Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voor de afvallers

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 16 jul 2019 11:38

rudi assauer schreef: 16 jul 2019 09:21 Grow some balls 😜😉
Daar kom je van aan...

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 16 jul 2019 13:23

rudi assauer schreef: 16 jul 2019 09:21
Vanlimpurg schreef: 16 jul 2019 08:17
Nu zat ik te denken. Is het niet beter om te kijken wat je per week naar binnen ramt aan aantal calorieën ipv per dag. Aangezien je ook per week weegt.

Dat klinkt als zoeken naar wat uitwegen om toch niet het ritme aan te houden.

Grow some balls en doorzettingsvermogen 😜😉
Nee ik zoek geen uitwegen. Ik zat zo eens te denken.

Aankomende zaterdag heb ik BBQ en daar ga ik van genieten. Ik ga die dag ook fietsen dus kan niet vasten. Dat doe ik dus zondag. Waarom omdat ik zaterdag veels te veel calorieën eet eet ik zondag niks, hooguit iets lichts in de avond. KLOPT, dit moet je niet aldoor doen, dat weet ik.
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 16 jul 2019 14:02

Als je van die BBQ nu geen schranspartij maakt, is het echt niet nodig om de dag erna weer extreem te doen.
Na een fietsrit moet je toch ook eten en een BBQ zonder al te vet vlees, zonder al te veel sauzen, maar met wel voldoende rauwkost en pasta/aardappelen kan toch perfect een goede maaltijd zijn na een fietstocht.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 16 jul 2019 14:16

Sulla schreef: 16 jul 2019 11:26
En sinds wanneer gaat eten om het volume? Dan kan je beter je eten met een halve liter water erbij gaan pureren.
Wie zegt dat eten om volume gaat?
Een belangrijk onderdeel van afvallen is weinig calorieen binnenkrijgen zonder honger te hebben.
Hongergevoel gaat weg als er wat in je maag zit. Water kan je maag heel snel verwerken, dus dan heb je zo weer honger.

Je moet dus zorgen dat je voedsel eet waar niet veel calorieen in zitten, maar waar je maag wel van gevuld raakt.

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 16 jul 2019 15:28

dwangarbeider schreef: 16 jul 2019 14:02 Als je van die BBQ nu geen schranspartij maakt, is het echt niet nodig om de dag erna weer extreem te doen.
Na een fietsrit moet je toch ook eten en een BBQ zonder al te vet vlees, zonder al te veel sauzen, maar met wel voldoende rauwkost en pasta/aardappelen kan toch perfect een goede maaltijd zijn na een fietstocht.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 16 jul 2019 15:34

vermeulen schreef: 16 jul 2019 14:16
Sulla schreef: 16 jul 2019 11:26
En sinds wanneer gaat eten om het volume? Dan kan je beter je eten met een halve liter water erbij gaan pureren.
Wie zegt dat eten om volume gaat?
Een belangrijk onderdeel van afvallen is weinig calorieen binnenkrijgen zonder honger te hebben.
Hongergevoel gaat weg als er wat in je maag zit. Water kan je maag heel snel verwerken, dus dan heb je zo weer honger.

Je moet dus zorgen dat je voedsel eet waar niet veel calorieen in zitten, maar waar je maag wel van gevuld raakt.
Die indruk kreeg ik een beetje van jouw opmerking:
"In vlees zitten vaak meer calorieën per volume eenheid dan in vleesvervangers, dus kun je meer volume eten zonder aan te komen."

En ja water verwerkt je maag inderdaad heel snel. Daarom ook het pureren. Dan schijn je het water en je eten veel geleidelijker op te nemen.

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 16 jul 2019 16:25

Daarom kauw je toch, je pureert het in je mond en door kauwen gebeurd er nog iets weet ik veel wat en dat is de reden dat je veel moet kauwen voordat je het doorslikt
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 18 jul 2019 23:37

https://www.diabetesfonds.nl/recepten/r ... hydraatarm

Heerlijke recepten te vinden om eens af te wisselen.
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 19 jul 2019 08:52

Vanlimpurg schreef: 16 jul 2019 16:25 Daarom kauw je toch, je pureert het in je mond en door kauwen gebeurd er nog iets weet ik veel wat en dat is de reden dat je veel moet kauwen voordat je het doorslikt
Klopt, was het niet iets met Enzymen en speeksel en zo?

En ook nog iets met niet meer goed werkende darmen, verzadiging-gevoel, slechte stoelgang,?

Een smoothie op zijn tijd is errug lekker, maar zelfs die kan je kauwen, zo heb ik weleens gelezen ;)

Laat het eten ff goed in door je mond accelereren (Van Kooten en De Bie) :lol:

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 19 jul 2019 11:09

Als je kauwt gaat je lichaam volgens mij al in verbrand stand had ik eens gelezen. Dat was ook een reden dat kauwen op kauwgom je hielp afvallen. Omdat je iets activeert.

Zo helpt kaneel mooi om hongergevoel te stillen net zoals gember. Als tussendoortje gember thee van poeder of vers helpt om door te trekken naar de lunch of avondeten
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 19 jul 2019 16:17

Vanlimpurg schreef: 19 jul 2019 11:09 Als je kauwt gaat je lichaam volgens mij al in verbrand stand had ik eens gelezen. Dat was ook een reden dat kauwen op kauwgom je hielp afvallen. Omdat je iets activeert.

Zo helpt kaneel mooi om hongergevoel te stillen net zoals gember. Als tussendoortje gember thee van poeder of vers helpt om door te trekken naar de lunch of avondeten
Kaneel is geweldig, ik doe het in de Griekse Yoghurt of als ik zelf muesli maak (in de oven) dan gaat daar of koekkruiden in of kaneel. Zo ook nog in de pannenkoeken is een heerlijke smaakmaker en stabiliseert de bloedsuikerspiegel. :like:

En gember (thee)................. https://www.inspirerendleven.nl/gemberthee/

Niet te vaak gember, heeft een bloedverdunnende werking.....................maar sowieso niet te vaak (= eenzijdig) eten.............zorg voor variatie, zodat je darmen en de rest ook blij is met je voeding..........................Vandaag dit en morgen weer dat :like:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jul 2019 18:23

Carjans schreef: 19 jul 2019 16:17
Vanlimpurg schreef: 19 jul 2019 11:09 Als je kauwt gaat je lichaam volgens mij al in verbrand stand had ik eens gelezen. Dat was ook een reden dat kauwen op kauwgom je hielp afvallen. Omdat je iets activeert.

Zo helpt kaneel mooi om hongergevoel te stillen net zoals gember. Als tussendoortje gember thee van poeder of vers helpt om door te trekken naar de lunch of avondeten
Kaneel is geweldig, ik doe het in de Griekse Yoghurt of als ik zelf muesli maak (in de oven) dan gaat daar of koekkruiden in of kaneel. Zo ook nog in de pannenkoeken is een heerlijke smaakmaker en stabiliseert de bloedsuikerspiegel. :like:

En gember (thee)................. https://www.inspirerendleven.nl/gemberthee/

Niet te vaak gember, heeft een bloedverdunnende werking.....................maar sowieso niet te vaak (= eenzijdig) eten.............zorg voor variatie, zodat je darmen en de rest ook blij is met je voeding..........................Vandaag dit en morgen weer dat :like:
Ik dacht dat je jouw toetsenbord had ingeruild voor een echte waar de 'punt' ................. niet meer blijft hangen.? :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie