Alles over vakanties op én met de fiets

Tips voor zomervakantie icm sportieve uitdaging

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 13 aug 2019 15:56

Ik ben dit jaar voor het eerste wezen klimmen in de Vogezen. Na een moeizame eerste dag, vond ik het super leuk om te doen. En het ging ook steeds beter. Ik moest even leren me inspanning te verdelen. Ik heb daar meerdere bekende klimmen (grand ballon, ballon de servance, col d'oderen, col de la schlucht) gedaan, en op de eerste dag na (grosse de la pierre), ging me dit best wel goed af. Het had zeker nog harder opgereden kunnen worden door mij.

Ik ben nu op zoek naar het volgende level (iets zwaarder als Vogezen). Waar zou ik dan beste naar toe kunnen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 aug 2019 16:36

omgeving alp d'huez. .., langere colls. als Galibier, Madelaine, Glandon (je kunt in het dal zitten van Alp D'huez, of juist in het dal er naast, van de Madeleine en Telegraph.
Of ja.., meer van dat spul.. Pyreneën, Noord Italië (Stelvio ed.) Midden Zwitserland (Grosse Scheideck, Grimsell, Gothard pass, Nufenen). Of West Oostenrijk (Silvretta, Arlberg, Kaunertaler, Pitztaler gletsjers, of richting Kaprun heb je de Gross Glockner Hochalpstrasse, maar verder niet zoveel anders in die buurt)

Maar bedenk dat een grand ballon met 12km aan ruim 8% is.. Dat Alp d'huez niet eens zo gek anders is (alleen even 10% om mee te beginnen). Dus wil je echt zwaarder. Zoek dan de lange colls op. check de verslagen en kaarten van colls op https://www.cycling-challenge.com/ anders ook even voor goede (en soms juist originele) suggesties.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 13 aug 2019 22:00

Oh bedankt.....ik dacht echt dat dat het super zware werk is....en niet voor beginnende klimmers

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 14 aug 2019 09:44

Als je naar de Pyreneeën gaat, bijvoorbeeld de omgeving van Argeles-Gazost, dan heb je heel veel mooie en zware klimmen onder handbereik: De Hautacam, Tourmalet, Aubisque, Aspin, Luz Ardiden.
Ook de fietsrit naar Cauterets en het hoger gelegen Pont d'Espagne is zeer de moeite waard!
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 aug 2019 10:07

Aspide83 schreef: 13 aug 2019 22:00 Oh bedankt.....ik dacht echt dat dat het super zware werk is....en niet voor beginnende klimmers
Als je de Vogezen gehad hebt.., valt die stap dus wel mee, in mijn ogen.
Je zit wel meer op hoogte, wat vooral boven de 2.000m voor wat meer uitdaging zorgt door minder zuurstof. En ook het weer kan wat extremer zijn, vooral kouder bovenop (al kunnen de Vogezen ook onbestendig weer geven). Afdalingen kennen wellicht wat meer risico omdat de afgrond zich wat spectaculairder voordoet. (scherper/dieper).

Uiteindelijk is klimmen de kunst van het doseren. Zorgen dat je niet steenkapot aan je afdaling begint --> dus ofwel niet tot het gaatje gaan om zo snel mogelijk boven te komoen, ofwel bovenop uitrusten in de lokale hut met koffie/soep..,
En de opties qua kleding bij je hebben bij geringe twijfel (armstukken, windbody of regenjasje), voor het afdalen in eventuele koude (<10 graden), en eventuele neerslag.
En, maar dat geldt ook in het drukke verkeer in Nederland of de korte steile afdalingen in de Ardennen, zorg dat je binnen je eigen grenzen blijft fietsen/dalen. Zoek de limiet niet op in een afdaling, je rijdt op een openbare weg, hebt op zijn hoogst maar de helft van een weg voor jezelf... kijk ver voor uit om onverwachtte zaken zoveel mogelijk te beperken (auto's, stenen op de weg, gaten, scherpe bochten...)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 14 aug 2019 10:20

Mark heel bedankt voor de tips. Ik heb in me eerste paar keer klimmen al geleerd dat doseren echt het belangrijkste is (mits je vorm natuurlijk goed is). Ik moet alleen nog even wat meer trainen op hele steile korte stukjes, zoals stukjes 15+%, daar heb ik nog veel moeite mee om te doseren.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 aug 2019 12:33

15% en daarboven valt weinig meer te dosseren, voor de meesten onder ons ;). misschien de top 300 uit de cyclowereld zal nog een paar procent marge kunnen hebben als ze nog fris zitten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 aug 2019 16:35

15%+ is gewoon max hartslag op de laagste versnelling en kijken hoeveel rpm er nog overblijft :lol:.

Heerlijk!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 aug 2019 21:51

Heb je de Grosse Pierre gewoon over de weg La Bresse -Gerardmer gereden of binnendoor? Binnendoor valt voor iedereen tegen, zelfs de meest die hard klimmers. Dan liever een Aplencol voor mij...
Campagnolo Ultra Dork

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 14 aug 2019 22:19

Binnendoor......wat een ****ding. Met triple kwam ik zelfs amper omhoog

Plaats reactie