Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 03 jul 2019 15:21

hopjes schreef: 03 jul 2019 14:58 Het blijft een lastig punt... ik rij met regelmaat (op de veluwe) een kilometer of 5 over een 60km weg door het bos, terwijl er een 20tal meter naast een smal fiets/schelpenpad kronkelt met veel bochten en gaten. Dit is omgeving vierhouten waar veel ouderen fietsen en de weg niet veel gebruikt word, Ongeveer 1 of 2, max 5 passages van auto's.
De meeste wielrenners zullen begrijpen waarom je op de weg fietst, de bejaarden op het fietspad zijn je dankbaar omdat zij niet ingehaald of gepasseerd worden op het smalle fietspad. Ik heb 1x gemerkt dat een auto bewust heel dicht langs me heen reed en verder nooit geen getoeter oid. Toch weet ik dat er mensen zijn die vinden dat je daar niet hoort en eigenwijs bent enz enz.

Mijns inziens zou een onderdeel van het (auto) rijbewijs moeten zijn dat de cursisten uitgelegt word waarom een wielrenner er soms voor kiest om op de weg te fietsen, dat een wielrenner niet zo heel snel kan remmen als dat het er uitziet. Waarvoor de signalen voor, tegen, achter en armgebaren bedoeld zijn.
Waarom men soms in een waaier rijdt, niet dat men de regels moet aanpassen of dat het ineens wel acceptabel is dat men de hele weg gebruikt... maar dat men zich iets meer kan inleven waarom sommige weggebruikers andere keuzes dan verwacht maken.
Deze kwam ik tegen, wel toepasselijk

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jul 2019 15:23

Waarom moet een beginnend automobilist leren dat wielrenners op de weg rijden omdat ze zo nodig zo snel mogelijk willen rijden met een voertuig dat niet zo geschikt is om 30+km/te rijden op alle fietspaden?

Uitleg geven waarom er in waaiers wordt gereden slaat al helemaal nergens op. Ik snap ook waarom autocoureurs in een bocht de gehele breedte van de baan gebruiken maar dat betekent niet dat ik mij kan inleven in iemand die dat doet op de openbare weg.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 03 jul 2019 15:40

Waaiers op de openbare weg vind ik sowieso een domme bezigheid. Totale stompzinnigheid eigenlijk. Want je loopt hele grote risico’s.

Maar verder kan een stukje instructie over andere weggebruikers zoals wielrenners/ruiters/landbouwvoertuigen natuurlijk helemaal geen kwaad.

Maargoed de gemiddelde wielrenner zal als uitschot worden beschouwd (en behandeld) of die nou op de weg of op het fietspad zit.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 03 jul 2019 15:59

Vanuit de eigen groep zal altijd de andere groep de schuld krijgen. Fietsers wijzen naar automobilisten en/of motorrijders en andersom. En ook onderling weten we er weg mee: kijk maar naar de opmerkingen over ouderen of scholieren. Kortom, iedere verkeersdeelnemer is eigenlijk hetzelfde: hij doet aan alle regels (doet dus niets fout) en houdt rekening met alle andere verkeersdeelnemers maar die ánder, die doet maar wat en begint ook nog eens gelijk te schelden.
Wat overigens wel eens zou mogen is een betere kennis bijbrengen van borden want er zijn heel wat mensen (jawel, ook "wielrenners") die het verschil niet kennen tussen een verplicht en een niet-verplicht fietspad.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 jul 2019 16:05

Een wielrenner alleen of samen zal wel meevallen.
In een groep lijkt wel of iedereen moet wijken voor hen en lappen ze als dominante groep menig regel aan hun laars is mijn opinie (gebaseerd op enkele negatieve ervaringen en bijna botsingen)

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 03 jul 2019 16:48

Ernie C. schreef: 03 jul 2019 15:23 Waarom moet een beginnend automobilist leren dat wielrenners op de weg rijden omdat ze zo nodig zo snel mogelijk willen rijden met een voertuig dat niet zo geschikt is om 30+km/te rijden op alle fietspaden?

Uitleg geven waarom er in waaiers wordt gereden slaat al helemaal nergens op. Ik snap ook waarom autocoureurs in een bocht de gehele breedte van de baan gebruiken maar dat betekent niet dat ik mij kan inleven in iemand die dat doet op de openbare weg.
Heb je goed gelezen?! Ik fiets soms op de weg ipv op het fietspad omdat dat veiliger is voor de andere fietsers op het fietspad. Daarvan mag iedereen vinden wat die wil, maar dat is MIJN mening en gevoel. Dus maak ik de keuze om op de weg te fietsen ipv op het fietspad.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 03 jul 2019 16:53

RVV schreef: 03 jul 2019 15:40 Waaiers op de openbare weg vind ik sowieso een domme bezigheid. Totale stompzinnigheid eigenlijk. Want je loopt hele grote risico’s.

Maar verder kan een stukje instructie over andere weggebruikers zoals wielrenners/ruiters/landbouwvoertuigen natuurlijk helemaal geen kwaad.

Maargoed de gemiddelde wielrenner zal als uitschot worden beschouwd (en behandeld) of die nou op de weg of op het fietspad zit.
Helemaal met je eens, Maar ik denk dat er mede-weggebruikers zijn die denken dat ze dat doen om elkaar in te halen, danwel om ander verkeer bewust op te houden ipv dat je op die manier bij zijwind uit de wind zit.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 03 jul 2019 17:01

EmPeHa schreef: 03 jul 2019 14:27 Ook een brief naar de krant sturen.
Heb ik ook over na gedacht, maar voelt een beetje als mijzelf verlagen tot hetzelfde niveau. Ik ben niet iemand die gaat bekvechten en zijn gelijk haalt door de ander geen ruimte te geven (letterlijk).

Verder denk ik nog steeds dat er vanuit wielrenners een beetje begrip naar andere weggebruikers en vice versa zou helpen. Waaier rijden is leuk, maar onverstandig op een niet afgesloten bochtig parcour.

Maar fietsen op het fietspad dat ik ontwijk is evenmin verstandig, blijkt uit ervaring. Mevrouw uit de vorige situatie had eens door mijn bril moeten kijken. Wat is de afweging en beweegreden van een iemand. Iets over pluralisme...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jul 2019 17:04

hopjes schreef: 03 jul 2019 16:48
Ernie C. schreef: 03 jul 2019 15:23 Waarom moet een beginnend automobilist leren dat wielrenners op de weg rijden omdat ze zo nodig zo snel mogelijk willen rijden met een voertuig dat niet zo geschikt is om 30+km/te rijden op alle fietspaden?

Uitleg geven waarom er in waaiers wordt gereden slaat al helemaal nergens op. Ik snap ook waarom autocoureurs in een bocht de gehele breedte van de baan gebruiken maar dat betekent niet dat ik mij kan inleven in iemand die dat doet op de openbare weg.
Heb je goed gelezen?! Ik fiets soms op de weg ipv op het fietspad omdat dat veiliger is voor de andere fietsers op het fietspad. Daarvan mag iedereen vinden wat die wil, maar dat is MIJN mening en gevoel. Dus maak ik de keuze om op de weg te fietsen ipv op het fietspad.
Op de weg ipv het schelpenpad toch? Dan zal dat geen verplicht fietspad zijn lijkt me. En een 60km weg is, op uitzonderingen na, ook niet verboden voor fietsers. En een Fietspad dat 20m van de weg ligt is gewoon een los fietspad en hoort niet bij de weg. (dat is al zo bij > 5m dacht ik... Regelgeving vooral interessant bij rotondes).

Lee's je laatste stuk nog eens door, hoevaak "je", "ik", "mijn" je gebruikt om je keuze te onderbouwen (die keuze die gewoon valide is en toegestaan). En dat wat een ander er van vindt jou niet uit maakt want het is toch jouw keuze.

Verplaats je dan eens in de automobilist. Die dat tegen komt en dan denkt, egoïstische wielrenner. Het is toch precies de egoïstische gedachte waar we zo'n hekel aan hebben als anderen dat doen (mbt hard rijden, geen voorrang geven, nog snel even inhalen met de auto, etc). Die hebben ook allemaal hun idee daarbij dat het net even handiger is, beter uit komt, veiliger is. En maakt dan ook niet uit wat de ander er van vindt....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 03 jul 2019 18:13

MarkVeenstra schreef: 03 jul 2019 17:04 Verplaats je dan eens in de automobilist. Die dat tegen komt en dan denkt, egoïstische wielrenner. Het is toch precies de egoïstische gedachte waar we zo'n hekel aan hebben als anderen dat doen (mbt hard rijden, geen voorrang geven, nog snel even inhalen met de auto, etc). Die hebben ook allemaal hun idee daarbij dat het net even handiger is, beter uit komt, veiliger is. En maakt dan ook niet uit wat de ander er van vindt....
Precies wat ik onderstreep. Mensen zijn in deze maatschappij zo geïsoleerd en gefocust op hun eigen 'zijn' dat ze vergeten te kijken naar de mensen om zich heen. Als wij individuen maar in ontwikkeling zijn, ons 'ding' kunnen doen.

De mevrouw uit het voorbeeld had zich een kras op haar spiegel kunnen besparen, een hoop ergernis, verhitte discussie, krachttermen en een geschreven brief naar de krant. Als ze dacht: "Dit is de verkeerde kant van de weg jongeman, laat ik dit even zeggen" in plaats van een letterlijke confrontatie.

Maar ook mevrouw was niet bezig met mijn beweegredenen daar te fietsen, maar met haar verworven recht op dat fietspad, en haar ergernis.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 03 jul 2019 19:08

Een nette brief naar de krant waar je gewoon de feitelijke situatie zoals je hier omschrijft zit ik niet als bekvechten. Je moet alleen niet op de man (in dit geval de vrouw) spelen. Je word nu te kijk gezet ook al word je niet met naam en toenaam genoemd. Het zit je overduidelijk hoog anders ga je hier ook geen post over openen. En mijn inziens zit het je terecht hoog.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 jul 2019 20:25

laat het gaan en probeer er om te lachen. Geen tijd in steken

Plaats reactie