Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2019

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 aug 2019 19:22

Afschuwelijk!!!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 aug 2019 19:26

Pffff, wat een tragedie. Domme pech met het verkeerd neerkomen en dan het ergste wat je kunt bedenken.
Less is bore

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 05 aug 2019 19:57

Wat een klote sport is het ook soms......

i-mac

i-mac 05 aug 2019 20:17

EmPeHa schreef: 05 aug 2019 19:57 Wat een klote sport is het ook soms......
Ach, dat moet je zo niet bekijken. Zoals zo vaak, op het slechte moment op de slechte plaats. Het hoort jammer genoeg bij het leven ...


Het neemt niet weg dat dit een drama is. Ik kon deze morgen nog een praatje maken met stadsgenoot én Lotto-Soudal rijder Jens Keukeleire. We hadden het over de schitterende TDF, en dan hoor je enkele uren dit vreselijke nieuws. Sta je opeens terug met je voeten op de grond.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 aug 2019 20:50

Wat een vreselijk nieuws. Niet alleen omdat het een talentvolle wielrenner is, maar ook gewoon een jonge gast die aan het werk is.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 05 aug 2019 20:56

Een paar weken terug nog aan het praten in vive Le velo over zijn toekomst als renner en een paar weken later is er geen toekomst meer.

Hoe het leven soms zo vlug voorbij kan gaan.. Ongelofelijk.

Er rust precies een vloek op die ploeg. Eerst brouckx, boeckmans, Declercq zijn carrière voorbij door zijn heupprothese, nu dit

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 aug 2019 22:58

Bart Declercq is toch niet Lotto?

Voor is mij is dit wel heel dicht; is al de tweede renner die ik dit jaar 'dicht' weet overlijden tijdens een wedstrijd.
Word ik stil van...

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 06 aug 2019 08:28

walter- schreef: 05 aug 2019 22:58 Bart Declercq is toch niet Lotto?

Voor is mij is dit wel heel dicht; is al de tweede renner die ik dit jaar 'dicht' weet overlijden tijdens een wedstrijd.
Word ik stil van...

Oeps 🤭 je hebt idd gelijk.

Als je zo de overlijdens bekijkt van renners de laatste jaren valt het toch op dat er meer en meer overlijden.. Vroeger had je om de 3 jaar eens een overlijden. De laatste 3-4 jaar is er ieder jaar wel 1 en dit jaar al 2 (kon 3 zijn met froome).

Je zou dan denken dat het veiliger geworden is met de betere helmen, schijfremmen,..? Of zouden die zaken net een vals veiligheidsgevoel geven waardoor er harder gereden wordt? Als je het verschil ziet in de afdalingen met schijfremmen vs velgremmen wordt er toch wel een heel pak later geremd waardoor er ook harder gereden wordt.

Het valt toch wel op dat er veel harder gereden wordt de laatste jaren, als je dan als jonge gast met minder ervaring in zo een peleton terecht komt dan schuilt het gevaar achter iedere hoek.
Laatst gewijzigd door Djemz op 06 aug 2019 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Pepijndecoureur
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jun 2019 07:46

Pepijndecoureur 06 aug 2019 10:09

Bart declerq was wel lotto nu niet meer maar tijdens het moment van zijn val wel je hebt je niet vergist hoor

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 aug 2019 11:04

Djemz schreef: 06 aug 2019 08:28 Als je zo de overlijdens bekijkt van renners de laatste jaren valt het toch op dat er meer en meer overlijden.. Vroeger had je om de 3 jaar eens een overlijden. De laatste 3-4 jaar is er ieder jaar wel 1 en dit jaar al 2 (kon 3 zijn met froome).

Je zou dan denken dat het veiliger geworden is met de betere helmen, schijfremmen,..? Of zouden die zaken net een vals veiligheidsgevoel geven waardoor er harder gereden wordt? Als je het verschil ziet in de afdalingen met schijfremmen vs velgremmen wordt er toch wel een heel pak later geremd waardoor er ook harder gereden wordt.

Het valt toch wel op dat er veel harder gereden wordt de laatste jaren, als je dan als jonge gast met minder ervaring in zo een peleton terecht komt dan schuilt het gevaar achter iedere hoek.
Een van die gevallen was ten gevolge van een hartstilstand. En een geval zoals Froome kun je niet vergelijken met een sterfgeval, dan kun je die val van Gilbert in de Tour vorig jaar ook mee gaan rekenen. Zware valpartij zeker, maar overlijden is toch wel iets anders. Ik denk niet dat 4 gevallen in de afgelopen 3 jaar, met ieder een eigen totstandkoming, voldoende is om een nieuwe trend te signaleren.

Als je het heel sec bekijkt fietsen we dagelijks langs 1.000'en dingen die ons het leven kunnen kosten bij een verkeerde valpartij en spreek je inderdaad van 'schijnveiligheid'. Las dat er gister tijdens de sprint een snelheid van 82 km/u is bereikt, dan is elk paaltje, stoeprandje of dranghek een potentieel moordwapen en gaan een helm, kniebeschermers of zelfs kogelvrijvest je leven ook niet redden. Als amateur kun je dan gewoon wat langzamer gaan, maar profs worden er voor betaald zo hard mogelijk te rijden en risico's te nemen. Zeer lastige kwestie als je het mij vraagt (de profs zullen namelijk ook niet staan te springen om extra beschermende kleding).

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 06 aug 2019 11:14

De verplichte helm werd eerst ook niet geaccepteerd in het profpeloton. Nu weten we niet meer anders. Naar mijn idee heeft de helm een aantal keren ernstiger letsel voorkomen.
In de BMX rijden ze met meer bescherming, maar gezien de letsels, vraag ik wel af hoe ver dat helpt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2019 11:18

Dit is natuurlijk enorm triest nieuws.

Discussie over veiligheid moet altijd gevoerd worden, niet alleen vanwege sterfgevallen, maar ook vanwege zware ongelukken. Maar dat het een sport is met bepaalde risico's, is bekend. De sterfgevallen zijn altijd triest, maar een hartstilstand heeft niets te maken met de veiligheid van de techniek of het parcours. En dit laatste geval, ongelukkig terecht komen (betonnen duiker)... daar valt niet of nauwelijks tegen te wapenen bij parcoursen op de openbare weg. Je kunt paaltjes, drempels, vluchtheuvels, obstakels etc. op de weg zelf wegnemen/vermijden. En zo het risico op een val verkleinen. Je kunt obstakels direct langs de weg voorzien van kussens/strobalen, bijvoorbeeld de laatste kilometers in een stad, Je kunt bij een gevaarlijke afdaling van die ski-vangnetten plaatsen op plekken met een afgrond (met of zonder vangrail maakt weinig uit, een racefietser tuimeld namelijk over een vangrail heen door het hoge zwaartepunt).

Helmen zijn beter geworden, maar vooral in lichter, comfortabeler, aerodynamischer, ventilatie. En slechts een klein beetje veiliger (dingens als MIPS systemen). Een helm beschermd een nek nog altijd niet.
Schijfremmen hebben niets te maken met veiligheid. Eerder omgekeerd, je kunt namelijk niet later remmen, ze rijden met dezelfde banden. In noodsituaties waar in een reflex zo hard mogelijk geremd wordt, blokkeer je de boel gewoon sneller. voorbeeld van de afdalingen, dan rem je jezelf eerder onderuit of over de kop. Er wordt harder gereden in de koers dan ooit (is dat zo? wat zeggen de statistieken), maar dat is echt niet doordat er door een deel van het peloton met schijfremmen gereden wordt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie