Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnend wielrenner

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 03 jul 2019 10:35

Hallo allemaal,

Ik ben dit jaar, na vorig jaar voor het eerst wat meer gefietst te hebben (+-5000 km), begonnen met competitief wielrennen. Ik heb me aangesloten bij een wielervereniging die wekelijks 2 maal traint richting wedstrijden (vooral elitebeloften & junioren, dus redelijk niveau zou je zeggen). Ik merk in mijn solotrainingen en in clubtrainingen dat ik zeker sterker word. Ik train momenteel ong. 10 uur per week en zit vanaf 1 januari op 5200 km.

Ik heb in de winter wat trainingsritten gedaan waar ik natuurlijk snel gelost werd, maar toch weer aan kon haken nadat ik gedubbele werd, en zo toch wel goed heb kunnen trainen.

Ik heb tot op heden 6 wedstrijden gereden waarbij ik er bij 1 het 10 km kon volhouden, en bij de anderen na 1 rondje al gelost werd. Dat werkt erg demotiverend. Dit alles gebeurt op Amateur niveau. Ik heb besloten om op de woensdagavond koersjes te gaan rijden van 60 km lang waar zowel amateurs als sportklasse aan mee mogen doen. Dit vanavond voor het eerst.

Ik zou graag ooit eens wat langer vol willen houden in een koers. Ik vroeg me af of jullie wat tips of dergelijke voor me hebben. Ik ben 23 jaar, 1.89m groot en weeg 81kg. Ik heb een carbon sensa fiets.

Ik hoor graag!

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 03 jul 2019 11:34

Doe je voornamelijk duurtrainingen of ook interval werk? Het lijkt erop dat je moeite hebt met het leveren van kortstondig hoog vermogen.

Probeer in het begin van de wedstrijd zoveel mogelijk voorin het peloton te rijden. Daar is in het algemeen de snelheid meer constant.

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 03 jul 2019 11:41

remmiedepemmie schreef: 03 jul 2019 11:34 Doe je voornamelijk duurtrainingen of ook interval werk? Het lijkt erop dat je moeite hebt met het leveren van kortstondig hoog vermogen.

Probeer in het begin van de wedstrijd zoveel mogelijk voorin het peloton te rijden. Daar is in het algemeen de snelheid meer constant.
Alleen doe ik voornamelijk duur, met af en toe inderdaad wat versnellingen er in. Bij de clubtrainingen is het wel volle bak intervallen, met een finale waar het tempo 10 minuten lang rond de 50 ligt.

Voor in probeer ik inderdaad wel te zitten, maar merk ook dat ik steeds verder naar achter ga in dat eerste rondje waardoor ik uiteindelijk toch vaak na een rondje al in het laatste wiel zit. Die ene keer dat ik 10 km vol hield begon ik op de 2e startrij (100 starters) dus daar zal het langer volhouden inderdaad ook mee te maken hebben.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 03 jul 2019 11:56

Waarschijnlijk is het vooral het aanzetten na een bocht wat je nekt. Het zal me niet verbazen als de snelheden achterin het peloton daar boven de 60 km/h uitkomen. Mogelijk ben je nog wat langzamer in de bochten? Of je komt te snel naar een bocht toe waardoor je flink moet remmen? Dat is een kwestie van wennen.

Nu is het alweer een paar decenia geleden dat ik wedstrijden reed, maar mijn ervaring is dat de Woensdagavond wedstrijden op de club nog een tandje harder gaan dan die in het weekend. Sterkte vanavond!

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 03 jul 2019 12:01

Hoi,

Bij welke vereniging zit je? Probeer daar eens iemand te zoeken die je wat meer kan coachen. Ze zien jou tenslotte regelmatig en kunnen ook je prestaties zien. Als ik het zo lees, voel je je daar een beetje alleen, maar zo'n vereniging is toch juist de instantie die je hier in moet begeleiden?

Ik heb er verder geen verstand van hoor, ik ben geen wielrenner. Maar dit lijkt mij toch waar een vereniging zich ook op moet focussen; nieuwe aanwas begeleiden


Waar train je?
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 jul 2019 12:38

TLange1 schreef: 03 jul 2019 10:35 Ik heb tot op heden 6 wedstrijden gereden waarbij ik er bij 1 het 10 km kon volhouden, en bij de anderen na 1 rondje al gelost werd. Dat werkt erg demotiverend. Dit alles gebeurt op Amateur niveau.

[...]

Ik heb besloten om op de woensdagavond koersjes te gaan rijden van 60 km lang waar zowel amateurs als sportklasse aan mee mogen doen. Dit vanavond voor het eerst.

Goede stap. Gewoon lekker meedoen met clubkoersjes, wennen aan het peloton, wennen aan het aanzetten na de bocht (al moet je voor dat laatste dan weer niet op Sloten gaan rijden), leren de koers te lezen, het juiste wiel te herkennen en met de juiste vlucht mee te springen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 03 jul 2019 13:47

bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb inderdaad wel moeite met uit de bochten komen vooral, dat kost inderdaad veel energie. Daar probeer ik ook wel wat op de trainen door af en toe te sprinten na een bocht.

En ja vanavond ga ik voor het eerst koersen bij "WVAN", die los van de KNWU (waar KNWU-leden wel aan mee mogen doen) elke woensdagavond een koers organiseren van +- 60 km en af en toe in het weekend een klassieker. Dus ben erg benieuwd hoe het daar gaat..

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jul 2019 14:03

Vooral het aanzetten vanuit de bochten bij rondjes om de kerk is het zwaarst, zeker wanneer je achterin rijdt.
Door veel koersen te rijden en intervaltraining ga je dat wel onder de knie krijgen, echter niet van vandaag op morgen.
En geen schrik hebben om vol een bocht in te "jassen".
Belangrijk is om voorin te zitten bij een koers, dat rijdt het "makkelijkst". ;)
Succes

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 03 jul 2019 14:16

scottpch schreef: 03 jul 2019 14:03 Vooral het aanzetten vanuit de bochten bij rondjes om de kerk is het zwaarst, zeker wanneer je achterin rijdt.
Door veel koersen te rijden en intervaltraining ga je dat wel onder de knie krijgen, echter niet van vandaag op morgen.
En geen schrik hebben om vol een bocht in te "jassen".
Belangrijk is om voorin te zitten bij een koers, dat rijdt het "makkelijkst". ;)
Succes
Bedankt! Ik hoor inderdaad vaak 'het komt wel' 'het zal even duren voor je een koers uitrijdt' en dergelijke. Dat geloof ik ook wel en hou ik zeker in mijn achterhoofd, alleen had gehoopt wel door meer dan één rondje te komen voortaan... Maar we gaan het zien vanavond. Ik probeer in ieder geval nu elke week een koersje te gaan rijden.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 03 jul 2019 16:24

Als de rondjes niet al te lang zijn, wanneer je gelost ben dan moet je niet door blijven rijden. Uitfietsen, benen losschudden en je weer in laten lopen. Zie het als een training, niet als een wedstrijd. Je zal zien dat het steeds beter gaat.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 jul 2019 17:31

Bochtentechniek oefenen, dat maakt ook een enorm verschil!
Hoe sneller je de bocht uitkomt, hoe minder je aan hoeft te zetten.

Dit leer je vanzelf in de koers, helemaal als je iemand opzoekt waarvan je weet dat hij goed bochten kan rijden, en een tijdje in zijn wiel blijft zitten.
Je kunt ook zelf oefenen op je favoriete clubparcours, en daar proberen zo veel mogelijk door te trappen in de bochten.
Maar goed, de een heeft er talent voor en de ander niet.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 04 jul 2019 20:45

Het gaat vanzelf beter, gewoon volhouden. Ik trainde vroeger nog wel 's door voorbijkomende brommertjes in te halen. Dat helpt om je topsnelheid wat omhoog te krijgen. Duurtraining is niet het belangrijkst.

Plaats reactie