Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lekker aan het fietsen, wat nu?

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 21 aug 2019 13:59

Hi, Ik ben sinds dit jaar aan het fietsen (sinds begin April eigenlijk) en dat gaat best lekker. Ik had mij als doel gesteld om in de zomervakantie met 30 gemiddeld naar vrienden in Breda te kunnen fietsen (ik woon in Barendrecht), maar zo'n afstand met 30 per uur lukte me in Mei al zonder veel problemen. Vervolgens ben ik me gaan focussen op langere afstanden en ritjes van 80 of 100 km gaan me inmiddels ook prima af met 30 plus gemiddeld, terwijl ik niet moe ben wanneer ik afstap na die afstand. (ik weet, ik moet me niet blindstaren op gemiddelde snelheden, maar het is toch een soort richtpunt voor me).

Ik fiets momenteel ongeveer 100 tot 150 kilometer per week en probeer minstens 1 keer woon-werk verkeer op de fiets te doen, wat heen en terug 80km is. Ik kan alleen niet elke week fietsen omdat ik ook regelmatig voor mijn werk naar het buitenland ben. En nu wil ik wat gerichter gaan trainen in plaats van alleen maar hard trappen. De één zegt dat ik dan interval moet gaan doen, de ander zegt dat ik juist rustiger moet gaan fietsen om mijn basisconditie te verbeteren.

Wat te doen? Ik heb wel een doel gesteld voor volgend jaar en dat is meedoen aan de ronde van Katendrecht (wel met de zondagsfietsers overigens) zonder dat ik achterin eindig. Ik maak me geen illusies en hoef dus niet vooraan te rijden, maar ergens meekomen met die jongens lijkt me in ieder geval wel fijn.

Even ter info, ik ben 46 jaar oud, 1.80 lang en een kilootje of vijf te zwaar. Weinig echt sportverleden, maar wel regelmatig naar de sportschool gegaan (twee keer per week).
Felt AR4

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 aug 2019 14:22

OK, ik moet ergens iets verkeerd doen.. Na een jaar hard trainen geraak ik nog niet eens aan de 30 gemiddeld πŸ˜’. Hoogstens 29,5 op 50km voluit en dan kapot te zijn. Terwijl ik heel mij leven gesport heb.

Nuja dan kan ik langer genieten van het doel om 30 gemiddeld te halen zekerπŸ€”

Als je wil wedstrijden ofzo doen kun je beter intervaltrainingen gaan doen en explosief worden.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 21 aug 2019 14:34

Luister naar beide, wissel harde interval trainingen af met rustige lange trainingen. Je kan investeren in een hartslagmeter (+ fietscomputer) om gerichter te gaan trainen. In een groep fietsen kan ook helpen, zeker voor het peloton en wedstrijd gevoel.

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 21 aug 2019 14:38

Djemz schreef: ↑21 aug 2019 14:22 OK, ik moet ergens iets verkeerd doen.. Na een jaar hard trainen geraak ik nog niet eens aan de 30 gemiddeld πŸ˜’. Hoogstens 29,5 op 50km voluit en dan kapot te zijn. Terwijl ik heel mij leven gesport heb.
Ik ga er van uit dat het per persoon verschilt, zo is klimmen nog steeds iets waar ik maar niet aan kan wennen. Ik zal overigens wel moeten, want over drie weken ga ik lus 3 van de Amstel Gold Race fietsen met een groep vrienden.
Felt AR4

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 21 aug 2019 14:41

bve schreef: ↑21 aug 2019 14:34 Luister naar beide, wissel harde interval trainingen af met rustige lange trainingen. Je kan investeren in een hartslagmeter (+ fietscomputer) om gerichter te gaan trainen. In een groep fietsen kan ook helpen, zeker voor het peloton en wedstrijd gevoel.
Hartslagmeter en Wahoo Elemnt zijn al een vast onderdeel van mijn uitrusting, net als een cadansmeter en een snelheidsmeter. Vooral hartslag is wel iets wat ik naar beneden wil krijgen, want die is voor mijn gevoel nog veel te hoog. Gemiddeld 148/150 per rit is het zeker wel.

Laat ik het maar eens gaan afwisselen. De ene dat rustig basisconditie verder opbouwen en interval trainingen op een andere dag. Ik geloof dat er in de Elemnt een functie zit om interval te trainen, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dat in te stellen.
Felt AR4

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 aug 2019 14:45

Ik zou ook gewoon wat rustig aan doen want als je in 2 jaar al vanalles gedaan hebt komt er plots een tijd dat je geen doelen meer voor ogen hebt en dan zal het vlug gaan vervelen. Ik stel voor mezelf ieder jaar een doel (meestal een klassieker of ergens een beklimming) waar ik naartoe kan werken. Zo blijft het leuk.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 aug 2019 15:00

Djemz schreef: ↑21 aug 2019 14:22 OK, ik moet ergens iets verkeerd doen.. Na een jaar hard trainen geraak ik nog niet eens aan de 30 gemiddeld πŸ˜’. Hoogstens 29,5 op 50km voluit en dan kapot te zijn. Terwijl ik heel mij leven gesport heb.

Nuja dan kan ik langer genieten van het doel om 30 gemiddeld te halen zekerπŸ€”

Als je wil wedstrijden ofzo doen kun je beter intervaltrainingen gaan doen en explosief worden.
Als het niet hard gaat, dan maar mooi eruit zien of niet. Alles bij elkaar matchen etc :?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 21 aug 2019 15:13

NuitKor schreef: ↑21 aug 2019 15:00
Djemz schreef: ↑21 aug 2019 14:22 OK, ik moet ergens iets verkeerd doen.. Na een jaar hard trainen geraak ik nog niet eens aan de 30 gemiddeld πŸ˜’. Hoogstens 29,5 op 50km voluit en dan kapot te zijn. Terwijl ik heel mij leven gesport heb.

Nuja dan kan ik langer genieten van het doel om 30 gemiddeld te halen zekerπŸ€”

Als je wil wedstrijden ofzo doen kun je beter intervaltrainingen gaan doen en explosief worden.
Als het niet hard gaat, dan maar mooi eruit zien of niet. Alles bij elkaar matchen etc :?
Als je er snel uitziet dan hoef je niet meer snel te gaan.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3339
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 aug 2019 16:07

Meer fietsen
70-80% van je tijd rustig fietsen
20-30% 'trainen': korte en lange intervallen op de juiste intensiteit (lees je in)
Zorgen dat je zowel het rustige fietsen als het trainen leuk blijft vinden

Er is hier op het forum al heel wat materiaal ter beschikking, in de vorm van threads om door te nemen. Gebruik de zoekfunctie.

De grenzen liggen nog ver weg, en er zijn nog zoveel vormen van 'racefiets beleving' te ontdekken. Geniet ervan πŸ‘πŸΌ
Afbeelding

hubertroth
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 apr 2019 11:19

hubertroth 21 aug 2019 16:19

raven14 schreef: ↑21 aug 2019 16:07 Meer fietsen
70-80% van je tijd rustig fietsen
20-30% 'trainen': korte en lange intervallen op de juiste intensiteit (lees je in)
Zorgen dat je zowel het rustige fietsen als het trainen leuk blijft vinden

Er is hier op het forum al heel wat materiaal ter beschikking, in de vorm van threads om door te nemen. Gebruik de zoekfunctie.

De grenzen liggen nog ver weg, en er zijn nog zoveel vormen van 'racefiets beleving' te ontdekken. Geniet ervan πŸ‘πŸΌ
Dank! Ik ga me eens verdiepen in het gebruik van de zoekfunctie :-) Ik wil namelijk inderdaad voorkomen dat ik het niet meer leuk ga vinden, terwijl ik het nu echt fantastisch vind! Elke meter op m'n fiets is een feest, maar er moeten wel uitdagingen blijven.
Felt AR4

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 aug 2019 17:36

Zoek een mooi doel uit en ga daar voor trainen.
Je noemt de ronde van Katendrecht, dat zou je als mooi doel kunnen stellen.
Al vind ik "een ronde met de zondagsfietsers meerijden zonder achterin te eindigen" niet heel ambitieus.
Dan zou ik me eerder voornemen om te ontsnappen en een rondje weg te blijven, of een tussensprint te pakken oid. Maar goed, ik ben nog wat jonger.

De eerste stap zou dan m.i. zijn om op een lokale baan een keer een oefenwedstrijdje mee te doen.
Dan wordt vanzelf duidelijk waar je nog aan moet werken (waarschijnlijk bochtentechniek en piekvermogen).
Daar kun je dan gericht aan gaan werken, en dan na een tijdje nog eens een trainingskoersje meepakken, kijken of het beter wordt, eventueel training bijstellen etc.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 21 aug 2019 19:31

Djemz schreef: ↑21 aug 2019 15:13
NuitKor schreef: ↑21 aug 2019 15:00
Djemz schreef: ↑21 aug 2019 14:22 OK, ik moet ergens iets verkeerd doen.. Na een jaar hard trainen geraak ik nog niet eens aan de 30 gemiddeld πŸ˜’. Hoogstens 29,5 op 50km voluit en dan kapot te zijn. Terwijl ik heel mij leven gesport heb.

Nuja dan kan ik langer genieten van het doel om 30 gemiddeld te halen zekerπŸ€”

Als je wil wedstrijden ofzo doen kun je beter intervaltrainingen gaan doen en explosief worden.
Als het niet hard gaat, dan maar mooi eruit zien of niet. Alles bij elkaar matchen etc :?
Als je er snel uitziet dan hoef je niet meer snel te gaan.
In tegendeel zelfs zou ik zeggen. Hoe kunnen mensen je bewonderd nakijken als je op hoge snelheid voorbij flitst. Je moet ze wel de kans geven om het hele plaatje in zich op te nemen.

Plaats reactie