Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jul 2019 17:30

En zo is er dus nog nooit iemand betrapt op het daadwerkelijk rijden op een fiets met motortje...

Als ze nu niet een een busje zouden zijn gesprongen maar op de fiets aan de politie hadden weten te ontkomen hadden we echt een spannend verhaal.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 17 jul 2019 09:04

Karl66 schreef: 16 jul 2019 14:07 Er is natuurlijk nogal een wereld van verschil tussen "Het staat niet op de dopinglijst, dus mag je het gebruiken." en "Het is door de WADA onderzocht en expliciet goedgekeurd voor gebruik." Als dat laatste al als hellend vlak gezien wordt, dan heb je als sporter echt een probleem...
Dat klopt! Het gaat om het eerste statement: "Het staat niet op de dopinglijst, dus mag je het gebruiken." Zeker wanneer dit vanuit het team opgelegd wordt. Dan ben je met de lichamelijke integriteit van de athleet aan het rotzooien zonder de mogelijk schadelijke gevolgen op de langere termijn in ogenschouw te nemen.
Maar zoals eerder opgemerkt: topsport is per definitie niet gezond en ik denk dat veel (top)sporters het credo hebben: "It's beter to burn out then to fade away".
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 jul 2019 09:28

Zeker wanneer dit vanuit het team opgelegd wordt.
Maar dat is nu juist wel verboden!! Niet dat het daarom niet gebeurt overigens maar het verklaard wel de mist die er rond opgetrokken wordt door ploegen...

Ik meen dat UK een uitzondering is omdat zij de US volgen qua goedkeuring. Reden ook dat SKY het al in 2015 op het menu had staan
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 17 jul 2019 11:18

Niemand heeft problemen met rode bietensap, dat klinkt zo lekker natuurlijk, Waarschijnlijk wordt het ook gewoon door Sunweb gebruikt. Maar ondertussen is het gewoon bewezen ongezond.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 jul 2019 12:24

Bron?!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 jul 2019 12:29

SiO2 schreef: 15 jul 2019 22:13
Ernie C. schreef: 15 jul 2019 21:13 Suiker is bewezen slecht voor je, toch zit het met bakken tegelijk in de sportdrankjes. van Sunweb...
Is dat per definitie zo? Als je t gelijk weer verbrandt, valt dat volgens mij wel mee.

Suiker is vooral slecht voor mensen die weinig tot niet bewegen. Bij hen wordt t omgezet in vet, bij profwielrenners niet.
Tumoren voeden zich met koolhydraten (veelal suikers) Er is onderzoek gedaan naar de remmende werking van tumorengroei bij koolhydraat vrije diëten.
Ketonen die je normaalgesproken zelf aanmaakt vertragen of stoppen de verbranding van koolhydraten en stimuleren de vetverbranding. Het is eigenlijk een soort noodbrandstof die het lichaam inzet bij voedingsgebrek bijvoorbeeld in geval van hongerstaking.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 17 jul 2019 12:38

Karl66 schreef: 17 jul 2019 11:18 Niemand heeft problemen met rode bietensap, dat klinkt zo lekker natuurlijk, Waarschijnlijk wordt het ook gewoon door Sunweb gebruikt. Maar ondertussen is het gewoon bewezen ongezond.
Ik heb een beetje een probleem met dit soort claims. Er is eigenlijk heel weinig bewezen over rode bietensap. Een kort checken van bronnen levert in ieder geval niet bewijs op voor je stelling dat Rode Bietensap "gewoon bewezen ongezond" is.

Zo zijn er wel meer claims over voeding en doping die niet kloppen. Zo is de dodelijke reputatie van EPO niet sterk onderbouwd. Een goed artikel om te illustreren waarom dit soort claims te makkelijk gemaakt worden:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 011.555208

Er is verdomd weinig af te dingen op de statistieken... het aantal gevallen hartfalen is niet significant anders en dan hebben we ook nog te maken met amateurs. Er heeft geen EPO-doden piek plaats gevonden.

Wat dat betreft heb ik ook lopen schamperen op het "Epo is net zo ongezond als Sinaasappelsap", maar die stelling is minder bizar dan ik dacht.

Dus Bietensap ongezond? Ik vind dat nogal een boude claim gezien de nogal gebrekkige bronnen. Meer dan dat je bij een OD aan de schijterij gaat is voorlopig eigenlijk niet bewezen.
Enzzo schreef: 17 jul 2019 12:29
Tumoren voeden zich met koolhydraten (veelal suikers)
Allereerst, je geeft al aan dat suikers koolhydraten zijn (die je inderdaad te snel tot je kan nemen als je niet actief beweegt, zeker omdat suiker echt een koolhydraten bom is),

Maar hebben duursporters (notoire koolhydraat stampers) meer last van Kanker? Statistiek geeft vooral aan dat duursporters juist ouder worden, dus zelfs als die factor meespeelt compenseer je nogal wat door een sterker lichaam.

Ja, Tumoren gebruiken koolhydraten Ja, bepaalde Amino verbindingen die gebruikt worden in spiergroei worden ook gebruikt door tumoren. Maar los van het feit dat het niet totaal duidelijk is of dit een oorzaak of gevolg is, dat betekent niet dat het gezonder is ze dan maar niet tot je te nemen.

Niks mis met kritisch kijken naar je voeding, maar juist dit soort dingen is dusdanig complex dat ik altijd mijn hoofd schudt op hijgerige media claims. zeker als het om basis bouwstenen als eiwit, vet en koolhydraten gaat. Mensen begrijpen niet dat die drie nogal uitwisselbaar zijn (je lichaam zet binnen marges zo nodig het één om in het ander). Zo is obesitas meestal niet omdat men te vet eet, maar omdat men teveel koolhydraten (inderdaad vaak suikers) tot zich neemt.

Menselijk lichaam en voeding is nogal ingewikkeld...

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 17 jul 2019 15:44

Rode bietensap heeft een hoog nitraatgehalte, daar is de werkzaamheid ook op gebaseerd. Dagelijks gebruik van rode bietensap zorgt ervoor dat je boven de dagelijks aanvaardbare inname van nitraat komt. Nitraat wordt in je lichaam omgezet in nitriet en nitrosamines en op het moment dat je boven de dagelijks aanvaardbare inname komt, dan creëer je gezondheidsrisico's. Op het moment dat je dus aan de ene kant claimt dat ketonen een onaanvaardbaar risico zijn en daarom niet gebruikt mogen worden en tegelijkertijd geen problemen met rode bietensap hebt, dan ben je nogal hypocriet.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 jul 2019 11:28

Bedankt voor de uitleg maar ik twijfel nog wel of het nu echt bewezen slecht is. Bij mijn weten wordt nitraat slechts in kleine hoeveelheden omgezet in nitriet bij gezonde volwassenen. Zie ook deze quote uit het Nederlands tijdschrift voor Geneeskunde:
NTvG schreef:...Nitraat wordt door volwassenen voornamelijk via groenten opgenomen. Bij deze groep is het ontstaan van kleine hoeveelheden N-nitrosodimethyl- en N-nitrosodiëthylamine in de maag aangetoond na het eten van (nitraatrijke) sla en (aminenrijke) vis.24 Van belang is ook het eventuele risico van (maag)kanker bij nitraatopname of inname van vooraf gevormde N-nitrosaminen. In verschillende landen is een positieve relatie gevonden tussen hoge nitraatopname en maagkanker.1225 De aanwijzingen zijn echter hoogstens suggestief, terwijl bovendien de resultaten uit sommige onderzoekingen met elkaar in tegenspraak zijn. Veel studies tonen zelfs een negatieve correlatie. Een goede vitamine C-voorziening kan mogelijk van belang zijn bij het voorkómen van maagkanker.26
Bron

Je laatste opmerking begrijp ik niet. Ketonen en Bietensap staan geheel los van elkaar en vooral in het geval van Ketonen is er uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijke gevolgen. Over nitraat bestaat nog veel verouderde kennis, zoals het "verbod" op opwarmen van spinazie bijvoorbeeld.
Maar wat dit allemaal met hypocrisie te maken heeft is me volstrekt onduidelijk.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jul 2019 12:07

Volgens mij is er vooral uitgebreid onderzoek gedaan door (of betaald door) degenen die potjes ketonen voor idiote prijzen te koop aanbieden.

Of dat Ketonen op de lange termijn schadelijk zijn zullen we sowieso pas op (u raadt het al) de lange termijn weten en ook dan kan er nog voldoende ruimte voor discussie over zijn, net als met nitraat en suiker.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 18 jul 2019 12:56

En zo gaat het in het dopingtopic al vijf pagina's lang over een legaal product ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Tri_noob
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 dec 2016 08:37

Tri_noob 18 jul 2019 12:58

https://sporza.be/nl/2019/07/17/team-ua ... ree-maken/

"Uitgebreid onderzoek op Molano, waarbij we de trainingsomstandigheden op grote hoogte hebben gesimuleerd, heeft getoond dat Molano uiterst gevoelig is voor hoogteverschillen. Daarom geven we groen licht aan Molano om opnieuw aan competitie te doen."

M.a.w. verdacht hoge hematocrietwaarde vastgesteld en dat zou dan komen van een tijdje terug naar huis in Colombia te laten gaan..

Plaats reactie