Omgebouwde MTB van 3x10 naar 1x10, cassette bereik?
Goedendag,
Onlangs heb ik een 2e hands MTB gekocht, Prima fietsje t.w. een Cube Attention uit 2016.
De vorige eigenaar heeft deze echtere omgebouwd van een 3x10 sp. deore naar een 1x10 sp. deore XT.
Op zich prima, maar het bereik is mij net wat krap hier in de duinen omdat hij de standaard achterderrie heeft laten zitten en dus ook de achter cassette (11-36)
De crank voor is een XT M8000 34T blad
De derailleur achter betreft een deore XT (RM-M781 VIA, maar op de site van cube zou er een Shimano XT, RD-M781-DSGSL opzitten).
Nu is mijn vraag. Hoe kan ik het makkelijkste extra bereik krijgen? Kan ik een cassette monteren van bijvoorbeeld een 11-42? Kan mijn derailleur dit aan?
Indien nee, is het dan verstandiger om een 11 speed derrie te kopen en hem om te bouwen naar een 11 speed? Wat komt hier allemaal bij kijken? Wat moet ik dan allemaal nog aanpassen?
Ik weet het, veel vragen;) Ik ben nog niet zo thuis in het MTB spul en probeer mij een beeld te vormen van de mogelijkheden en opties. Alvast bedankt voor de reacties.
Onlangs heb ik een 2e hands MTB gekocht, Prima fietsje t.w. een Cube Attention uit 2016.
De vorige eigenaar heeft deze echtere omgebouwd van een 3x10 sp. deore naar een 1x10 sp. deore XT.
Op zich prima, maar het bereik is mij net wat krap hier in de duinen omdat hij de standaard achterderrie heeft laten zitten en dus ook de achter cassette (11-36)
De crank voor is een XT M8000 34T blad
De derailleur achter betreft een deore XT (RM-M781 VIA, maar op de site van cube zou er een Shimano XT, RD-M781-DSGSL opzitten).
Nu is mijn vraag. Hoe kan ik het makkelijkste extra bereik krijgen? Kan ik een cassette monteren van bijvoorbeeld een 11-42? Kan mijn derailleur dit aan?
Indien nee, is het dan verstandiger om een 11 speed derrie te kopen en hem om te bouwen naar een 11 speed? Wat komt hier allemaal bij kijken? Wat moet ik dan allemaal nog aanpassen?
Ik weet het, veel vragen;) Ik ben nog niet zo thuis in het MTB spul en probeer mij een beeld te vormen van de mogelijkheden en opties. Alvast bedankt voor de reacties.
Wat voor shifter heb je nu, daar zeg je niets over. Indien 10v en je achterderailleur is een XT SGS (VIA heeft hier niets mee te maken, dat is een productiecode)? Een 10v cassette, standaard gekocht of zelf samengesteld, moet werken, zeker met een 11-40t, maar ook met 11-42t. Is voor weinig geld van Shimano of Sunrace te koop. Veel goedkoper dan een andere 10v of 11v derailleur is altijd nog de Wolftooth Roadlink of Roadlink DM, ligt aan welke derailleur je hebt. Kost 2 tientjes. Welke derailleur erop zit staat niet op een site, maar op de derailleur zelf...... Fiets op de kop zetten!
Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=F0hjuZByN08
Hoewel paar euro duurder is mijn advies te kiezen voor de Sunrace ipv Shimano HG500.
Een 11v derailleur heeft een andere schakelratio en vergt dus ook een andere shifter.
Zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=F0hjuZByN08
Hoewel paar euro duurder is mijn advies te kiezen voor de Sunrace ipv Shimano HG500.
Een 11v derailleur heeft een andere schakelratio en vergt dus ook een andere shifter.
Een nieuwe crank? is dat niet gewoon de oplossing?
Een dubbel of trippel crank plus een voor derailleur. Even vooropgesteld dat de shifter nog aanwezig is. Dan hoeft je niks te veranderen aan de achterkant.
Een dubbel of trippel crank plus een voor derailleur. Even vooropgesteld dat de shifter nog aanwezig is. Dan hoeft je niks te veranderen aan de achterkant.
Live fast; die young. mijn blog
Hmm, de linker shifter is helaas niet meer aanwezig,. Daarnaast bevalt het idee van een single speed mij ook wel.
@Klimmer, de shifter (rechts) is overigens een Deore SL-M610, Rapidfire-Plus.
Shimano geeft aan dat de derailleur een max bereik heeft van 36T. Dit is echter gebaseerd op een dubble of triple voorblad toch?
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 1-SGS.html
Standaard is de fiets afgemonteerd met 40x30x22T voorbladen.
Als een 11-42 zou passen, dan hoef ik enkel mijn cassette aan te passen en waarschijnlijk een nieuwe (langere) ketting?
@Klimmer, de shifter (rechts) is overigens een Deore SL-M610, Rapidfire-Plus.
Shimano geeft aan dat de derailleur een max bereik heeft van 36T. Dit is echter gebaseerd op een dubble of triple voorblad toch?
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 1-SGS.html
Standaard is de fiets afgemonteerd met 40x30x22T voorbladen.
Als een 11-42 zou passen, dan hoef ik enkel mijn cassette aan te passen en waarschijnlijk een nieuwe (langere) ketting?
Ja en nee, die 36T is het grootste kransje achter, dat Shimano opgeeft.funbike77 schreef: ↑23 aug 2019 08:29 Hmm, de linker shifter is helaas niet meer aanwezig,. Daarnaast bevalt het idee van een single speed mij ook wel.
@Klimmer, de shifter (rechts) is overigens een Deore SL-M610, Rapidfire-Plus.
Shimano geeft aan dat de derailleur een max bereik heeft van 36T. Dit is echter gebaseerd op een dubble of triple voorblad toch?
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... 1-SGS.html
Standaard is de fiets afgemonteerd met 40x30x22T voorbladen.
Als een 11-42 zou passen, dan hoef ik enkel mijn cassette aan te passen en waarschijnlijk een nieuwe (langere) ketting?
Normaal gezien is dit opgave voor 3x10.
Het gaat daarnaast erom of je genoeg ruimte tussen de nieuwe cassette en het bovenste derialleur wieltje hebt om een 11-42 te kunne plaatsen.
Daarvoor zul je de b-screw maximaal moeten indraaien.
Lukt het niet met uitsluitend het indraaien vd b-screw kun je grijpen naar een goat-link.
Daarmee gaat het zeker.
https://www.bike-components.de/en/Wolf- ... er-p64002/
Overigens is het juist dat je ook een nieuwe ketting nodig hebt.
"Dat is 10v"
Misverstand: een SGS heeft een max capaciteit van 43t. (36t is voor de GS derailleur) Dat is wat anders: het is de hoeveelheid verschil in kettinglengte dat de derailleur kan opvangen (inderdaad van voor en achter). De max grootte van achtertandwiel is 36t. Maar als het filmpje niet overtuigend is, dan weet ik het ook niet meer. Ja, de ketting mag wat langer.
Natuurlijk willen we weten hoe het uitpakt!
Uiteindelijk heb ik een ONE UP 42T + 16T uitbreiding gekocht icm met een derrie verlenger. Werkt prima zo op het eerste gezicht (nog niet echt in het wild getest) Heb zelfs niet eens mij ketting hoeven aan te passen. Nu dus een 11-42 icm 34T. Zou voldoende moeten zijn schat ik zo in.
Laat maar eens weten hoe het zich in het wild gedraagt.. Hier was het probleem dat de shimano derailleur niet genoeg spanning op de ketting geeft en die er van voor wel eens afliep bij stoer gebruik.
Een oude voorderailleur houdt de 1x setup ketting nu op zijn plaats
Walter
Een oude voorderailleur houdt de 1x setup ketting nu op zijn plaats
Walter