Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vermogensmeter enkel of dubbel en welke?!

Koereur7
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2018 19:15

Koereur7 11 jul 2019 11:19

Hallo,

Ik ben van plan om een vermogensmeter aan te schaffen alsook de nieuwe Garmin 830 of 530, ik twijfel nog over het touchscreen.
Ik heb er totaal geen ervaring mee, daarom enkele vraagjes waarop ik niet meteen een antwoord vond op het forum.
Is een dubbelzijdige meting veel beter/preciezer dan een enkelzijdige meting? Of valt het verschil te verwaarlozen?
De meters dat ik op het oog heb zijn Shimano ultegra r8000 stages gen3 of de Favero Assioma, over deze laatste vond ik weinig ervaringen maar lijkt me wel handig als je soms eens op stage of dergelijke gaat, qua kostprijs vallen ze ook mee, ze zijn wel wat aan de zware kant.
Met de stages zijn er blijkbaar dikwijls batterijproblemen.
Mocht er iemand toevallig 1 van de 2 verkopen mag je het steeds laten weten! Ik heb een traparmlengte van 170mm.

Thx!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 jul 2019 11:21

Lees dit topic

viewtopic.php?f=21&t=79661

In de laatste 3-4 pagina's wordt enkel/dubbelzijdig uitvoerig besproken inclusief rekenvoorbeeld.

Verder vind je in dit topic veel info:

viewtopic.php?f=21&t=76683

Koereur7
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2018 19:15

Koereur7 11 jul 2019 11:22

havana schreef: 11 jul 2019 11:21 Lees dit topic

viewtopic.php?f=21&t=79661

In de laatste 3-4 pagina's wordt enkel/dubbelzijdig uitvoerig besproken inclusief rekenvoorbeeld.
Dank je!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 jul 2019 11:39

Koereur7 schreef: 11 jul 2019 11:19 Hallo,

Ik ben van plan om een vermogensmeter aan te schaffen alsook de nieuwe Garmin 830 of 530, ik twijfel nog over het touchscreen.
Ik heb er totaal geen ervaring mee, daarom enkele vraagjes waarop ik niet meteen een antwoord vond op het forum.
Is een dubbelzijdige meting veel beter/preciezer dan een enkelzijdige meting? Of valt het verschil te verwaarlozen?
De meters dat ik op het oog heb zijn Shimano ultegra r8000 stages gen3 of de Favero Assioma, over deze laatste vond ik weinig ervaringen maar lijkt me wel handig als je soms eens op stage of dergelijke gaat, qua kostprijs vallen ze ook mee, ze zijn wel wat aan de zware kant.
Met de stages zijn er blijkbaar dikwijls batterijproblemen.
Mocht er iemand toevallig 1 van de 2 verkopen mag je het steeds laten weten! Ik heb een traparmlengte van 170mm.

Thx!
Ik heb op mijn gravel/winter bike onlangs een 4iii gezet en rij al jaren op mijn koersfiets met een quarq volledige meting. Mijn ervaring is dat de 4iii bij 3sec wat meer fluctueert dan de quarq, dus rij met de 4iiii eigenlijk meer op de 10s avg waardes. Over de gehele rit wijkt het niet zoveel af van de volledige meting, al heb ik mijn linkerbeen wel 5% verlaagd. Ik merkte namelijk de 1e ritten dat het gemiddeld vermogen over de gehele rit wat hoger lag met een lagere hartslag dan met de quarq. Het kan best zijn dat ik met mijn linkerbeen iets meer trap, maar dit kan ook het verschil in verzet zijn geweest. Op mijn gravelbike reed ik met een 11-28 cassette met wat meer gaten erin, dus soms kon ik niet een lekker cadans vinden en koos ik voor het iets zwaardere verzet. Binnenkort zal ik het verzet van de gravelbike even aanpassen en dan nog eens kijken wat het verschil is.

Over een volledige rit is een afwijking van 5-10w ook niet zo'n probleem, de zones zijn vaak ruim genoeg om een indicatie te geven wat je doet. Het kan ook zijn dat de quarq gewoon altijd wat te weinig heeft gemeten, maar zo belangrijk is dat allemaal niet.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 11 jul 2019 15:32

Sinds een maand in bezit van een garmin edge 520 en favero assioma duo. Het installeren en wisselen tussen fietsen is perfect. Ik ben erg blij met de duo, tijdens duurtrainingen zit ik vaak op 53/47. Tijdens een tijdrit 50/50 dus er is wel wat verschil.
Tot nu toe niets te klagen.

Zwasja
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 02 jul 2012 21:06

Zwasja 11 jul 2019 21:12

Volgens mij zijn de batterijproblemen bij de stages alleen bij de eerdere versies. Ik heb er althans geen problemen mee met de gen3.

Plaats reactie