Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voor de afvallers

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 07 jul 2019 11:48

Door mijn heupoperatie fiets ik nu per dag 4x 25 minuten. Qua gewichtsverlies of beperken van gewichtstoename is dit hetzelfde als 1 rit van 1u40 minuten?

Vroeger zat ik 8u op de fiets verdeeld in 3 ritten.

Nu zit ik een uur of 9 op de fiets per week.

Ik zou denken van wel aangezien het over kcal in en uit gaat, maar langs de andere kant zit je bij langere ritten wel meer op je reserves te rijden..

En ik trouw 24 augustus dus ik moet wel nog in mijn kostuum passen :)

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 07 jul 2019 11:51

Ik dacht dat de low carb high fat hype alweer achterhaald was ?
Volgens mij zij er trouwens massa's fietsers die toch ook niet slecht rijden, mooi scherp staan en gewoon de dingen eten die door de reguliere voedingswetenschap worden aangeraden.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 07 jul 2019 12:03

Als je wilt afvallen, dan zal je minder energie moeten innemen dan je verbrandt. Om dat te doen, zal je je moeten focussen op je voedingspatroon en een dieet, zoals het low carb dieet, kan je daarbij helpen. Wat je dan altijd krijgt, zijn discipelen die daar in doorslaan en de hele wereld willen vertellen dat er nu eindelijk een perfect dieetplan is, dat voor iedereen werkt. Sommigen slaan daar zover in door, dat ze zelfs op wielersites komen vertellen dat je geen koolhydraten nodig hebt. Maar het enige wat ze doen is het spekken van de zakken van hun dieetgoeroe.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 07 jul 2019 13:15

Karl66 schreef: 07 jul 2019 12:03 Als je wilt afvallen, dan zal je minder energie moeten innemen dan je verbrandt.
Dit is :like:

Waarvan er heel veel mensen zijn, die "het" niet kunnen,...... begrijpen (hoe doe je dat, energie en verbranden?), volhouden = afvallen, aankomen, afvallen, nog meer aankomen............................

Ook het verschil niet weten tussen snelle en langzame koolhydraten.............

Er komen genoeg koolhydraten uit b.v. groenten, fruit, noten, zaden, in het lichaam zonder je te goed te doen aan 'snelle' suikers......................
Dat je ook op gezonde vetten net zo goed kan presteren, energie krijgt............. :like:

En de dame van de (Lidl) eierkoeken................da's pas een zakkenvuller.................maar als er mensen zijn die er mee afvallen of welk doel ze dan ook hebben om te bereiken (= een gezond gewicht/gezond lichaam)...............dan :like: ik heb haar methode ook jaren geleden een tijdje gevolgd..............heeeeeeerlijk die eierkoeken.............ging er steeds meer van eten............ :lol: ,

South Beach, Dr Frank, Atkins, Brood dieet, Ziekenhuisdieet, appeldieet, alles een blauwe maandag, kon de klik er niet mee vinden...............en viel er maar beetjes van af.................en was zooooooooooo smaakloos en saai.............



Wie ben ik; (Spreek dus in de IK vorm en heb het gevoel dat ik mij moet verdedigen, voelt als ; aangevallen :oops: )

Niet obsessief, ook geen toverheks, maar wel consequent,........ KH beperkt/KH arm/Keto/ af en toe IF..........(waarvan ik niet de enige ben, toch op deze aardbol?)

En ik ben niet heilig................ik verwen mij ook weleens met een lekkernijtje, maar dan heb ik wel echt iets te vieren of er zomaar trek in,........ maar het is niet iedere dag een feestje....................... ;) want van teveel feestjes, kom ik niet vooruit........................



Doe wat je wilt,........ als het maar verantwoord is en waar je gelukkig van wordt............. :like:

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jul 2019 13:45

Wat de één verantwoord vindt, is voor een ander niet relevant. Je moet het alleen vol houden. En voor mij is minder snoepen, en blijven bewegen, veel makkelijker dan aan een eetpatroon dat niet bij me past.

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 07 jul 2019 13:51

Jans schreef: 07 jul 2019 13:45 Wat de één verantwoord vindt, is voor een ander niet relevant. Je moet het alleen vol houden. En voor mij is minder snoepen, en blijven bewegen, veel makkelijker dan aan een eetpatroon dat niet bij me past.
Dat is :like:

Geniet van de Tour? en een mooie zondag.................

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jul 2019 13:57

Carjans schreef: 07 jul 2019 13:51 Geniet van de Tour? en een mooie zondag.................
Nee joh, ik ga straks nog klein eindje fietsen, al is het wel warm.
De uitslag zie ik later wel

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 07 jul 2019 14:01

Jans schreef: 07 jul 2019 13:57
Carjans schreef: 07 jul 2019 13:51 Geniet van de Tour? en een mooie zondag.................
Nee joh, ik ga straks nog klein eindje fietsen, al is het wel warm.
De uitslag zie ik later wel
Oke........veel plezier dan ;)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 07 jul 2019 15:11

amclassic-fan schreef: 05 jul 2019 14:48 @Vincent, als je al laag in je glycogeen voorraad zit dan gaat die met één normale maaltijd niet aangevuld zijn. Je lichaam heeft gewoon glycogeen (en dus koolhydraten) nodig om op niveau te kunnen sporten. Als je het huidige dieet aan wilt houden, dan zou je kunnen proberen om direct na het eerste kwartier op de fiets al wat koolhydraten te eten, dan kan je die klap wat uitstellen.
Vandaag ontbeten met 3 boterhammen met appelstroop en jam. Na een halfuurtje rijden een banaan en daarna ieder uur een halve reep. Bidon isotoon sportdrank en bidon water op de rit. Ging lekker, had niet het gevoel dat ik mijzelf leeg reed. Duur 3:35uur 115km
Dank @amclassic-fan voor de tip om vroeger te starten met eten onderweg.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 07 jul 2019 18:09

respecteer elkaar ook al ben je er niet mee eens.

Afvallen is vaak niet het probleem maar op gewicht blijven. Mijn eerste afvalronde was toen ik 25 was. 140 kilo was ik en binnen jaar op 89. Ik heb dit gewicht tot mijn 30 behouden, toen gestopt met sporten en aangezien ik alles lekker vind is het gewicht weer gestegen. Ik denk dat elk dieet wel werkt. Ik pak van alle dieeten wat. Soms dag geen brood, dan spelt of volkoren, soms een 8 uur dieet maar vooral afwisseling in eten en 3x per dag en geen tussendoortjes. Ik blijf mijn lichaam prikkelen in training en ga straks ook weer andere type beweging doen zodat het lichaam zich verrast blijft voelen. Misschien hebben mensen nog lekkere gezonde recepten te delen?? Wat ik lekker vind is tosti pindakaas, oftewel 1 volkorenbroodje met pindakaas, 1 volkeren met sambal, klein beetje van die gefrituurde uitjes erover, tosti klaar maken en eten met dat zure atjar.
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Vanlimpurg
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jul 2019 16:32

Vanlimpurg 07 jul 2019 18:22

@vincent, waarom jam?? Ik smeer ook geen zoet meer op brood, eens per week wel appelstroop. Maar probeer eigenlijk alleen kalkoen, kip, mosterd, paprika, tomaat, komkommer, sla, geitenkaas, augurk, vis enzo op brood te doen.
Hoe lichter de fiets is, hoe minder energie het kost, hoe minder snel je dikke pens weg is

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 07 jul 2019 18:37

Vanlimpurg schreef: 07 jul 2019 18:22 @vincent, waarom jam?? Ik smeer ook geen zoet meer op brood, eens per week wel appelstroop. Maar probeer eigenlijk alleen kalkoen, kip, mosterd, paprika, tomaat, komkommer, sla, geitenkaas, augurk, vis enzo op brood te doen.
Waarom geen jam? Ik fiets alles op boterham met jam, chocopasta en pindakaas (geen grap), ook een winterelfstedentocht.
Ik hoef niet af te vallen hoor. Weeg 74 kilo bij 182 cm.
Als je wilt afvallen door te fietsen moet je genoeg eten om lekker te fietsen. Ik eet elke 20 a 25 kilometer een boterham. Ook na de eerste 20 kilometer. Behalve als je weet dat je een ritje gaat maken van 50 kilometer maar dat gebeurt zelden.
Als je jezelf leegrijdt ga je na de tijd vreten. En je komt niet met een goed gevoel thuis. Werkt dus averechts op alle vlakken.

Plaats reactie