Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nut van een trainer

Lewis2001
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2018 16:26

Lewis2001 16 aug 2019 00:13

Ik vroeg me af of het nut van een trainer groot is in de junior/u23 categorie? Heeft iedereen die daar resultaat wil rijden zijn eigen trainer? Ik zou namelijk wel willen werken met een trainer maar de prijzen liggen soms wel heel hoog. Misschien dat iemand een relatief goedkope trainer kent in de regio Vlaamse Ardennen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 aug 2019 09:41

Juist in jouw categorie is het nut van een trainer het allerhoogst.
Je kunt het meest, want jong en sterk. Je groeipotentieel is maximaal, want je bent nog niet volgroeid. Je bent jong en dus nog met veel kennis onbekend en ook onervaren en kunt dus maximaal profiteren van de kennis van een ervaren trainer.
Niemand kan naar zichzelf kijken. Om beter te worden is een blik van iemand die naar jou kijkt zeer nuttig.
Kortom: doen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 aug 2019 11:25

Nabrander: als je het doet, doe het dan goed.

Als het eigen geld beperkt is (en dat is geen schande), maak dan een plan samen met je ouders. Zijn er lokale bedrijven of winkeliers die jou goed kennen, die vertrouwen in je hebben, die je gunstig gezind zijn? Zouden die je willen steunen en een deel van de kosten van de trainer willen betalen?
Als je het ze niet vraagt, dan weet je het antwoord niet.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 aug 2019 11:33

Lewis2001 schreef: 16 aug 2019 00:13 Ik zou namelijk wel willen werken met een trainer maar de prijzen liggen soms wel heel hoog.
Beunhazen heb je in iedere branche, maar iemand die echt iets kan is nu eenmaal niet goedkoop ;)

Je kunt eens informeren bij www.webtrainer.com

Verder zou ik je adviseren om je vooral ook zelf in de materie te verdiepen, zodat je zelf weet wat je aan het doen bent. Een trainer wordt dan vooral een leermeester en iemand met wie je kunt sparren en niet alleen maar iemand die je zegt wat je moet doen.

Tips:

Joe Friel - Cyclist's Training Bible

Allen & Coggan - Training and racing with a power meter (inmiddels is de 3e editie uit maar de 2e editie is nog steeds zeer leerzaam)


Verder is een vermogensmeter eigenlijk wel een must als je met een trainer gaat werken, omdat je anders eigenlijk nauwelijks kunt communiceren over wat je nu precies aan het doen bent qua inspanningen. Een 4iiii heb je al voor minder dan € 300.

Als je wilt mag je me PB'en voor wat leesvoer, ik heb een hele collectie van heel basic tot wat meer voor gevorderden.


Nee_Nee schreef: 16 aug 2019 11:25 Nabrander: als je het doet, doe het dan goed.

Als het eigen geld beperkt is (en dat is geen schande), maak dan een plan samen met je ouders.
En stel prioriteiten. Als je beter wilt worden, heb je meer aan een Canyon Ultimate of Giant TCR met Shimano 105 van € 1400, maar wél met een vermogensmeter en een goede trainer erbij, dan aan een fiets van € 3000.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 aug 2019 11:58

scepticus schreef: 16 aug 2019 11:33
Lewis2001 schreef: 16 aug 2019 00:13 Ik zou namelijk wel willen werken met een trainer maar de prijzen liggen soms wel heel hoog.
Beunhazen heb je in iedere branche, maar iemand die echt iets kan is nu eenmaal niet goedkoop ;)

Je kunt eens informeren bij www.webtrainer.com

Verder zou ik je adviseren om je vooral ook zelf in de materie te verdiepen, zodat je zelf weet wat je aan het doen bent. Een trainer wordt dan vooral een leermeester en iemand met wie je kunt sparren en niet alleen maar iemand die je zegt wat je moet doen.

Tips:

Joe Friel - Cyclist's Training Bible

Allen & Coggan - Training and racing with a power meter (inmiddels is de 3e editie uit maar de 2e editie is nog steeds zeer leerzaam)


Verder is een vermogensmeter eigenlijk wel een must als je met een trainer gaat werken, omdat je anders eigenlijk nauwelijks kunt communiceren over wat je nu precies aan het doen bent qua inspanningen. Een 4iiii heb je al voor minder dan € 300.

Als je wilt mag je me PB'en voor wat leesvoer, ik heb een hele collectie van heel basic tot wat meer voor gevorderden.


Nee_Nee schreef: 16 aug 2019 11:25 Nabrander: als je het doet, doe het dan goed.

Als het eigen geld beperkt is (en dat is geen schande), maak dan een plan samen met je ouders.
En stel prioriteiten. Als je beter wilt worden, heb je meer aan een Canyon Ultimate of Giant TCR met Shimano 105 van € 1400, maar wél met een vermogensmeter en een goede trainer erbij, dan aan een fiets van € 3000.
Dit kan ik alleen maar beamen. Vooral ook dat van die fiets, de prioriteiten liggen wel eens verkeerd, bij hoge wielen en/of dure afmontage...

Ook ben ik het eens met dat stukje van juist zelf ook te willen leren over trainen. Ik heb ongeveer 4 jaar een trainer gehad (verschillende) en daarbij ook vooral vragen gesteld over het hoe en waarom bepaalde trainingen. Ik kan nu stellen dat ik daardoor eigenlijk geen trainer meer nodig heb en zelf prima weet wat ik moet doen. Een trainer kan dan trouwens nog altijd goed zijn omdat het goed is dat iemand vanaf de zijlijn kritisch meekijkt wat je aan het doen bent. Zo'n klankbord mis ik nu wel eens..

Denk wel dat webtrainer een dure is voor wat je krijgt. Ik lees 59 euro per maand en dan 1x per maand een schema. Mijn ervaring is dat een wedstrijdrenner wel wekelijks een nieuw schema moet hebben, omdat er altijd zaken halverwege de week zijn die vragen om bijsturing. 4x per maand ga je al naar 159 euro per maand.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 aug 2019 12:23

In Vlaams-Brabant kan je terecht bij de afdeling van de vlaams-brabantse wielerbond (het stuk 'wielerschool').; zij bieden eigenlijk voor een appel en een ei -160 euro- een jaar begeleiding aan. Dit doen ze zeker tot U19, weet niet of het tot U23 ook kan. Zie de folder http://www.vlaamsewielerschool.be/media ... 8-2019.pdf of http://www.vlaamsewielerschool.be/activiteiten.aspx . Zeker de moeite om na te vragen.
Op zich krijg je dan -telefonisch- wekelijks richtlijnen over de te volgen trainingen, Niks bijzonder, maar genoeg om met een trainer te leren werken.
Kijk eens of in jouw provincie ze iets dergelijks aanbieden - al staat de Brabantse wielerschool ook open voor renners uit andere provincies.
Daarnaast hoor ik wel eens beginnende trainers-lees afgestudeerde sportkotters- die renners willen begeleiden en geen al te grote bedragen vragen. Als je wil zoek ik nog eens een naam op (al zal het iemand zijn uit oost brabant).
Zelf moet ik zeggen dat ik via de ploeg wel namen van verschillende soorten trainers kan krijgen (gaande van de trainers waarbij het eerder een hobby is tot semi- professionele trainers). Van de ploeg krijg je echt geen namen?

Werken met een trainer was voor mij (of beter voor de renner in huis) toch wel een openbaring. Door iets meer structuur te brengen in de trainingen kan je echt wel beter worden. Het gaat dan niet zozeer over meer trainen maar over de juiste trainingen op het juiste moment. En voor de zoon heeft die structuur altijd gezorgd voor genoeg goesting om te trainen. Ik ben in ieder geval altijd zeer tevreden geweest met de begeleiding vanuit de wielerschool.

Ter info; dit seizoen hebben we een eigen trainer ipv de wielerschool trainer (vooral omdat de wielerbond voor de renner in huis eisen stelde aan opvolging waaraan de wielerschool moeilijk kon voldoen). Dit kost ons een 700 Euro voor een jaar (in vergelijking met andere bedragen die ik hoor valt dat nog redelijk mee). Maar als je zoals je eerder vertelde het zelf moet betalen zonder steun, is dat een moeilijke oefening.
Ik zou je eigelijk aanraden eerst die ploeg voor volgend jaar te zoeken. Misschien kunnen zij je een aantal trainers voorstellen. En sommige ploegen zorgen zelf ook voor wat trainingsschema.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 aug 2019 12:30

En alle tips hierboven zijn het overwegen waard...

Lewis2001
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2018 16:26

Lewis2001 16 aug 2019 14:25

scepticus schreef: 16 aug 2019 11:33
Lewis2001 schreef: 16 aug 2019 00:13 Ik zou namelijk wel willen werken met een trainer maar de prijzen liggen soms wel heel hoog.
Beunhazen heb je in iedere branche, maar iemand die echt iets kan is nu eenmaal niet goedkoop ;)

Je kunt eens informeren bij www.webtrainer.com

Verder zou ik je adviseren om je vooral ook zelf in de materie te verdiepen, zodat je zelf weet wat je aan het doen bent. Een trainer wordt dan vooral een leermeester en iemand met wie je kunt sparren en niet alleen maar iemand die je zegt wat je moet doen.

Tips:

Joe Friel - Cyclist's Training Bible

Allen & Coggan - Training and racing with a power meter (inmiddels is de 3e editie uit maar de 2e editie is nog steeds zeer leerzaam)


Verder is een vermogensmeter eigenlijk wel een must als je met een trainer gaat werken, omdat je anders eigenlijk nauwelijks kunt communiceren over wat je nu precies aan het doen bent qua inspanningen. Een 4iiii heb je al voor minder dan € 300.

Als je wilt mag je me PB'en voor wat leesvoer, ik heb een hele collectie van heel basic tot wat meer voor gevorderden.


Nee_Nee schreef: 16 aug 2019 11:25 Nabrander: als je het doet, doe het dan goed.

Als het eigen geld beperkt is (en dat is geen schande), maak dan een plan samen met je ouders.
En stel prioriteiten. Als je beter wilt worden, heb je meer aan een Canyon Ultimate of Giant TCR met Shimano 105 van € 1400, maar wél met een vermogensmeter en een goede trainer erbij, dan aan een fiets van € 3000.
Ik ben aan het kijken voor de nieuwe Giant collectie waar je bij een fiets met ultegra een vermogensmeter van Giant zelf krijgt + hoge wielen. Ziet er een goede deal uit.

Lewis2001
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2018 16:26

Lewis2001 16 aug 2019 14:31

walter- schreef: 16 aug 2019 12:23 In Vlaams-Brabant kan je terecht bij de afdeling van de vlaams-brabantse wielerbond (het stuk 'wielerschool').; zij bieden eigenlijk voor een appel en een ei -160 euro- een jaar begeleiding aan. Dit doen ze zeker tot U19, weet niet of het tot U23 ook kan. Zie de folder http://www.vlaamsewielerschool.be/media ... 8-2019.pdf of http://www.vlaamsewielerschool.be/activiteiten.aspx . Zeker de moeite om na te vragen.
Op zich krijg je dan -telefonisch- wekelijks richtlijnen over de te volgen trainingen, Niks bijzonder, maar genoeg om met een trainer te leren werken.
Kijk eens of in jouw provincie ze iets dergelijks aanbieden - al staat de Brabantse wielerschool ook open voor renners uit andere provincies.
Daarnaast hoor ik wel eens beginnende trainers-lees afgestudeerde sportkotters- die renners willen begeleiden en geen al te grote bedragen vragen. Als je wil zoek ik nog eens een naam op (al zal het iemand zijn uit oost brabant).
Zelf moet ik zeggen dat ik via de ploeg wel namen van verschillende soorten trainers kan krijgen (gaande van de trainers waarbij het eerder een hobby is tot semi- professionele trainers). Van de ploeg krijg je echt geen namen?

Werken met een trainer was voor mij (of beter voor de renner in huis) toch wel een openbaring. Door iets meer structuur te brengen in de trainingen kan je echt wel beter worden. Het gaat dan niet zozeer over meer trainen maar over de juiste trainingen op het juiste moment. En voor de zoon heeft die structuur altijd gezorgd voor genoeg goesting om te trainen. Ik ben in ieder geval altijd zeer tevreden geweest met de begeleiding vanuit de wielerschool.

Ter info; dit seizoen hebben we een eigen trainer ipv de wielerschool trainer (vooral omdat de wielerbond voor de renner in huis eisen stelde aan opvolging waaraan de wielerschool moeilijk kon voldoen). Dit kost ons een 700 Euro voor een jaar (in vergelijking met andere bedragen die ik hoor valt dat nog redelijk mee). Maar als je zoals je eerder vertelde het zelf moet betalen zonder steun, is dat een moeilijke oefening.
Ik zou je eigelijk aanraden eerst die ploeg voor volgend jaar te zoeken. Misschien kunnen zij je een aantal trainers voorstellen. En sommige ploegen zorgen zelf ook voor wat trainingsschema.

Walter
Een paar namen zou fijn zijn. Vanuit mijn huidige ploeg heb ik éénmaal een schema gekregen maar qua aanwijzingen (op aantal kilometers trainen ipv aantal uren, geen harstlagzones,etc) zag dit er toch niet ideaal uit. Ik doe qua trainingen zelf maar wat. Ik stap op mijn fiets en ga vooral zo veel mogelijk kilometers maken en onderweg die ik dan wel eens een sprintje over een brug of heuveltje. Ook probeer ik 1 keer per week een lange training te doen (3-4 uur). Maar het is niet zo motiverend als er geen structuur in je trainingen zit dan als je opstaat en precies weet wat je moet doen. Dit lijkt me een stuk geruststellender dat je weet wat je aan het doen bent.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 aug 2019 20:31

Die Giants met powermeter beginnen pas bij 4000+ euro volgens mij. Je hebt dus blijkbaar wel genoeg geld voor een trainer maar hebt toch liever de dure fiets...

Heb je dan ook geld om zaken de vervangen/repareren als je een keer onderuit gaat?
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 aug 2019 20:43

Wat is er fout met je huidige fiets?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 aug 2019 20:54

Ernie C. schreef: 16 aug 2019 20:31 Die Giants met powermeter beginnen pas bij 4000+ euro volgens mij. Je hebt dus blijkbaar wel genoeg geld voor een trainer maar hebt toch liever de dure fiets...

Heb je dan ook geld om zaken de vervangen/repareren als je een keer onderuit gaat?
Voor koersen zou ik juist een goedkopere fiets nemen. Strak goed frame met ultegra afmontage en powermeter. Een makkelijk vervangbare fiets van bijv 2000 euro koerst tussen de oren net even wat makkelijker dan een te dure.

Toen ik net een nieuwe fiets had en daar blij mee was, merkte ik dat in mijn koers gedrag. Je duikt net even wat minder makkelijk in een gaatje dat er niet is.

Plaats reactie