Hi Allemaal,
Ik zal mij kort voorstellen. Ik ben een beginnende fietser. Ik heb eind vorig jaar een nieuwe cube gekocht voor ong. 1.000 euro en ik heb er sinds dien +/-500. Ik fiets om de week een rondje van ong. 20km door het bos. Na het fietsen maak ik mijn fiets altijd schoon en zet hem droog in de schuur.
Nu kom ik er tot mijn verbazing achter dat mijn cassette en tandwielen heel erg zijn versleten. Is dit normaal na 500km?
Slijtage cassette en tandwielen na 400km
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15826
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Die zien er inderdaad nog vrij nieuw uit.
Standaard zijn niet alle tanden op een cassette even groot.
Kijk maar eens naar een foto van een nieuwe cassette, die ziet er niet zo veel anders uit dan die van jou.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
@samgur: Waaraan merk jij dat de ketting en cassette en tandwielen versleten zijn?
Je foto's laten weinig slijtage zien, zoals hierboven al gezegd.
Mocht je problemen ondervinden bij het schakelen dan zou ik eerder aan afstellen van de derailleur(s) denken,
Als er chainsuck plaats vindt kan dat van braampjes op tandwielen komen (je fietst nogal in zanderige omstandigheden zo te zien, dan heb je sneller last van chainsuck). Braamjes wegvijlen en je schakelgedrag verbeteren (tijdig schakelen en niet te schuine kettinglijn rijden) om braampjes te helpen voorkomen.
Je hebt ook aardig wat zand op je ketting en tandwielen: gebruik (in droge omstandigheden) niet te vette olie om te smeren, beter een wax. En veeg overtollig smeermiddel van je ketting voordat je gaat fietsen.
Succes!
Je foto's laten weinig slijtage zien, zoals hierboven al gezegd.
Mocht je problemen ondervinden bij het schakelen dan zou ik eerder aan afstellen van de derailleur(s) denken,
Als er chainsuck plaats vindt kan dat van braampjes op tandwielen komen (je fietst nogal in zanderige omstandigheden zo te zien, dan heb je sneller last van chainsuck). Braamjes wegvijlen en je schakelgedrag verbeteren (tijdig schakelen en niet te schuine kettinglijn rijden) om braampjes te helpen voorkomen.
Je hebt ook aardig wat zand op je ketting en tandwielen: gebruik (in droge omstandigheden) niet te vette olie om te smeren, beter een wax. En veeg overtollig smeermiddel van je ketting voordat je gaat fietsen.
Succes!
Bedankt voor de snelle terugkoppeling. De foto zijn direct na een rit in het bos gemaakt (afgelopen weekend). Ik spoel mijn fiets altijd na het fietsen en 1 x per maand gebruik is pray voor mijn ketting. Wat voor wax kan ik gebruiken en moet ik dit na elke fietsbeurt doen?
Als het droog weer is, hoeft de fiets niet na elke bosrit schoongemaakt te worden. Squirt Lube is een goed smeermiddel voor de mtb, omdat het een droog smeermiddel is en geen vuil aantrekt. (Over smeermiddelen worden hele twisten uitgevochten)
Als je je vinger over de ketting veegt in de lengterichting, dan moet ie een beetje zwart worden. Als je hele vette vinger hebt, dan zit er teveel op. Als je hele schone vinger hebt dan kraakt de ketting waarschijnlijk ook en dan moet je bijsmeren. Bij droog zomerweer zijn de intervallen tussen twee keer smeren groter dan bij nat winterweer.
Als je je vinger over de ketting veegt in de lengterichting, dan moet ie een beetje zwart worden. Als je hele vette vinger hebt, dan zit er teveel op. Als je hele schone vinger hebt dan kraakt de ketting waarschijnlijk ook en dan moet je bijsmeren. Bij droog zomerweer zijn de intervallen tussen twee keer smeren groter dan bij nat winterweer.
Voor het smeren van je ketting liefst geen spray gebruiken, de nevel kan namelijk op je remschijven terecht komen.
Beter een druppelflesje.
En voor mountainbike gerelateerde vragen kun je beter terecht op;
https://www.mountainbike.nl/forum/
Beter een druppelflesje.
En voor mountainbike gerelateerde vragen kun je beter terecht op;
https://www.mountainbike.nl/forum/