
Waarschijnlijk andere naaf in je nieuwe wielen dan even opnieuw afstellen.
Hoe bedoel je? Wat moet ik opnieuw afstellen? :)
Je achter derailleur ivm andere geometrie van achternaaf.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 24 aug 2019 21:45

Als ik de vraag lees over wat je moet afstellen, dan komt bij mij de vraag op of je ooit al iets aan de derailleur hebt versteld? Zo nee, dan is het ratelen van de ketting waarschijnlijk makkelijk te verklaren (en te verhelpen)

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 25 aug 2019 00:20

Nee, behalve indexering van de versnellingen heb ik nooit wat aan de achterderailleur gedaan. Ik zal morgen eens kijken of ik met de B-schroef een en ander kan verbeteren. Daarnaast heb ik niet zoveel ervaring met het verstellen van de achterderailleur

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8545
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 aug 2019 07:49

dieder schreef: 25 aug 2019 00:20 Nee, behalve indexering van de versnellingen heb ik nooit wat aan de achterderailleur gedaan. Ik zal morgen eens kijken of ik met de B-schroef een en ander kan verbeteren. Daarnaast heb ik niet zoveel ervaring met het verstellen van de achterderailleur
Als je di2 hebt dan is het heel eenvoudig af te stellen.
Manueel is mss 1 slagje verdraaien.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 25 aug 2019 19:08

Wees niet bang om halve en kwartslag te verdraaien naar links of rechts, als je snapt hoe een rd werkt kan je dit soort zaken verhelpen na een ongelukje/on the road.
Zoals hierboven, is de naaf dimentie minimaal anders? Ik heb dit zelfde,als ik van Sram/Shimano wissel een kwart of halve rotatie aan de b schroef en klaar. Een goede lbs doet dit bij iedere cassette wissel ookal blijf je bij merk en verhouding.

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 25 aug 2019 21:23

Heb je niet per ongeluk de ketting over het dwarse plaatje lopen dat tussen binnen- en buitenkooi van de
achterderailleur zit ?

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 25 aug 2019 22:50

Pollekes schreef: 25 aug 2019 21:23 Heb je niet per ongeluk de ketting over het dwarse plaatje lopen dat tussen binnen- en buitenkooi van de
achterderailleur zit ?
Nee zo'n fout maak je maar 1x in je leven :D
TKMP schreef: 25 aug 2019 19:08 Zoals hierboven, is de naaf dimentie minimaal anders? Ik heb dit zelfde,als ik van Sram/Shimano wissel een kwart of halve rotatie aan de b schroef en klaar. Een goede lbs doet dit bij iedere cassette wissel ookal blijf je bij merk en verhouding.
Ik was hier niet mee bekend, maar het klinkt wel als een logische verklaring. Ik reed eerst op Cosmic Carbon en ben overgestapt naar Scope R4 (wereld van verschil, hoe de naven qua geometrie verschillen weet ik niet). Ik heb zelf de cassette erop gezet.


Dank allen nogmaals, ik waardeer het zeer. Ik heb vandaag alles van de rd nagekeken: hi/low en b-schroef. Daarna rondje gereden, de 19, 21, 11, 12 en 13 waren fluisterstil, de overige verzetten ratelden nog wel wat met als dieptepunt de 28 op het grote blad voor. Tijdens de rit geprobeerd wat met de indexbout wat te verhelpen, maar geen resultaat. Zojuist nogmaals wat gefinetuned. Alles lijkt nu wat stiller (op de 52-28 na, maar da's logisch), al is het lastig om te bepalen zo, het geluid als je fietst is toch altijd heel anders dan als je 'm aan de montagestandaard hebt hangen (de 12 maakte op de standaard een heel raar geluid, maar tijdens het fietsen niks van gemerkt) Ik zal morgen nog eens een ritje maken. De guide pulley staat onder elk verzet loodrecht onder het kransje, de hi/lo zijn perfect afgesteld, dus als er nu nog wat overmatig ratelt dan weet ik niet zo goed meer wat ik nog meer zou kunnen doen en moet ik misschien toch maar eens een expert in de stad raadplegen.

Plaats reactie