Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Starten met wielrennen (20j)

Jolan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2019 14:41
Locatie: Zwevegem, Kortrijk

Jolan 24 aug 2019 14:47

Beste

Komende winter/zomer zou ik willen proeven van de wierelwereld, waar mijn broer al deel van uitmaakt. Zelf heb ik net 10 jaar atletiek achter de rug met een aantal titels waaronder 1x Belgisch kampioen (lopen).
Nu vroeg ik me af of dit nog kan. In m'n vrije tijd ging ik al vaak fietsen en heb ook al een racefiets.
Waar en hoe zou ik het best starten? Welke trainingen en trainingsintensiteit volg ik best?
Is er een mogelijkheid om wedstrijden te rijden zonder aangesloten te zijn?

Jullie zouden me enorm verder kunnen helpen! Vriendelijke groetjes

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2019 14:58

Jolan schreef: 24 aug 2019 14:47 Beste

Komende winter/zomer zou ik willen proeven van de wierelwereld, waar mijn broer al deel van uitmaakt. Zelf heb ik net 10 jaar atletiek achter de rug met een aantal titels waaronder 1x Belgisch kampioen (lopen).
Nu vroeg ik me af of dit nog kan. In m'n vrije tijd ging ik al vaak fietsen en heb ook al een racefiets.
Waar en hoe zou ik het best starten? Welke trainingen en trainingsintensiteit volg ik best?
Is er een mogelijkheid om wedstrijden te rijden zonder aangesloten te zijn?

Jullie zouden me enorm verder kunnen helpen! Vriendelijke groetjes
Al gezocht naar een club in de buurt waar je woont?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 aug 2019 15:39

nijkie schreef: 24 aug 2019 14:58
Jolan schreef: 24 aug 2019 14:47 Beste

Komende winter/zomer zou ik willen proeven van de wierelwereld, waar mijn broer al deel van uitmaakt. Zelf heb ik net 10 jaar atletiek achter de rug met een aantal titels waaronder 1x Belgisch kampioen (lopen).
Nu vroeg ik me af of dit nog kan. In m'n vrije tijd ging ik al vaak fietsen en heb ook al een racefiets.
Waar en hoe zou ik het best starten? Welke trainingen en trainingsintensiteit volg ik best?
Is er een mogelijkheid om wedstrijden te rijden zonder aangesloten te zijn?

Jullie zouden me enorm verder kunnen helpen! Vriendelijke groetjes
Al gezocht naar een club in de buurt waar je woont?
Als je broer al in het wereldje zit, moet je toch wel aan info kunnen komen?

Jolan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2019 14:41
Locatie: Zwevegem, Kortrijk

Jolan 24 aug 2019 15:53

Broer doet zeer lokaal mee en nog maar een jaar, wou het eens van anderen horen, professioneler misschien.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 aug 2019 16:27

Jolan schreef: 24 aug 2019 15:53 Broer doet zeer lokaal mee en nog maar een jaar, wou het eens van anderen horen, professioneler misschien.
Als je nog moet beginnen zou ik nog maar niet over professioneel fietsen denken. Eerst gewoon naar de plaatselijke vereniging.

Jolan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2019 14:41
Locatie: Zwevegem, Kortrijk

Jolan 24 aug 2019 17:35

Ik bedoelde professioneler advies, beter, meer.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1198
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 24 aug 2019 18:08

meer , beter advies dan te beginnen in een plaatselijk clubje lijkt me voorlopig voldoende . Je kunt ook proberen te solliciteren bij Jumbo-Visma natuurlijk. Heet jouw broer Pepijndecoureur ?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 aug 2019 18:30

Zoals mijn wijze opa, ex prof, tegen mij zei toen ik hem om advies vroeg: veel kilometers maken, een zo laag mogelijk verzet draaien en altijd een pepermuntje in je zak zodat je eerst een stukje pepermunt kunt afbijten voordat je een slok water neemt. Dan lijkt je water lekker koud! En niet te veel kijken naar chique materialen, eerst leren fietsen!

Oldschool maar nog steeds actueel. Dan natuurlijk snel je aansluiten bij een club zodat je ook eens in groepen, toertochten en wedstrijdverband kunt koersen. Als je dan de smaak te pakken hebt gaat het vanzelf verder. Vooral de lol ervan ervaren.
Do or don’t, there is no try

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 24 aug 2019 18:34

Er zijn liefhebber wedstrijden, daaraan kan je meedoen zonder licentie. Je kan kijken op de kalender van de knwu of er wedstrijden in de buurt zijn. Dat is een makkelijke manier om er kennis mee te maken.

Om goed te kunnen trainen hoef je niet heel veel te weten. Kijk eens op doefiets.nl bij de trainingsleer. Met een hartslag meter en veel variatie in je trainingen kom je heel ver.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7822
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 24 aug 2019 21:28

Goeientips. Alleen woont Jolan in België. Maar wellicht is daar een soortgelijk systeem?
Do or don’t, there is no try

Jolan
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2019 14:41
Locatie: Zwevegem, Kortrijk

Jolan 24 aug 2019 22:46

Bedankt voor de tips en antwoorden. In België heb je iets als de nevenbonden als ik het goed heb? Voor liefhebbers denk ik. Ik kan aan de slag 🙂

Plaats reactie