Het grote domme vragen topic

Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.
Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 5205
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 11 aug 2019 12:45

De grapjas hangt klaar aan de kapstok. Voor jou :-)
#tuttoandrabene

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 26961
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2019 14:16

En de lolbroek ligt in de kast? :mrgreen:
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 2123
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 11 aug 2019 15:36

Niet te verwarren met drag race.

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 2230
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 11 aug 2019 18:24

Voorheen reed ik altijd met 34 voor en 11-28 achter in de bergen. Sinds vorig jaar rij ik wat sneller bergop en door wat meer power een iets lager cadans dan voorheen. Sindsdien steek ik 36 voor en 11-28 achter. Is het zo dat je met een 36 voorblad makkelijker sneller kan rijden (ivm hefboom ofzo) dan een 34 voorblad? Dus bijvoorbeel 34 met achter een tandje zwaarder ipv 36 en achter een tandje lichter...of gaat het om het totale verzet?

Of komt het doordat je verzet zwaarder is en bij zwakte niet lichter kunt, dus toch harder blijft fietsen, dan wanneer je nog lichter kunt en dus eigenlijk meer stil gaat vallen?

Deze vraag dom genoeg? :D

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 901
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 11 aug 2019 18:59

NuitKor schreef:
11 aug 2019 18:24
...
Deze vraag dom genoeg? :D
Ben bang van niet 😊
Dit lijkt mij ook zo'n vraag die een eigen topic verdient.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 2230
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 11 aug 2019 19:23

De Tukker schreef:
11 aug 2019 18:59
NuitKor schreef:
11 aug 2019 18:24
...
Deze vraag dom genoeg? :D
Ben bang van niet 😊
Dit lijkt mij ook zo'n vraag die een eigen topic verdient.
Oke, dan durf ik er wel een topic voor aan te maken ;)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7145
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 aug 2019 19:28

Ja, dom genoeg. Hefboom....???
Je hartslagmeter vertelt je alles.

Critic
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 11 aug 2019 19:51

Heeft zeker wel invloed.. Maar dan meer in de ideale lijn van de ketting/wrijving.
Ook met het uur record waren dat hele discussies. 4 verschillende voorbladen van 58 tot 61 geloof ik, en dan maar kijken met welke de ketting de minste wrijving had en dus weer één watt gewonnen

Stukje van internet:
Eerder zei Victor Campenaerts in de Gazet Van Antwerpen dat hij bewust gaat voor een 58×14, net zoals Wiggins dat deed. ,,Ik heb met Alex Dowsett (de recordhouder vóór Sir Bradley Wiggins, red.) gebeld om te vragen welk verzet hij heeft gebruikt. Hij reed op 55×12, wat veel groter is dan Wiggins, die dus 58×14 reed. Ik deed al een test met 54×13 en daar voelde ik me heel goed bij. Maar het zal – zoals Wiggins – eerder 58×14 worden. Eigenlijk zijn dat dezelfde versnellingen, maar hoe groter het kroontje achteraan, hoe minder de ketting moet plooien in de schakels. En hoe minder energie je verliest aan wrijving.”

Sulla
Forum-lid
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 12 aug 2019 19:50

Domme Vraag die met de wind/stormpje van de afgelopen dagen bij mij opkwam.

Een van mijn rondjes is grofweg een gelijkzijdige driehoek. Is het dan sneller om 1 zijde vol tegen de wind in te rijden en dus 2 zijden schuin wind mee te hebben. Of is het sneller om 2 zijden schuin wind tegen te hebben en 1 zijde vol wind mee.

(Voor het gemak er even van uitgaan dat alle zijden identiek zijn qua beschutting/openheid van landschap)

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 5205
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 12 aug 2019 20:36

Die vraag kun je aan zeilers stellen en die gaan je ook een deftig antwoord geven. Ik denk dat antwoord afhangt van hoe schuin, want halve wind voelt ook vaak als tegenwind. Als je driehoek ideaal gelijkzijdig is en de wind staat op het eerste rak pal tegen, dan heb je daarna twee rakken waarvan ene met halve wind tegen en een tweede met halve wind mee.
Als de driehoek dan omgekeerd rijdt, dan heb je twee keer halve wind tegen. De ene keer over bakboord en de andere keer over stuurboord. In het laatste rak heb je dan de wind vol in de rug.
#tuttoandrabene

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 12 aug 2019 22:36

Daar kan je niet een, twee, drie een antwoord op geven. De tegen- of meewind, die jij ervaart is een vector van de door jou gegenereerde rijwind en de gewone wind. De hoek en de grootte van die vector is afhankelijk van jouw snelheid en de windsnelheid. Dus soms is de ene kant op sneller en soms de andere.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Baslammers12
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 jun 2018 09:48

Baslammers12 16 aug 2019 23:59

Even een vraagje, hoe hoog zijn de velgen denken jullie. En waar zou dit kunnen staan? M.v.g.

Afbeelding

Afbeelding
Bianchi Infinito 2017

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jans en 15 gasten