Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tubeless velg tape stug

boarking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2018 22:08

boarking 11 jul 2019 21:57

Hallo allemaal,

ik heb een tubeless conversieset van Schwalbe gekocht (2 ventielen, latex, velgtape). De wielset die ik gebruik is de Mavic Crossmax.
De tubeless tape die daar standaard in zat bleek niet goed te zijn: nadat m'n wiel na preparatie nog een dag later nog lekte, heb ik de band gelicht en zat er latex onder de tape gekropen.

Ik heb daarom de velg schoongemaakt en geprobeerd de tape te vervangen door de Schwalbetape uit de conversiekit. Het probleem is dat deze te stug lijkt om goed in de velg te gaan liggen. Zie bijgevoegde foto. De velg gaat of niet geheel in de velg liggen, of wel (als je 'm aanduwt) maar gaat dan aan de randen omhoog staan.
Dit is overigens voor ik de tip las dat je vooral goed hard aan de tape moet trekken om 'm op te rekken en in de velg te plakken. Dat heb ik geprobeerd maar het is niet voldoende gelukt.

Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!!
Bijlagen
IMG_20190711_205740733.jpg

boarking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2018 22:08

boarking 11 jul 2019 22:13

Schaamteloze zelf-reply: ik heb net nog eens geprobeerd zo hard mogelijk aan de tape te trekken. Dan gaat deze heel mooi in de velg zitten.
Moet dit voldoende zijn? Zit het dan ook goed bij het ventiel?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jul 2019 22:35

Heel hard aantrekken, dan valt het tape mooi in de velg.

Het makkelijkste is bv de velg op bv een vloerkleed te zetten dan steunt de velg op de grond en kan je het er heel strak intrekken.

Begin tegenover het ventiel zodat je niet een extra laag bij het ventiel hebt. het kan dan eerder gaan lekken.

boarking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2018 22:08

boarking 11 jul 2019 22:40

wasbeer2006 schreef: 11 jul 2019 22:35 Heel hard aantrekken, dan valt het tape mooi in de velg.

Het makkelijkste is bv de velg op bv een vloerkleed te zetten dan steunt de velg op de grond en kan je het er heel strak intrekken.

Begin tegenover het ventiel zodat je niet een extra laag bij het ventiel hebt. het kan dan eerder gaan lekken.
OK, als dat de truc is, thanks :)
Dat hadden ze wat mij betreft wel in de instructies mogen zetten. Je bent als volwassen man toch al gauw 'te lief' voor de spullen. Toen ik het net probeerde om het zo strak mogelijk in de velg te laten vallen heb ik de laatste keer (met het laatste stukje tape dat over was en niet genoeg voor een hele velg) echt hard eraan lopen trekken. Dat zou m'n vriendin bijvoorbeeld al niet lukken, en in de instructies staat enkel 'doe de tape om de velg'...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 jul 2019 23:29

Yellow tape was er dan ook eerst, je zou kunnen zeggen The original.....

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 12 jul 2019 08:00

Je kunt ook nog je de buitenband eerst monteren met een binnenband erin.
Als je die goed hard oppompt en een nacht laat staan, dan zit de tape zeker goed op z'n plaats.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 jul 2019 17:32

Dat gaat echt niet werken als je het tape niet goed strak hebt getrokken. Het werkt wel om het tape goed aan te drukken, maar heb je het zoals de TS iets te los gewikkeld drukt de biba dat even aan, maar bij tl montage komt het weer los.

Je moet echt bijna je handen kapot trekken op dat spul. Hoe strakker hoe beter, dan duwt het ook minder diep in de spaakgaten.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 13 jul 2019 19:12

Je moet zo hard trekken dat je het tape een bepaald geluid hoort maken. Dan zit je pas goed. En idd niet iedereen kan dit.

boarking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2018 22:08

boarking 14 jul 2019 11:41

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb de Yellow tape binnen. Voorwiel ging perfect, was gelijk helemaal dicht. Opgepompt en is nog steeds hard (da's een dag later inmiddels).
Achterwiel lukte maar niet, nog een keer geprobeerd (had nog over) en weer lukte het niet. Ventiel was goed, dat heb ik gecontroleerd.
Als ik de lint eraf trok als het mislukt was zag ik latex onder de tape zitten. Hij was dus toch niet goed dichtgeplakt, ook al had ik de truc met de binnenband aandrukken (in de buitenband) geprobeerd.

Ik blijf geen Yellow tape kopen, ik heb al gelezen dat er een alternatief is dat veel minder kost. Maar dan probeer ik het nog een keer

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 jul 2019 13:03

Dan trek je niet hard genoeg. Hoor je het tape geluid maken tijdens erom leggen? Een soort gekraak.

Heb je de filmpjes van notubes gezien?
Velgen licht geschuurd?
Goed ontvet?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jul 2019 13:55

Ik koop altijd een grote rol bij r2.
Ivm mtb en racers diverse breedtes liggen. Kost tussen de 15 euro en 20 per rol van 66m.

Voordeel van yellow tape is dat het goed blijft zitten ook als je een keer een strakke band of het tape een keer raakt met een bandenlichter.

Veel ander tape gaat dan kapot of schuift weg.

boarking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2018 22:08

boarking 18 jul 2019 16:02

japiecarbon schreef: 14 jul 2019 13:03 Dan trek je niet hard genoeg. Hoor je het tape geluid maken tijdens erom leggen? Een soort gekraak.

Heb je de filmpjes van notubes gezien?
Velgen licht geschuurd?
Goed ontvet?
Ik trek er wel degelijk hard genoeg aan. Uiteraard tot het kraakt. Harder trekken nog en dan gaat de tape op afschuiving van de velg af, terwijl er al serieus een groot stuk op zet. Dat is als een volwassen mens er vol aan trekt, lijkt me niet dat het nog harder moet dan dat.

Plaats reactie