Gewicht dicht achterwiel FFWD (extreem zwaar een probleem?)
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Vorige week heb ik een tweedehands (ZGAN) full carbon clincher (Fast forward) gekocht voor mijn TT fiets.
Nu weet ik dat dichte achterwielen over het algemeen wat zwaarder zijn EN dat vooral de aerodynamica belangrijk is voor dit soort wielen. Sterker nog, zelfs voor hoge wielen tijdens normale koersen is gewicht niet echt een belangrijke factor...
Omdat de meeste dichte achterwielen ongeveer 900 - 1200 gram zijn schrok ik een beetje van het gewicht van mijn achterwiel. Namelijk 1485 gram!!
Het gaat om het nieuwe FFC disc model van FFWD http://www.ffwdwheels.com/wheel/disc-fcc/
Gek genoeg is zelfs de disc versie met alu remrand lichter (1390 gram).
In een TT moet je toch wel eens accelereren (na een bocht ofzo). En omdat het toch een hele uitgave is wil je natuurlijk wel het beste van het beste.
Schrikken jullie ook van dit gewicht?
Nu weet ik dat dichte achterwielen over het algemeen wat zwaarder zijn EN dat vooral de aerodynamica belangrijk is voor dit soort wielen. Sterker nog, zelfs voor hoge wielen tijdens normale koersen is gewicht niet echt een belangrijke factor...
Omdat de meeste dichte achterwielen ongeveer 900 - 1200 gram zijn schrok ik een beetje van het gewicht van mijn achterwiel. Namelijk 1485 gram!!
Het gaat om het nieuwe FFC disc model van FFWD http://www.ffwdwheels.com/wheel/disc-fcc/
Gek genoeg is zelfs de disc versie met alu remrand lichter (1390 gram).
In een TT moet je toch wel eens accelereren (na een bocht ofzo). En omdat het toch een hele uitgave is wil je natuurlijk wel het beste van het beste.
Schrikken jullie ook van dit gewicht?
Laatst gewijzigd door linkeballen op 01 jul 2019 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zo opgelost: https://www.bike24.com/p228184.html
780 gram.
780 gram.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Ik snap je iets wat sarcastische opmerking:D En je hoort mij uiteraard niet zeggen dat ik het na een bocht niet meer op gang krijg met dit wiel... maar een halve kilo zwaarder dan het gemiddelde dichte achterwiel vind ik best veel.
Wielrenners kijken altijd naar details.. En ik vroeg me af of dit zware aspect een rede zou kunnen zijn voor sommige leden hier om toch naar een ander wiel te gaan kijken.
Ik heb net een bikepack trip gemaakt op een crosser in de heuvels (Luxemburg/Eifel). Mijn crosser is 2kg zwaarder dan mijn racer en een stuurtas + zadeltas. Schat zo'n 12kg extra gewicht. Bergop voelde ik dat wel ja, en bij aanzetten ook wel..maar op het vlakke 1x op gang merk je er niets van. Dus die 250 gram ga je echt niet merken, ook niet bij aanzetten.linkeballen schreef: ↑01 jul 2019 13:32Ik snap je iets wat sarcastische opmerking:D En je hoort mij uiteraard niet zeggen dat ik het na een bocht niet meer op gang krijg met dit wiel... maar een halve kilo zwaarder dan het gemiddelde dichte achterwiel vind ik best veel.
Wielrenners kijken altijd naar details.. En ik vroeg me af of dit zware aspect een rede zou kunnen zijn voor sommige leden hier om toch naar een ander wiel te gaan kijken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Je voelde die 12 kilo extra niet bij het aanzetten? Dat is inderdaad wel een geruststellende gedachte:DNuitKor schreef: ↑01 jul 2019 13:38 Ik heb net een bikepack trip gemaakt op een crosser in de heuvels (Luxemburg/Eifel). Mijn crosser is 2kg zwaarder dan mijn racer en een stuurtas + zadeltas. Schat zo'n 12kg extra gewicht. Bergop voelde ik dat wel ja, en bij aanzetten ook wel..maar op het vlakke 1x op gang merk je er niets van. Dus die 250 gram ga je echt niet merken, ook niet bij aanzetten.
Dit is overigens wat FFWD erover zegt:
HOW COMPETITIVE ARE FFWD WHEELS WITH REGARD TO WEIGHT?
Actually, FFWD wheels are very competitive with regard to weight.
We demand more from our rims then we would if we designed for lower spoke tensions or if we imposed rider weight limits. Our wheels are built with DT Swiss components and brass nipples offering the best quality, performance and durability.
Furthermore, we feel that a small weight increase for a superior wheelset that will offer better performance and reliability is of much greater importance than being the lightest on the market.
WHAT IS FFWD'S PHILOSOPHY ON WEIGHT VS AERODYNAMICS?
FFWD’s focus is on fast durable wheels. We don’t consider weight to be of equal importance although we of course try to make the wheels as light as possible within our strict quality and performance standards.
goed lezen helinkeballen schreef: ↑01 jul 2019 14:02Je voelde die 12 kilo extra niet bij het aanzetten? Dat is inderdaad wel een geruststellende gedachte:DNuitKor schreef: ↑01 jul 2019 13:38 Ik heb net een bikepack trip gemaakt op een crosser in de heuvels (Luxemburg/Eifel). Mijn crosser is 2kg zwaarder dan mijn racer en een stuurtas + zadeltas. Schat zo'n 12kg extra gewicht. Bergop voelde ik dat wel ja, en bij aanzetten ook wel..maar op het vlakke 1x op gang merk je er niets van. Dus die 250 gram ga je echt niet merken, ook niet bij aanzetten.
Dit is overigens wat FFWD erover zegt:
HOW COMPETITIVE ARE FFWD WHEELS WITH REGARD TO WEIGHT?
Actually, FFWD wheels are very competitive with regard to weight.
We demand more from our rims then we would if we designed for lower spoke tensions or if we imposed rider weight limits. Our wheels are built with DT Swiss components and brass nipples offering the best quality, performance and durability.
Furthermore, we feel that a small weight increase for a superior wheelset that will offer better performance and reliability is of much greater importance than being the lightest on the market.
WHAT IS FFWD'S PHILOSOPHY ON WEIGHT VS AERODYNAMICS?
FFWD’s focus is on fast durable wheels. We don’t consider weight to be of equal importance although we of course try to make the wheels as light as possible within our strict quality and performance standards.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
300 gram op een fiets van 8 kg is 4 procent, om het even in perspectief te plaatsen.. Als je zo vaak moet aanzetten dat je last krijgt van 4 procent gewicht, moet je een ander wiel steken. Tuurlijk maakt een lichter wiel verschil. Maar bij een paar keer aanzetten is het aero voordeel groter dan het nadeel van het gewicht.
wat mij een beetje verbaasd (maar wie ben ik?), is dat je schrijft dat je het beste wilt, en dan bedenk na aanschaf dat ie een beetje zwaar is. Dan had je beter gelijk de suggestie van Havana moeten aanschaffen.
wat mij een beetje verbaasd (maar wie ben ik?), is dat je schrijft dat je het beste wilt, en dan bedenk na aanschaf dat ie een beetje zwaar is. Dan had je beter gelijk de suggestie van Havana moeten aanschaffen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Nog 25gram zwaarder .
En het ergste van de vraagstaart is dat die me er aan herinnert dat het vol wiel in huis een nieuwe tube nodig heeft en ik er tegen op zie eraan te beginnen...