Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zakkende zadelpen

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 25 jun 2019 17:10

vermeulen schreef: 25 jun 2019 16:28
MarkVeenstra schreef: 25 jun 2019 15:12
vermeulen schreef: 25 jun 2019 13:20

Ik heb hem tot 4.8 nM aangedraaid, en geen probleem tot nu toe (maar ik ben ook niet zo zwaar).
hoe nauwkeurig kan je met een momentsleutel iets aandraaien? En hoe betrouwbaar is die nauwkeurigheid? Ik heb wel eens gelezen dat er al verschil zit tussen droge en natte klemming (al dan niet met spul op de bout gesmeerd), voor het aanhaalmoment dat bereikt wordt. Evenals de (on-)nauwkeurigheid van een momentsleutel.
De indicator van mijn momentsleutil is best nauwkeurig, maar ik geloof niet dat het daadwerkelijke aanhaalmoment ook zo exact is. Daarom dus meestal iets minder dan het voorgeschreven maximum.
Een veer in een momentsleutel kan alleen in kracht afnemen (als je hem altijd 'gespannen' opbergt; dus niet doen!).
Dit brengt met zich mee dat je dan nooit iets 'te strak' kunt aandraaien als je de juiste waarde instelt.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 25 jun 2019 17:47

Lees maar eens wat artikelen over het verschil in trekkracht in een bout die met gelijk aanhaalmoment aangetrokken is waarbij een droge licht verroeste koolstofstalen bout/moerberbinding vergeleken wordt tussen een ingevette nieuwe bout/moer en aandrukvlak boutkop. Een factor drie verschil is niet ongewoon.

En een aangetrokken veer in een momentsleutel die relaxeert, dat duurt wel een paar honderd jaar bij kamertemperatuur.

Fingerspitzengefühl van de vakman!

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 25 jun 2019 20:39

martinbo schreef: 25 jun 2019 17:47 ..
Fingerspitzengefühl van de vakman!
Oftewel: "vast is vast zat"
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 jun 2019 12:01

Bij de nieuwe Foil moet je de klem niet helemaal losdraaien, anders vallen er wat onderdeeltjes in je frame. ;)
Zoals Wasbeer al zegt, wanneer je 'm los hebt gedraaid dan moet je een tik tegen de achterkant van je zadel geven, dan komt de zadelpen los.
De passing van de zadelpen van de nieuwe Foil is iets nauwer dan die van de vorige Foil.
Hoeft ook niet zo vast aangedraaid te worden.

haesendo
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019 23:06

haesendo 26 jun 2019 21:43

Beste allemaal,

Alvast bedankt voor jullie hulpvaardige reacties. Mijn Foil is nagelnieuw en bloedmooi dus van na 2016. Een mecanicien van de dealer wist me te vertellen dat haarlak hier soelaas kan bieden en hij heeft de zadelpen dan een beurt gegeven met Elnett satin en het zaakje opnieuw gemonteerd met de aanmaning alles te laten drogen alvorens opnieuw te bestijgen.
Vandaag een lange testrit gereden waarin ik geen enkele hobbel, bobbel of niveauverschil ben uit de weg gegaan. Na 70 km nog geen krimp gegeven en vervolgens een kasseistrook van enkele honderden meters aangesneden en toen begon ze weer te zakken, miniem, slechts een aantal mm deze keer.
Ik heb de pen eruit gehaald en flink besproeid met Elnett en weer gemonteerd met behulp van de momentsleutel die ik me had aangeschaft (ingesteld op de voorgeschreven 5 Nm en draaien maar tot hij klik doet maar er kwam geen klik en ik vond dat de klem al flink aangespannen was; dus nu weet ik niet of de klem genoeg klemt of dat ik nog een paar rondjes kan draaien. Er wacht mij dus een nieuwe testrit.

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 27 jun 2019 00:16

Probeer die momentsleutel even met een los boutje en moer in de bankschroef of iets aan een stadsfiets of zo, in ieder geval iets wat niet zo kritisch is. Dan krijg je een gevoel wat de momentsleutel doet en bij welke kracht de klik wel voelbaar is.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 27 jun 2019 00:56

Was dat een BBB moment sleutel?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 jun 2019 08:02

Gebruik naast die haarlak ook carbonpasta en zet de pen met iets meer dan 5Nm vast.
Ik heb de pen van mijn Foil ook ingesmeerd met carbonpasta en met de voorgeschreven 5 Nm vastgezet, tot dusver geen probleem mbt zakken.

haesendo
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019 23:06

haesendo 06 jul 2019 20:49

Klemvast met flinke scheut haarlak Elnett satin. Onvoorstelbaar.

john65
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 mei 2016 19:14

john65 06 jul 2019 21:35

Kijk of er geen scheur in je zadelpen zit

Plaats reactie