Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Bormio

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jun 2019 20:43

Afbeelding

Deze kreeg ik vandaag vanaf de Gavia toegestuurd. Mogelijk zetten ze in de komende dagen een sneeuwschuiver in en dan is de weg zo vrij.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 07 jun 2019 20:46

Dit zou voor mij een reden zijn om juist wel te gaan.
Heroïsch!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jun 2019 22:13

Terwijl ik van de week op een rally stond te wachten liet een Française mij foto's van de Galibier van een week eerder zien, vergelijkbaar plaatje met hierboven, al was de weg iets schoner.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2019 22:35

Nee_Nee schreef: 07 jun 2019 20:43 Afbeelding

Deze kreeg ik vandaag vanaf de Gavia toegestuurd. Mogelijk zetten ze in de komende dagen een sneeuwschuiver in en dan is de weg zo vrij.
Je hebt duidelijk geen enkel idee wat er bij komt kijken om zo’n weg sneeuwvrij te maken OF je post was sarcastisch bedoeld.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 09 jun 2019 13:13

pietfiets schreef: 06 jun 2019 19:08 Ik heb gepland om vanaf 19-6 een weekje naar Bormio te gaan met een fietsmaatje.
Het idee is om de bekende cols in de omgeving daar te fietsen. Stelvio, Mortirolo, Gavia enz.
Als ik naar de weersvoorspellingen kijk, begin ik me wat zorgen te maken. Dit in combinatie met de beelden welke vorige week te zien waren van de Giro op o.a. de Gavia, waar op dat moment nog meters sneeuw lag. Gaat dat goed komen?
Wat zouden jullie doen?
1 Gewoon gaan.
2 Alternatief zoeken. En zo ja wat dat? Ik ga in augustus al een week naar Bourg d'Oisans dus dat alternatief heeft niet mijn voorkeur.
Indien je momenteel nog altijd twijfelt, is een weekje in de Dolomieten allicht ook een aardig alternatief. De cols zijn daar doorgaans toch een stuk(je) lager dan de Stelvio en de Gavia, dus de kans op sneeuw(resten) is eveneens een stuk(je) kleiner. Bovendien zijn er voldoende mooie rondjes te rijden. Om enig idee te geven, zie bijvoorbeeld deze Vigo di Fassa-map met een tiental routes, inclusief de aantrekkelijke Maratona di Fassa (165 km, 5200 hm). ;)

Voldoende klimwerk rond Vigo di Fassa...
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 jun 2019 16:11

Afbeelding

Deze kreeg ik gisteren van de Gavia toegestuurd

pietfiets
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2007 17:50

pietfiets 10 jun 2019 14:45

Ik heb altijd geroepen dat ik nog eens tussen muren van sneeuw zou willen fietsen, maar of ik daar dit mee bedoelde vraag ik mij af :roll:
19-6 duurt nog even. Volgend weekend nemen we een beslissing of we wel of niet gaan en kijken we naar eventuele alternatieven.
Dank voor de reacties.
Piet Fiets

Racemuis
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jul 2019 11:40

Racemuis 25 jul 2019 12:03

Hoi allen,

Ik heb een account aangemaakt vanwege mijn geplande trip naar Bormio.

Het gaat om het volgende;
in september ga ik met een paar vrienden naar Bormio om hier 3 dagen te blijven.
Nu heb ik geen ervaring met het hooggebergte. Alleen 1 vakantie in de Elzas waar ik leuk heb kunnen fietsen.

Mijn planning was als volgt;
Dag 1; Bormio - Umbrail - Stelvio - Bormio; 100 km, 3.240 hoogte meters
Dag 2; Bormio - Torri de Fraele - Bormio: 30 km, 1.060 hoogte meters
Dag 3; Bormio - Mortirolo - Gavia - Bormio: 115 km, 3.390 hoogte meters.

Dit is mogelijk een ietwat ambitieuze planning.
Binnen de vriendengroep wordt gesteld dat dit onhaalbaar is.
De planning die als alternatief wordt voorgesteld is:
Dag 1; Bormio - Stelvio - Bormio: 44 km, 1630 hoogte meters
Dag 2: Bormio - Torri de Fraele - Bormio: 30 km, 1.060 hoogte meters
Dag 3: Bormio - Gavia - Bormio: 55 km, 1670 hoogte meters


Ik vind het erg lastig omdat we er in principe maar 1 keer zijn (volgend jaar willen we naar Frankrijk). Natuurlijk kunnen we dag 2 en 3 nog bekijken en aanpassen als de 1e dag mee of tegen valt. Ik vind het echter wel prettig om voorbereid te zijn. Daarnaast zou ik de Stelvio graag van de andere kant willen beklimmen.

Is er iemand met ervaring in die regio die mij van informatie kan voorzien?
Ben ik inderdaad veel te ambitieus met dag 1?
Ik fiets zelf zo'n 4.000 km per jaar in ons compleet vlakke landje en daarnaast nog zo'n 2.000 km op de tacx. Mijn lichtste verzet is 34 / 32, dus daar moet ik wel mee boven komen.

Alvast bedankt!

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 25 jul 2019 13:02

Racemuis schreef: 25 jul 2019 12:03 Hoi allen,

Ik heb een account aangemaakt vanwege mijn geplande trip naar Bormio.

Het gaat om het volgende;
in september ga ik met een paar vrienden naar Bormio om hier 3 dagen te blijven.
Nu heb ik geen ervaring met het hooggebergte. Alleen 1 vakantie in de Elzas waar ik leuk heb kunnen fietsen.

Mijn planning was als volgt;
Dag 1; Bormio - Umbrail - Stelvio - Bormio; 100 km, 3.240 hoogte meters
Dag 2; Bormio - Torri de Fraele - Bormio: 30 km, 1.060 hoogte meters
Dag 3; Bormio - Mortirolo - Gavia - Bormio: 115 km, 3.390 hoogte meters.

Dit is mogelijk een ietwat ambitieuze planning.
Binnen de vriendengroep wordt gesteld dat dit onhaalbaar is.
De planning die als alternatief wordt voorgesteld is:
Dag 1; Bormio - Stelvio - Bormio: 44 km, 1630 hoogte meters
Dag 2: Bormio - Torri de Fraele - Bormio: 30 km, 1.060 hoogte meters
Dag 3: Bormio - Gavia - Bormio: 55 km, 1670 hoogte meters


Ik vind het erg lastig omdat we er in principe maar 1 keer zijn (volgend jaar willen we naar Frankrijk). Natuurlijk kunnen we dag 2 en 3 nog bekijken en aanpassen als de 1e dag mee of tegen valt. Ik vind het echter wel prettig om voorbereid te zijn. Daarnaast zou ik de Stelvio graag van de andere kant willen beklimmen.

Is er iemand met ervaring in die regio die mij van informatie kan voorzien?
Ben ik inderdaad veel te ambitieus met dag 1?
Ik fiets zelf zo'n 4.000 km per jaar in ons compleet vlakke landje en daarnaast nog zo'n 2.000 km op de tacx. Mijn lichtste verzet is 34 / 32, dus daar moet ik wel mee boven komen.

Alvast bedankt!
"Ik vind het erg lastig omdat we er in principe maar 1 keer zijn (volgend jaar willen we naar Frankrijk)."

Dat is volgens mij het verkeerde uitgangspunt. Italië klopt Frankrijk op alle gebied qua fietsmogelijkheden (incl. logement, eten en klantvriendelijkheid). Frankrijk zit nog enkele decennia achter wat dat betreft.

Maar nu to the point.

In het algemeen als je je vakantieperiode in de bergen beperkt is, hou er dan rekening mee dat je geen van de dagen kunt fietsen wegens slecht weer (regen in de vallei betekent sneeuw op 2700 meter). Zorg dus ook voor aangepaste kledij.

Bormio-Stelvio-Umbrail-Stelvio-Bormio (dag 1), dat is dus twee keer een stevige (ruime) tweeduizender. Zeker doen als jullie jezelf maar niet overschatten bij de eerste klim. Vanaf Umbrail tot Prato gaat het in dalende lijn. En in Prato kan je bijtanken en iets eten.

Dag twee is leuk. Torre di fraele geeft een Stelviogevoel maar met veel matigere stijgingspercentages.

Dag 3, dat is pas zwaar. Ik ben geen fan van monsters à la Mortirolo (is op zich ook geen mooie klim), maar blijkbaar zijn er toch wel wat liefhebbers voor dat werk. Als je het iets lichter wil maken, probeer dan Mortirolo te ontwijken en kies voor Gavia (via Ponte di Legna). Zo ga ik het deze zomer toch proberen.

Veel succes in elk geval.

gerundium
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 aug 2011 14:52

gerundium 25 jul 2019 13:20

Racemuis schreef: 25 jul 2019 12:03 Hoi allen,

Ik heb een account aangemaakt vanwege mijn geplande trip naar Bormio.

Het gaat om het volgende;
in september ga ik met een paar vrienden naar Bormio om hier 3 dagen te blijven.
Nu heb ik geen ervaring met het hooggebergte. Alleen 1 vakantie in de Elzas waar ik leuk heb kunnen fietsen.

Mijn planning was als volgt;
Dag 1; Bormio - Umbrail - Stelvio - Bormio; 100 km, 3.240 hoogte meters
Dag 2; Bormio - Torri de Fraele - Bormio: 30 km, 1.060 hoogte meters
Dag 3; Bormio - Mortirolo - Gavia - Bormio: 115 km, 3.390 hoogte meters.

Dit is mogelijk een ietwat ambitieuze planning.
Binnen de vriendengroep wordt gesteld dat dit onhaalbaar is.
De planning die als alternatief wordt voorgesteld is:
Dag 1; Bormio - Stelvio - Bormio: 44 km, 1630 hoogte meters
Dag 2: Bormio - Torri de Fraele - Bormio: 30 km, 1.060 hoogte meters
Dag 3: Bormio - Gavia - Bormio: 55 km, 1670 hoogte meters


Ik vind het erg lastig omdat we er in principe maar 1 keer zijn (volgend jaar willen we naar Frankrijk). Natuurlijk kunnen we dag 2 en 3 nog bekijken en aanpassen als de 1e dag mee of tegen valt. Ik vind het echter wel prettig om voorbereid te zijn. Daarnaast zou ik de Stelvio graag van de andere kant willen beklimmen.

Is er iemand met ervaring in die regio die mij van informatie kan voorzien?
Ben ik inderdaad veel te ambitieus met dag 1?
Ik fiets zelf zo'n 4.000 km per jaar in ons compleet vlakke landje en daarnaast nog zo'n 2.000 km op de tacx. Mijn lichtste verzet is 34 / 32, dus daar moet ik wel mee boven komen.

Alvast bedankt!
Dit is heel lastig te zeggen zonder iets te weten van het niveau en de getraindheid van de groep. ik heb dezelfde ritten in mijn vakantie ook gereden, met een klein groepje getrainde gasten. als inschatting kan ik je het volgende erover meegeven:

stelvio 2 keer: 5:15 met 3:45 oid bergop
torre di fraele rit: 1:45 met 45 min bergop.
Mortirolo gavia 5:15 met 2:30 bergop.

mortirolo verder niet onderschatten, is echt een sloper.

waar ik sowieso even iedereen op kan wijzen: de weg tussen bormio en de gavia aan de noordzijde is in onderhoud in verband met landslides daar. Is alleen geopend tussen 6 en 9 's ochtends en 6 en 9 's avonds (tijden even uit het hoofd, dubbelcheck het even). Dus rondje mortirolo gavia pas in de middag aanvatten zodat je het avond slot meepakt om terug naar bormio te rijden.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 jul 2019 13:24

Ga maar proberen en bepaal vooraf waar je zou kunnen omdraaien als het teveel wordt. Je hoeft bijv van Bormio niet eerst naar de top van de Stelvio en dan naar de Umbrail. Je kunt ook gewoon naar de top van de Umbrail en dan naar Prato.
Of juist wel en dan vanaf de Umbrail niet meer naar beneden naar Prato, maar omdraaien. Evt dan nog de Stelvio van die kant nog een keer.
Speel ermee en bedenk vooraf je ‘nooduitgang’

Racemuis
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jul 2019 11:40

Racemuis 29 jul 2019 14:45

Bedankt voor de reacties.
Ik ga er gewoon de eerste dag tegenaan en blijf een beetje achter de anderen (ik vermoed dat ik de beste conditie heb). Als het dan goed gaat dan kunnen we bij Umbrail eraf en dan via de andere kant de Stelvio op.
Als de rest het te zwaar heeft, kunnen we gewoon door klimmen.
De andere dagen laten we dan van de eerste afhangen.

Bij de Gavia zullen we rekening houden met de tijden en dan mogelijk handig om de Gavia in de ochtend eerste te doen. en dan via een andere weg dan de Mortirolo terug. De Mortirolo zelf ken ik niet, maar die kwam ik toevallig tegen als rondje (ik ben geen fan van heen en terug rijden. Maar hier kan ik vast wel een andere weg na de Gavia voor vinden.
Is er ergens meer info te vinden over de afsluiting bij de Gavia?

Plaats reactie