Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 16 jul 2019 09:31

Sorry, maar ik begrijp de negativisten op dit draadje niet. ketonen is een supplement wat een klein (zie testen in lab en, voor wat het waard is, de reactie van Merijn Zeeman) positief effect heeft op de prestatie. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor caffeïne (bewezen), bietensap (geclaimd, niet bewezen), Creatinesupplement (bewezen), Magnesium etc, etc,. Effecten op lange termijn? Ga maar wat artikelen lezen op internet over effecten van magnesium.

Waarom valt iedereen nu hier over? Meehuilen met de wolven in het bos? Willen we persé dat wielrennen negatief in het nieuws komt? Werkelijk ongelofelijk.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 16 jul 2019 11:20

Tracing_NL schreef: 16 jul 2019 09:31 Sorry, maar ik begrijp de negativisten op dit draadje niet. ketonen is een supplement wat een klein (zie testen in lab en, voor wat het waard is, de reactie van Merijn Zeeman) positief effect heeft op de prestatie. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor caffeïne (bewezen), bietensap (geclaimd, niet bewezen), Creatinesupplement (bewezen), Magnesium etc, etc,. Effecten op lange termijn? Ga maar wat artikelen lezen op internet over effecten van magnesium.

Waarom valt iedereen nu hier over? Meehuilen met de wolven in het bos? Willen we persé dat wielrennen negatief in het nieuws komt? Werkelijk ongelofelijk.
Over de ketonen: het staat niet op de dopinglijst en is dus legaal. Het verhaal dat het een marginaal effect zou hebben staat wel schil tegenover de onderzoeksresultaten van Professor Peter Hespel (KU Leuven). Die stelt dat het tot 15% prestatieverbetering
“De proefpersonen die ketonen gebruikt hadden, konden beter presteren en veel sneller recupereren”, aldus Hespel, die concludeert dat ketonen de prestatie met zo’n 15 procent verbeterden.

“Voor mij is dit ongezien”, reageert hij bij de VRT. “De grootteorde van de effecten met ketonen zijn vele keren groter dan wat ik ooit met om het even welk ander voedingssupplement of om het even welke sportdrank gezien heb.”
Als topsporter ben je wel gek om dit te laten liggen! 15% Is aanzienlijk en dat train je er niet zomaar even bij: stel 400W FTP - dan win je tot 60W (bij wijze van spreken). Ik ben wel benieuwd wat dit middel op de lange termijn aan gezondheidsrisico's met zich meebrengt maar topsport is sowieso niet gezond natuurlijk. ;)

Ik vind het goed dat JV hier gewoon open over is, het is transparant en hiermee plaats je jezelf uit het schimmige hoekje zoals bijv SKY/Ineos en DQT, die het altijd ontkennen ketonen te gebruiken.

Edit: ik heb zojuist het echte onderzoeksrapport gezien en dat benadrukt met name het effect op het aankunnen van een hogere trainingload voordat het teveel wordt (overreaching) en veel sneller herstel.
[url][/https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/ ... P277831url]

Interessant leesvoer.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 16 jul 2019 11:41

Caffeine heeft trouwens ooit wel op de dopinglijst gestaan maar is er weer afgehaald omdat het ook gewoon in koffie en frisdranken zit en dus lastig te ontwijken.
Verder ben ik het helemaal met Tracing_NL eens!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 jul 2019 11:44

Ik volg Tracing_Nl volledig. Dat doping streng moet worden aangepakt, zeker, maar dit is doorslaan in de andere richting.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 16 jul 2019 11:52

mrcoffee schreef: 16 jul 2019 11:20
Over de ketonen: het staat niet op de dopinglijst en is dus legaal. Het verhaal dat het een marginaal effect zou hebben staat wel schil tegenover de onderzoeksresultaten van Professor Peter Hespel (KU Leuven). Die stelt dat het tot 15% prestatieverbetering
“De proefpersonen die ketonen gebruikt hadden, konden beter presteren en veel sneller recupereren”, aldus Hespel, die concludeert dat ketonen de prestatie met zo’n 15 procent verbeterden.

“Voor mij is dit ongezien”, reageert hij bij de VRT. “De grootteorde van de effecten met ketonen zijn vele keren groter dan wat ik ooit met om het even welk ander voedingssupplement of om het even welke sportdrank gezien heb.”
Als ik me niet vergis is dit onderzoek gedaan bij normale mensen/sporters en is er niet gekeken naar topsporters. Het kan heel goed zijn dat als ik diverse collega's ketonen geef, hun prestaties met 25% of meer omhoog gaan :mrgreen:
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 16 jul 2019 12:11

Slowracer schreef: 16 jul 2019 11:52 Als ik me niet vergis is dit onderzoek gedaan bij normale mensen/sporters en is er niet gekeken naar topsporters. Het kan heel goed zijn dat als ik diverse collega's ketonen geef, hun prestaties met 25% of meer omhoog gaan :mrgreen:
Peter Hespel wordt ook gelinkt aan Patrick Levevre. Ik denk dat ze een prima beeld hebben wat ketonen doen bij topsporters gezien de prestaties van DQT de afgelopen jaren.

Maar het klopt wat je zegt. Echter, al zou het in de orde van 5% zijn dan is het nog interessant natuurlijk. En het belangrijkste winstpunt van de ketonen lijkt in het herstel te zitten en grotere trainingsload. Meer trainingsvolume en beter herstel = beter prestaties op de langere termijn en betere prestaties door een beter herstelvermogen in een lange ronde.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4522
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 jul 2019 13:45

Tracing_NL schreef: 16 jul 2019 09:31 Sorry, maar ik begrijp de negativisten op dit draadje niet. ketonen is een supplement wat een klein (zie testen in lab en, voor wat het waard is, de reactie van Merijn Zeeman) positief effect heeft op de prestatie. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor caffeïne (bewezen), bietensap (geclaimd, niet bewezen), Creatinesupplement (bewezen), Magnesium etc, etc,. Effecten op lange termijn? Ga maar wat artikelen lezen op internet over effecten van magnesium.

Waarom valt iedereen nu hier over? Meehuilen met de wolven in het bos? Willen we persé dat wielrennen negatief in het nieuws komt? Werkelijk ongelofelijk.
Zo onschuldig is het dus niet in mijn ethiek, jij noemt het een onschuldige supplement als of het een vitamine is. In mijn beleving is het een medicijn ( waarvan de exacte werking op langer termijn nog niet bekend is ) die nog niet op dopings lijst staat.
Men gaat nu dus denken JV gebruikt alles om maar te winnen als het maar niet op de dopings lijst staat. Dat vind jij dus ok?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 16 jul 2019 13:59

mao schreef: 16 jul 2019 13:45 Zo onschuldig is het dus niet in mijn ethiek, jij noemt het een onschuldige supplement als of het een vitamine is. In mijn beleving is het een medicijn ( waarvan de exacte werking op langer termijn nog niet bekend is ) die nog niet op dopings lijst staat.
Men gaat nu dus denken JV gebruikt alles om maar te winnen als het maar niet op de dopings lijst staat. Dat vind jij dus ok?
Hespel legt uit dat de WADA van de volgende redenatie uitgaat:
Om op de dopinglijst te komen, moet een middel voldoen aan twee voorwaarden: prestaties bevorderen én negatieve effecten hebben. Dat tweede is bij ketonen niet het geval, aldus professor Peter Hespel. “Het gebruik van ketonen in de sport is goedgekeurd door het WADA. Het ketonendossier is in detail doorgelicht en men vond geen argumenten om het op de dopinglijst te zetten”.
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190503_04370315

Ik ben net als Mao benieuwd wat het op de lange termijn doet. Ethisch gezien is het wel een hellend vlak: niet op de dopinglijst dus "good to go". Helaas heeft topsport maar weinig met ethiek te maken. Of het ooit op de dopinglijst komt weet ik niet maar voor nu nemen de sporters gewoon deze "marginal gain" en dat kan ik wel begrijpen als het voor de sporter in kwestie een vrije keuze is.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 16 jul 2019 14:07

Er is natuurlijk nogal een wereld van verschil tussen "Het staat niet op de dopinglijst, dus mag je het gebruiken." en "Het is door de WADA onderzocht en expliciet goedgekeurd voor gebruik." Als dat laatste al als hellend vlak gezien wordt, dan heb je als sporter echt een probleem...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

dc
Forum-lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:08

dc 16 jul 2019 14:14

daniel1975 schreef: 15 jul 2019 20:54 Zeker weten doe je het nooit, maar ik heb hier na de Rabo opschoonactie een beter gevoel bij dan bij ploegen waar het ‘oude wielrennen’ nog in volle glorie aanwezig is.
Op zich deelt mijn onderbuik jouw gevoel (het is niet zo idioot als bij Rabo), maar ik weet eigenlijk niet waarop ik dit baseer. Er is zelfregulering geweest vanuit de ploeg, maar van buiten is er eigenlijk geen druk uitgeoefend (en zeker geen extra controle)... zo'n ploeg blijft een "black box", zeker in Nederland.

Sowieso ben ik natuurlijk behoorlijk kritisch over het sportsucces over de volle breedte van de laatste jaren, waarbij we wel heel goed draaien op de medaillespiegels (ver boven ons inwonersaantal). Ook is het opvallend dat we qua faciliteiten ook geen voorsprong lijken te hebben. Ons onderwijs is niet ingericht op sporters, iets wat ze bijvoorbeeld in Zweden wel doen, ook hebben we geen British Cycling programma om talenten op te fokken....dus waar komt dit vandaan?

Als je dan de parallel trekt naar eind jaren 80 waar we ook op alle fronten mee bliezen (schaatsen, voetbal, fietsen, atletiek) en je ziet dat dat echt wel gebouwd was op een fundament van structureel drogeren... Ik weet het niet, maar er staan bij mij een aantal seinen op fel-rood.

- Opeens een vrij consistent geluid uit Nederland dat Doping niet werkt (harm Kuipers en andere medische onderzoekers), iets wat vanuit de praktijk gezien op zijn minst verbazingwekkend is.
- Een sportklimaat waarbij vanuit Nederland er structureel niets wordt gedaan tegen frauderend management en dokters.
- Een complete desinteresse vanuit de politiek/juridische arm, terwijl Rabo echt op het niveau Astana heeft lopen klooien (doping/wedstrijden kopen).
- Sterker nog, een van de grootste sport-fraudeurs uit de wielersport is nog steeds betrokken bij het management van een team.
- Nederland doet in Atletiek opeens mee met de sprintnummers (mannen en vrouwen).
- Voetbal gaat crescendo.
- Andere sporten waar we traditioneel matig in zijn (Handbal) oen we mee.
- Een bereidheid bij Jumbo-Visma om met nieuwe middelen te rommelen.

Kortweg, ik zie niet op welk vlak wij als land een schone sport stimuleren, wat ik wel zie is dat we heel erg ontkennen dat er een probleem was. Als we Nederland vervangen door Spanje, Rabo vervangen door US Postal, de bewuste manager door Alexander V. dan gaat iedereen tekeer... maar nu vinden we (met name de media) het eigenlijk allemaal prima.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 16 jul 2019 16:57

fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 16 jul 2019 17:28

Er wordt nogal wat veronderstelt en aangenomen in de ketonen discussie hier. Ik zou zeggen lees je eerst eens goed in, bijvoorbeeld via de links die hier en daar al gegeven zijn.
Ketonen als medicijn beschouwen is natuurlijk onzin.
Verder is het een middel wat door de Amerikaanse voedsel en warenautoriteit is goedgekeurd maar in Europa is dat nog lang niet zo. Reden ook waarom ploegen wat terughoudend zijn met hun info. De ploeg mag het om bovenstaande reden niet verstrekken aan de renners. De renners mogen het zelf wel inkopen via internet maar dat kost ze dan meteen minimaal 1000,- e per bestelling.
Kennis over gebruik is ook nog wat geheimpjes dus waarom de aandacht vestigen op iets wat jou een voordeel geeft tov de concurrenten?! Logische houding toch!!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie