Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jun 2019 11:18

matthiav schreef: 18 jun 2019 10:38 Als je dan toch autistisch bent.. een van de grote voordelen van een powermeter is het verzamelen van grote hoeveelheden data. Als je een deel van je ritten zonder powermeter aflegt dan mis je dat punt volledig. TSS per week, PMC etc. Ik zou je 4iiii dan ook gewoon op de gravel- of winterfiets zetten.
Ik fiets al sinds 2014 met een powermeter en ook wel gewerkt met de PMC, echter daar zit ook een groot manco aan, bijvoorbeeld de wekelijkse krachttraining in de gym wordt niet geregistreerd, ook bij ziekte lijkt het dat ik rust heb, terwijl je daar echt niet uitgeruster van wordt... Mijn winterfiets heeft nog nooit een powermeter gehad en kon prima mijn niveau verhogen. De PMC gebruikte ik eigenlijk altijd om gewoon te kijken wat het effect van weken training was, maar ik kan zelf ook wel beredeneren dat dagen zware lange training mijn niveau verhoogt en vermoeidheid creëert.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jun 2019 11:20

PMC zijn inderdaad een hoop open deuren en bovendien IMHO te sterk gestoeld op duurtraining.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jun 2019 11:22

havana schreef: 18 jun 2019 11:20 PMC zijn inderdaad een hoop open deuren en bovendien IMHO te sterk gestoeld op duurtraining.
Ja regelmatig meegemaakt dat ik een week ging fietsen op Mallorca ofzo. Normaal maakte ik 10 uren in een week en dan opeens 25+. De PMC steeg als een malle en bij terugkomst weer verder met 10u per week gericht trainen, wat ik de weken erna ook deed aan duur/intensief etc...mijn niveau bleef volgens de PMC maar dalen, terwijl je niveau na een trainingsweek echt niet naar beneden gaat als je gewoon gericht blijft trainen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jun 2019 11:34

havana schreef: 18 jun 2019 11:20 PMC zijn inderdaad een hoop open deuren en bovendien IMHO te sterk gestoeld op duurtraining.
Het is veel meer afhankelijk van intensiteit, omdat het op TSS gebaseerd is. Om je Chronic Training Load omhoog te krijgen zou je beter 4 uur vol gas kunnen rijden i.p.v. 4 uur duurtraining kunnen doen en die vlieger gaat toch echt niet altijd op.

Je kan er wat mee, maar het is zeker niet de ultieme trainingsplanningstool.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 18 jun 2019 11:42

PMC is zeker geen heilig huisje, maar een juiste interpratie ervan is ook belangrijk. Wat je 'je niveau' noemt, is in werkelijkheid chronische vermoeidheid. Niet per se hetzelfde! Ik maak er zelf niet teveel gebruik van, maar vind het wel handig om seizoenen onderling te vergelijken, of om een idee te hebben met welke basisconditie je de winter uitkomt.

Maar soit, onze prioriteiten inzake een powermeter liggen duidelijk anders :) ieder zijn goed recht natuurlijk. Persoonlijk zou ik me geen zorgen maken om een L/R afwijking, maar dat komt ook omdat er bij mij geen enkele aanwijzing is dat ik er eentje heb (die significant is).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jun 2019 11:43

@ amclassic-fan

Daar heb je gelijk in, maar ik bedoel is dat TSS-punten zijn in praktische zin makkelijker te verdienen door lange duurtrainingen dan door intensieve trainingen. Wie gaat er immers 4 uur volle bak trainen?

@matthiav

Om vorm te peilen / seizoen te vergelijken vind ik het vergelijken van powercurves persoonlijk veel geschikter.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 jun 2019 11:45

4uur volle bak rammen ga je niet iedere dag volhouden, dus dat moet je dan wel afwisselen met rustigere ritten

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 18 jun 2019 11:50

havana schreef: 18 jun 2019 11:43 @ amclassic-fan

Daar heb je gelijk in, maar ik bedoel is dat TSS-punten zijn in praktische zin makkelijker te verdienen door lange duurtrainingen dan door intensieve trainingen. Wie gaat er immers 4 uur volle bak trainen?

@matthiav

Om vorm te peilen / seizoen te vergelijken vind ik het vergelijken van powercurves persoonlijk veel geschikter.
@havana: wedstrijdrenners? Ter vergelijking, ik ben zondag het parcours van het BK MTB marathon gaan verkennen. 7h30 op de fiets op een normaal duurtempo = 334 TSS. Op Pinkstermaandag had ik een mtb marathon wedstrijd van 4h30: toevallig ook 334 TSS. En ook kortere interval trainingen dikken echt wel aan. In de formule voor TSS wordt de IF namelijk gekwadrateerd.

Powercurves kunnen nuttig zijn, maar hebben ook hun voor- en nadelen. Uiteindelijk is dit een curve die bestaat uit maximale punt-data. Deze zijn voor mij sterk afhankelijk van het type training of wedstrijd dat ik heb uitgevoerd en niet altijd representatief voor mijn vorm. Je kan wel een curve over een heel jaar opstellen en zo progressie van jaar tot jaar vergelijken, maar dan spreken we niet meer over vorm.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jun 2019 11:56

Als je powercurves van twee ritten vergelijkt vergelijk twee momentopnames, maak je een vergelijking tussen twee tijdvakken zegt het al heel wat meer.

@havana: wedstrijdrenners? Ter vergelijking, ik ben zondag het parcours van het BK MTB marathon gaan verkennen. 7h30 op de fiets op een normaal duurtempo = 334 TSS. Op Pinkstermaandag had ik een mtb marathon wedstrijd van 4h30: toevallig ook 334 TSS.
En ik durf te beweren dat de duurtraining een stuk makkelijker was dan die MTB marathon, of heb ik het mis? Dit is dus precies mijn punt, TSS punten zijn qua inspanning makkelijker te verdienen met duurtraining. Het feit dat de intensieve inspanningen zwaarder tellen in het algoritme kan dit IMHO niet compenseren. Het gevolg hiervan is dat de makkelijkste weg naar een (volgens TP) goede vorm, heel veel duurtraining is. En dat is natuurlijk helemaal niet terecht, want die alleen maar duurtraining doet, is hartstikke traag.
Laatst gewijzigd door havana op 18 jun 2019 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jun 2019 11:58

matthiav schreef: 18 jun 2019 11:42 PMC is zeker geen heilig huisje, maar een juiste interpratie ervan is ook belangrijk. Wat je 'je niveau' noemt, is in werkelijkheid chronische vermoeidheid. Niet per se hetzelfde! Ik maak er zelf niet teveel gebruik van, maar vind het wel handig om seizoenen onderling te vergelijken, of om een idee te hebben met welke basisconditie je de winter uitkomt.

Maar soit, onze prioriteiten inzake een powermeter liggen duidelijk anders :) ieder zijn goed recht natuurlijk. Persoonlijk zou ik me geen zorgen maken om een L/R afwijking, maar dat komt ook omdat er bij mij geen enkele aanwijzing is dat ik er eentje heb (die significant is).
Persoonlijk gebruik ik vermogen vooral tijdens de ritten om mijn blokjes af te werken etc. Ik maak wel eens een planning van een paar maanden vooruit (voor een cyclo ofzo), maar gebruik dan PMC meer om achteraf te kijken dat het goed ging/gaat. Als ik uit de winter kom, zie ik meestal wel globaal aan de hoogte van mijn Efficiency factor hoe mijn niveau is (vermogen/hartslag ratio). Dat bekijk ik dan niet per rit, want dat kan nogal verschillen door vermoeidheid/warmte etc) maar het zegt wel iets globaal per week etc.

Ik haal dus wel meer uit mijn powermeter dan alleen naar de getalletjes kijken, maar ik maak niet een PMC planning vooruit om te kijken waar mijn niveau zal zijn over 6 maande bijvoorbeeld.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 jun 2019 11:12

De eerste 2 ritjes gereden met de 4iiii enkelzijdige meting. Ik zie dat de 3s waardes meer fluctueren dan mijn fullmeting met quarq, maar dat lijkt mij ook logisch. De 10 en 30s waardes zijn al veel normaler en qua gevoel en hartslag veschilt het vermogen ook niet zichtbaar met dat van de quarq, dus prima te gebruike op mijn winterfiets.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 30 jun 2019 11:56

Hier een interessant artikel over mogelijke onnauwkeurigheden bij de L/R power meter van Shimano.

https://gplama.com/2019/06/29/shimano-c ... er-meters/

Plaats reactie