Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gewicht dicht achterwiel FFWD (extreem zwaar een probleem?)

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 01 jul 2019 13:17

Vorige week heb ik een tweedehands (ZGAN) full carbon clincher (Fast forward) gekocht voor mijn TT fiets.
Afbeelding

Nu weet ik dat dichte achterwielen over het algemeen wat zwaarder zijn EN dat vooral de aerodynamica belangrijk is voor dit soort wielen. Sterker nog, zelfs voor hoge wielen tijdens normale koersen is gewicht niet echt een belangrijke factor...

Omdat de meeste dichte achterwielen ongeveer 900 - 1200 gram zijn schrok ik een beetje van het gewicht van mijn achterwiel. Namelijk 1485 gram!!

Het gaat om het nieuwe FFC disc model van FFWD http://www.ffwdwheels.com/wheel/disc-fcc/

Gek genoeg is zelfs de disc versie met alu remrand lichter (1390 gram).

In een TT moet je toch wel eens accelereren (na een bocht ofzo). En omdat het toch een hele uitgave is wil je natuurlijk wel het beste van het beste.

Schrikken jullie ook van dit gewicht?
Laatst gewijzigd door linkeballen op 01 jul 2019 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 jul 2019 13:26

Ik lig hier naast mijn bureaustoel van schrik...wel 285 gram zwaarder, zoiets krijg je na een bocht nooit meer op gang.. :roll:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jul 2019 13:27

‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 01 jul 2019 13:32

NuitKor schreef: 01 jul 2019 13:26 Ik lig hier naast mijn bureaustoel van schrik...wel 285 gram zwaarder, zoiets krijg je na een bocht nooit meer op gang.. :roll:
Ik snap je iets wat sarcastische opmerking:D En je hoort mij uiteraard niet zeggen dat ik het na een bocht niet meer op gang krijg met dit wiel... maar een halve kilo zwaarder dan het gemiddelde dichte achterwiel vind ik best veel.

Wielrenners kijken altijd naar details.. En ik vroeg me af of dit zware aspect een rede zou kunnen zijn voor sommige leden hier om toch naar een ander wiel te gaan kijken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 jul 2019 13:38

linkeballen schreef: 01 jul 2019 13:32
NuitKor schreef: 01 jul 2019 13:26 Ik lig hier naast mijn bureaustoel van schrik...wel 285 gram zwaarder, zoiets krijg je na een bocht nooit meer op gang.. :roll:
Ik snap je iets wat sarcastische opmerking:D En je hoort mij uiteraard niet zeggen dat ik het na een bocht niet meer op gang krijg met dit wiel... maar een halve kilo zwaarder dan het gemiddelde dichte achterwiel vind ik best veel.

Wielrenners kijken altijd naar details.. En ik vroeg me af of dit zware aspect een rede zou kunnen zijn voor sommige leden hier om toch naar een ander wiel te gaan kijken.
Ik heb net een bikepack trip gemaakt op een crosser in de heuvels (Luxemburg/Eifel). Mijn crosser is 2kg zwaarder dan mijn racer en een stuurtas + zadeltas. Schat zo'n 12kg extra gewicht. Bergop voelde ik dat wel ja, en bij aanzetten ook wel..maar op het vlakke 1x op gang merk je er niets van. Dus die 250 gram ga je echt niet merken, ook niet bij aanzetten.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 01 jul 2019 14:02

NuitKor schreef: 01 jul 2019 13:38 Ik heb net een bikepack trip gemaakt op een crosser in de heuvels (Luxemburg/Eifel). Mijn crosser is 2kg zwaarder dan mijn racer en een stuurtas + zadeltas. Schat zo'n 12kg extra gewicht. Bergop voelde ik dat wel ja, en bij aanzetten ook wel..maar op het vlakke 1x op gang merk je er niets van. Dus die 250 gram ga je echt niet merken, ook niet bij aanzetten.
Je voelde die 12 kilo extra niet bij het aanzetten? Dat is inderdaad wel een geruststellende gedachte:D

Dit is overigens wat FFWD erover zegt:

HOW COMPETITIVE ARE FFWD WHEELS WITH REGARD TO WEIGHT?
Actually, FFWD wheels are very competitive with regard to weight.

We demand more from our rims then we would if we designed for lower spoke tensions or if we imposed rider weight limits. Our wheels are built with DT Swiss components and brass nipples offering the best quality, performance and durability.

Furthermore, we feel that a small weight increase for a superior wheelset that will offer better performance and reliability is of much greater importance than being the lightest on the market.

WHAT IS FFWD'S PHILOSOPHY ON WEIGHT VS AERODYNAMICS?
FFWD’s focus is on fast durable wheels. We don’t consider weight to be of equal importance although we of course try to make the wheels as light as possible within our strict quality and performance standards.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 jul 2019 14:14

linkeballen schreef: 01 jul 2019 14:02
NuitKor schreef: 01 jul 2019 13:38 Ik heb net een bikepack trip gemaakt op een crosser in de heuvels (Luxemburg/Eifel). Mijn crosser is 2kg zwaarder dan mijn racer en een stuurtas + zadeltas. Schat zo'n 12kg extra gewicht. Bergop voelde ik dat wel ja, en bij aanzetten ook wel..maar op het vlakke 1x op gang merk je er niets van. Dus die 250 gram ga je echt niet merken, ook niet bij aanzetten.
Je voelde die 12 kilo extra niet bij het aanzetten? Dat is inderdaad wel een geruststellende gedachte:D

Dit is overigens wat FFWD erover zegt:

HOW COMPETITIVE ARE FFWD WHEELS WITH REGARD TO WEIGHT?
Actually, FFWD wheels are very competitive with regard to weight.

We demand more from our rims then we would if we designed for lower spoke tensions or if we imposed rider weight limits. Our wheels are built with DT Swiss components and brass nipples offering the best quality, performance and durability.

Furthermore, we feel that a small weight increase for a superior wheelset that will offer better performance and reliability is of much greater importance than being the lightest on the market.

WHAT IS FFWD'S PHILOSOPHY ON WEIGHT VS AERODYNAMICS?
FFWD’s focus is on fast durable wheels. We don’t consider weight to be of equal importance although we of course try to make the wheels as light as possible within our strict quality and performance standards.
goed lezen he :lol:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 jul 2019 14:21

Ze bedoelen gewoon dat hun wielen bij de zwaardere op de markt zijn... ;-).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 jul 2019 14:26

De test zal volgen bij je eerste wedstrijd; ga je een beter resultaat rijden of niet...

Heb je het wiel ook echt gewogen?

Ik zou me er geen zorgen over maken.

Walter

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 01 jul 2019 17:06

walter- schreef: 01 jul 2019 14:26 De test zal volgen bij je eerste wedstrijd; ga je een beter resultaat rijden of niet...

Heb je het wiel ook echt gewogen?

Ik zou me er geen zorgen over maken.

Walter
1508 gram (zonder cassette, buitenband en snelspanner).

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3523
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 02 jul 2019 07:51

300 gram op een fiets van 8 kg is 4 procent, om het even in perspectief te plaatsen.. Als je zo vaak moet aanzetten dat je last krijgt van 4 procent gewicht, moet je een ander wiel steken. Tuurlijk maakt een lichter wiel verschil. Maar bij een paar keer aanzetten is het aero voordeel groter dan het nadeel van het gewicht.

wat mij een beetje verbaasd (maar wie ben ik?), is dat je schrijft dat je het beste wilt, en dan bedenk na aanschaf dat ie een beetje zwaar is. Dan had je beter gelijk de suggestie van Havana moeten aanschaffen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jul 2019 09:17

linkeballen schreef: 01 jul 2019 17:06 ...

1508 gram (zonder cassette, buitenband en snelspanner).
Nog 25gram zwaarder ;-).
En het ergste van de vraagstaart is dat die me er aan herinnert dat het vol wiel in huis een nieuwe tube nodig heeft en ik er tegen op zie eraan te beginnen...

Plaats reactie