keuze BB nieuwe fiets

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
DHZer
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 13 aug 2019 21:27

Ik rij nu dagelijks met een 19 jaar oude trekkingsfiets met rohloff naaf. Enkele jaren geleden 2de hands gekocht en veel geleerd over fietstechniek en fietshouding. Ik ben toe aan een nieuwe fiets (drop-bar, derailleur, ....). Nu lees ik tamelijk veel negatieve zaken over de pressfit bottom bracket. Echter is 75% van de gravelbikes van rond de 2000 EUR uitgerust met een pressfit BB86. Orbea en cannondale zijn voorlopig de enige merken die ik vind zonder pressfit.

Wat zijn jullie ervaringen met de pressfit BB86? Ik kan er absoluut niet tegen dat er iets piept of kraakt aan mijn fiets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 8412
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Briqville

Gebruikersavatar Lcsmet 13 aug 2019 22:58

DHZer schreef:
13 aug 2019 21:27
................. Ik kan er absoluut niet tegen dat er iets piept of kraakt aan mijn fiets.
Dan zou ik het risico niet nemen om uberhaupt een fiets te kopen ;)

En ernstig, pressfit hoeft niet te piepen/kraken.
What Does This Button Do?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 6833
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 aug 2019 00:47

Cannondale niet?: zij hebben BB30 en de Pressfit 30 geintroduceerd.... die overigens ook heel stil zijn werk kan doen.
Mijn favorieten zijn nog altijd Octalink V2 en JIS.

Gebruikersavatar
ypuh
Forum-lid
Berichten: 2781
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

Gebruikersavatar ypuh 14 aug 2019 10:17

Mijn gloednieuwe Cervelo kraakte binnen 1.500km al. Nu heb ik een one-piece bb besteld en kom ik er tijdens de montage achter dat mijn bb shell ovaal is i.p.v. rond. Om te zeggen dat dit me kopzorgen bezorgd is een understatement!

Er zijn wel een paar systemen waar de (kans op) kraken of afwijkingen groter zijn. O.a. BB30 (lagers rechtstreeks in het frame, zonder losse cups) verlangt dat fabrikanten met kleine toleranties werken. Cannondale staat bekend daar vrij losjes mee om te gaan. Ook BB86 schijnt ergens onderaan het lijstje met betrouwbare systemen te bungelen omdat deze weer zonnodig hun eigen visie moeten hebben op afmetingen.

PF30 schijnt weer redelijk probleemloos te zijn, net als andere systemen die gewoon met uitneembare cups en standaard lagers werken. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat fabrikanten gewoon weer met geschroefde cups of een vaste cylinder werken, maar koste wat het kost hun 'eigen' systeem moeten bedenken.
Niet gefietst is altijd mis

Gebruikersavatar
t2300
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gebruikersavatar t2300 14 aug 2019 11:00

klimmer schreef:
14 aug 2019 00:47
Cannondale niet?: zij hebben BB30 en de Pressfit 30 geintroduceerd.... die overigens ook heel stil zijn werk kan doen.
Mijn favorieten zijn nog altijd Octalink V2 en JIS.
Klopt, maar de gravelracer van cannondale, de topstone heeft bsa.
En daar kijkt TS naar.

DHZer
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 15 aug 2019 12:15

ypuh, welke type BB heeft jouw cervelo

het lijkt alsof de goedkopere fietsen met een FSA omega crankset zijn uitgerust (toch wel wat goedkoper dan een 105 crankset). En op de website van FSA zie ik dat er enkel BB met schroefdraad worden aangeboden. Hierdoor worden de fietsen met FSA omega crank niet uitgerust met een presfit. Als je op de website van stevens kijkt dan zie je ook dat de goedkopere fietsen (supreme, gavere) uitgerust worden met een shimano 24 mm crankset en met een schroef BB. De duurdere fietsen (prestige en vapor) worden ook afgemonteerd met een 24 mm crank maar dan wel met een pressfit BB86

Bij een BB86 is de bottom bracket wel 86 mm breed terwijl de BSA 68 mm breed is. Ik ken nu niet veel van frames maar het lijkt mij dat een breedere BB de mogelijkheid heeft voor een stijver frame. De negatieve ervaringen lees ik vooral over de BB30 maar niet over de BB86.

Ik ga nog even afwachten op de modellen 2020 die zullen uitgerust worden met de nieuwe GRX groepset. Eens benieuwd welke BB voorzien zal worden maar ik vermoed dat ze toch de BB86 zullen gebruiken.

Gebruikersavatar
ypuh
Forum-lid
Berichten: 2781
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

Gebruikersavatar ypuh 15 aug 2019 12:50

DHZer schreef:
15 aug 2019 12:15
ypuh, welke type BB heeft jouw cervelo

het lijkt alsof de goedkopere fietsen met een FSA omega crankset zijn uitgerust (toch wel wat goedkoper dan een 105 crankset). En op de website van FSA zie ik dat er enkel BB met schroefdraad worden aangeboden. Hierdoor worden de fietsen met FSA omega crank niet uitgerust met een presfit. Als je op de website van stevens kijkt dan zie je ook dat de goedkopere fietsen (supreme, gavere) uitgerust worden met een shimano 24 mm crankset en met een schroef BB. De duurdere fietsen (prestige en vapor) worden ook afgemonteerd met een 24 mm crank maar dan wel met een pressfit BB86

Bij een BB86 is de bottom bracket wel 86 mm breed terwijl de BSA 68 mm breed is. Ik ken nu niet veel van frames maar het lijkt mij dat een breedere BB de mogelijkheid heeft voor een stijver frame. De negatieve ervaringen lees ik vooral over de BB30 maar niet over de BB86.

Ik ga nog even afwachten op de modellen 2020 die zullen uitgerust worden met de nieuwe GRX groepset. Eens benieuwd welke BB voorzien zal worden maar ik vermoed dat ze toch de BB86 zullen gebruiken.
Alle Cervelo's hebben het eigen BBRight systeem. Volgens mij is deze identiek aan PF30, alleen is de BB cylinder gewoon breder aan de NDS waardoor je geen spacers nodig bent en 'meer stijfheid' hebt omdat de volledige as in het frame zit.

Het systeem an sich is niet zoveel mis mee, gewoon 42 OD en 30 ID lagers die je op elke hoek van de straat kunt kopen (en dus ook door de grote fabrikanten op hoge kwaliteit geproduceerd worden).

So far so good, totdat fabrikanten hun eigen varianten daarop gaan verzinnen. BB86 heeft dat gedaan door 41mm OD cups te gebruiken terwijl de crankstellen gewoon 30 of 24mm zijn, wat betekend dat ze geen standaard lagers kunnen gebruiken. Hun eigen lagers produceren kunnen ze niet, dus pakken ze een bestaand 42mm lager en schaven 1mm van de buitenkant af om ze passend te maken. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te bedenken dat dat de robuustheid niet ten goede komt (die lagers hebben ondanks het lage toertal flink wat te verduren met wielrenners die bijv. gaan sprinten over de kasseien).

BB30 maakt dus geen gebruik van losse cups, maar is een systeem waarbij de cups vast in het frame zitten. Hier ben je erg afhankelijk van de kwaliteit/precisie van fabrikanten. Lagers werken alleen goed als ze perfect recht staan (zowel t.o.v. elkaar, als hun x/y as). Sommige merken stellen geen hele hoge eisen aan hun fabrikanten en sommige framedesigns (bijv. frames die uit 2 helften bestaan en tegen elkaar gelijmd worden) zijn bij voorbaat kansloos.

Mijn Cervelo is inmiddels gefixed door een (niet dragend) deel in de midden van de BB cylinder weg te schuren. Seriously not cool to do.
Niet gefietst is altijd mis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ivo1, thie en 15 gasten