Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 05 jul 2019 11:38

nieuwe domme vraag:
hoe verhoudt de moeilijkheidsgraad van de hellingen in de Vlaamse Ardennen zich toch lange klims in pakweg de Alpen ofzo?
ik verklaar mij nader: ik woon in het Waasland en het is hier plat. Af en toe rijd ik eens naar de Vlaamse Ardennen en vind het dan wel leuk om een beetje op en neer te rijden. Maar de serieuzere klims daar kan ik niet. (ik ben niet zo'n fanatieke fietser als de meeste hier, ik fiets +/-2000km/jaar) Afgelopen weekend bv de Kapelleberg in Maarkedal, hehe, ik beken: ik ben afgestapt.
ik heb geen concrete plannen om in de bergen te gaan fietsen, maar ik bedacht: Als ik deze hellingen al niet kan, moet ik er mij niet eens aan wagen om ooit in echt berggebied te gaan fietsen.
Of kan je die niet zomaar vergelijken? Is het een ander soort klimmen?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jul 2019 12:03

Niet te vergelijken :).
Ardennen zijn kort en stijl tot heel stijl (over het algemeen). --> op de macht en de limiet om uberhaupt boven te komen, wat je zelf ook ervaart
Kijk eens in de Eiffel, daar heb je al wat langere klimmen die minder stijl zijn. --> Meer op conditie. Je kunt blijven fietsen en afhankelijk van je conditie kan je het lang genoeg volhouden om boven te komen. Uiteraard heeft dit gebied ook zijn stijle klimmen, maar na verhouding is het veel minder grillig dan ardennen.
Ga je dan naar de Alpen, zijn klimmen over het algemeen lang. Soms lopend (5 tot 8%), vergelijk met Eiffel, maar dan duurt de inspanning 1 a 2u. ipv 15 tot 30 minuten. Dus je conditie moet beter zijn en het helpt als je voldoende licht verzet hebt,
Maar daar heb je ook grillige klimmen met (stukken) 10% erin of meer. Daar loop je dan risico om jezelf op te blazen.

Naast klimmen heb je ook altijd het afdalen. Persoonlijk vind ik de ardennen lastiger dalen dan de alpen. Omdat het vaak stijler gaat, regelmatig ook slecht wegdek is en de afdaling nog al eens kruispunten heeft (of eindigd bij kruispunten). In de Alpen is dat veel minder frequent, minder stijl, dus je zit wat relaxter (ik dan).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 jul 2019 12:04

De heuvels rond Oudenaarde en de Zwalmstreek zijn niet te vergelijken met bv. de hellingen in onze Ardennen.
En die zijn dan weer niet te vergelijken met de 'echte' bergen.
Bijgevolg is de manier van klimmen totaal anders. De korte Vlaamse hellingen kunnen 'op de macht' worden genomen.
Voor langere klimmen is doseren voor de niet super getrainde toerfietser het ordewoord.
In zijn betere periode was Tom Boonen super op de Taaienberg, maar op Waalse hellingen, laat staan in de Alpen, kwam hij er niet aan te pas. Hij was dan ook een renner die met zijn power tot zijn recht kwam op de veelal steile korte hellingen.

Als je nu moet afstappen is mijn advies: meer trainen, en niet enkel op souplesse.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 05 jul 2019 13:11

@belgje, best een goede "domme" vraag. Kijk ik klim meestal mijn rondjes op de Posbank in Gelderland, soms eens Limburg in de Amstel gold race voor toeristen. Maar ik vraag mijzelf ook wel eens af hoe het mij zou vergaan in wat omgevingen als de Eiffel/ardennen/Alpen. Al denk ik dat het buitenland te hoog gegrepen is voor mij

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 05 jul 2019 13:24

In de bergen fietsen is een kwestie van voldoende conditie en vervolgens lekker naar boven fietsen in een tempo waarvan je denk het de hele dag vol te kunnen houden. Je kunt je in de eerste kilometer prima opblazen, geen probleem, maar de truc is dus dat dus niet te doen 🤣
Lastig voor de eerste keer om in te schatten waar je staat qua capaciteit.
Gewoon beginnen. En vooral niet op laten jutten door iemand die een halve kilometer per uur sneller omhoog kan fietsen, dat gaat je verschrikkelijk nekken.
En dan het afdalen, vooral in de Alpen echt geweldig. Een echte beloning.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jul 2019 13:44

Precies.
Die stijle korte klimmen is altijd (heel) hard je best doen.
De lange klimmen, vaak minder stijl, is rijden op een intensiteit die je lang vol kunt houden.

En als je 1e keer naar de bergen gaat zal het de 1e paar dagen nog tegenvallen. Maar na een aantal bulten kom je meer in een ritme, raak je beter gewend, voel je beter hoe hard je kunt fietsen. En je hoeft in de alpen echt niet uitgeput tot het gaatje gegaan zijn boven komen. Juist niet want je wilt ook nog veilig weer naar beneden kunnen ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 05 jul 2019 13:48

MarkVeenstra schreef: 05 jul 2019 12:03

Naast klimmen heb je ook altijd het afdalen. Persoonlijk vind ik de ardennen lastiger dalen dan de alpen. Omdat het vaak stijler gaat, regelmatig ook slecht wegdek is en de afdaling nog al eens kruispunten heeft (of eindigd bij kruispunten). In de Alpen is dat veel minder frequent, minder stijl, dus je zit wat relaxter (ik dan).
eerlijk gezegd vind ik dat best eng in de Vlaamse Ardennen, idd voornamelijk omwille van de staat van het wegdek, mogelijke auto's die je niet altijd ziet aankomen,.... eens boven de 45-50/u zit ik echt niet op mijn gemak. (en dat maakt het ook niet veiliger besef ik!)
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 05 jul 2019 13:57

Door mijn heupoperatie fiets ik nu per dag 4x 25 minuten. Qua gewichtsverlies of beperken van gewichtstoename is dit hetzelfde als 1 rit van 1u40 minuten?

Vroeger zat ik 8u op de fiets verdeeld in 3 ritten.

Nu zit ik een uur of 9 op de fiets per week.

Ik zou denken van wel aangezien het over kcal in en uit gaat, maar langs de andere kant zit je bij langere ritten wel meer op je reserves te rijden..

Belgje
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 nov 2014 18:41

Belgje 05 jul 2019 14:18

patrickvb schreef: 05 jul 2019 12:04
Als je nu moet afstappen is mijn advies: meer trainen, en niet enkel op souplesse.
ik had eerlijk gezegd ook te laat geschakeld. Daar moet ik ook nog op trainen :P :P :P
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 jul 2019 16:21

Hier in Vlaanderen weet je dat je een kilometer later boven bent. In de Ardennen heb je al wat langere klimmen, kan al een mooie test zijn om later de volgende stap te zetten.
Een voorbeeld: de klim tussen La Roche en Samrée is iets minder dan 8 km lang, met een gemiddelde steiging van 4%.
Alhoewel helemaal niet steil geeft deze klim een mooie impressie van wat een langere klim met je doet.
Bergop rijden is, zoals hierboven al aangehaald, vooral een kwestie van conditie. Zonder conditie is het fietsplezier ver te zoeken zodra de weg op loopt.
Succes!

Grannus
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jan 2019 16:18

Grannus 05 jul 2019 16:25

Mijn ervaring totnutoe: steile klimmetjes in het Limburgse - daar blijf ik op kapot gaan, het bergverzet wat ik nu gestoken heb lijkt echter te helpen minder snel tot niet kapot te gaan. Eiffel is idd gelijkmatig klimmen maar lang(er). Goed vol te houden maar naar genoeg hoogtemeters gaat bij mij het lampje uiteindelijk ook uit. Hooggebergte heb ik pas 1 ervaring (2x Ventoux), daar komt het uiteindelijk op wilskracht aan voor mij. Is volgens mij niet op te trainen anders dan genoeg kilometers maken

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 05 jul 2019 18:36

Wat zouden de overall klimmers hier dan adviseren om mee te beginnen voor een onervaren klimmer qua omgeving??? Eiffel? Ardennen?

Plaats reactie