Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Last buitenkant knie: bikefitting en/of fysio advies

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 24 jun 2019 13:25

Dank voor alle reacties.

Ik vind het zelf moeilijk voor te stellen dat het een eenvoudige overbelasting zou zijn. Ik heb in de winter minimaal 2x per week een intervaltraining op de fietstrainer gedaan. In het voorjaar 2x in de week buiten gefietst, waarvan een kort avondrondje doordeweeks toen de avonden wat langer werden (±40-50km) en een wat langer rondje in het weekend (±60-70km). Dat ik dan ineens bij het bewuste fietsrondje na 30km last krijg vind ik erg vreemd, je zou zeggen dat dit geen probleem mag zijn... Al heb ik er natuurlijk geen verstand van.

Ik heb contact gezocht met bikemedical in Geleen. De eigenaar daar is bikefitter en fysio, dus dat lijkt mij een goeie combinatie. Zal wel niet goedkoop zijn (niet verzekerd voor fysio) maar ik wil graag zsm terug op de fiets... Ik verwacht vandaag nog een telefoontje.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 24 jun 2019 15:49

Afspraak is gemaakt, sessie van 2,5 uur waarin bikefitting wordt gedaan op basis van de klachten. Klinkt erg goed, en lijkt me makkelijker dan losse fysio en losse bikefitting. Ik heb er vertrouwen in.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 jun 2019 17:36

Lijkt me een goede keuze. Die 2.5u zal je circa €150~ kosten en de informatie die je krijgt is het dubbel en dwars waard en heb je waarschijnlijk de rest van je fietsleven profijt van (o.a. uitgangspunten voor aanschaf volgende fiets).

Zonder grote wijzigingen (bijv. tijdrijden, yoga, blessures) veranderd je ideale houding nauwelijks naarmate je ouder wordt. Hooguit een spacertje hier of millimetertje daar, maar hopelijk heb je een goed uitgangspunt na deze sessie.

Geef het wel even de tijd om te wennen (ca. 500-1.000km).

rognic
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2019 18:35

rognic 26 jun 2019 09:11

Een profrenner heeft me ooit verteld"indien je na een bikefitting je niet goed voelt dan betekent dit je er ook niet gaat aan wennen op 500 of 1000km"

Je moet je onmiddellijk goed voelen bij een nieuwe positie,anders heeft het geen zin van een bikefitting te doen.

Velen zitten te hoog en dit geeft dan pijn aan buitenkant knie,neem een inbus sleutelje mee en test zelf onder belasting met trage cadans op trage klim.Per 3mm naar boven of onder,tot je zelf voelt"nu zit ik goed".

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jun 2019 12:39

ottorongo schreef: 21 jun 2019 14:48 En...heb je ooit gevoetbald ik denk dan spontaan aan de meniscus.
Die geeft met fietsen niet zo snel last.

walter- schreef: 21 jun 2019 15:23 Stap je niet eerst sowieso naar de huisarts voor een eerste diagnose?
Met zulke laag-reactieve sportspecifieke blessures hebben/kunnen/doen de meeste huisartsen weinig.


Een bikefitter-fysio lijkt mij ook de beste optie!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 06 jul 2019 14:25

@juul.

Ik ben overigens wel benieuwd nasr het eundresultaat. Is er een oplossing gevonden?

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 09 jul 2019 09:20

Ik ben gistermiddag ongeveer 2,5 uur bij Jacques Peeters van Bikemedical geweest. Erg vriendelijke en kundige man, veel verstand van zaken. Het begon met het beantwoorden van wat vragen, waaronder de vraag of ik ooit gevallen was. Om de een of andere reden had ik geheel verdrongen dat ik inderdaad enkele weken voordat ik last van mijn (linker) knie kreeg een keer uit stilstand naar rechts ben gevallen (linker voet los geklikt, maar ik viel naar rechts). Verder nergens last van gehad, dus weer opgestapt en doorgefietst.

Na het beantwoorden van de vragen heb ik mijn fietskleding aangetrokken, waarna ik eventjes ben gaan fietsen om de fietshouding te laten zien. Die was op zich niet slecht. Vervolgens is mijn gehele lichaam opgemeten (waaruit bleek dat ik erg korte benen heb voor mijn lengte), alvorens ik op de behandeltafel mocht gaan liggen. Daar kwam Jacques tot de conclusie dat mijn heup aan de rechterzijde een stuk minder flexibel was dan aan de linkerzijde. Dit zou met de val te maken kunnen hebben. Met 'dry needling' heeft hij de mobiliteit van die spier aangepakt, zodat mijn heup meteen al soepeler was. Na een paar dagen een soort van spierpijn zou het als vanouds moeten zijn.

Na uitgebreide fietsende analyse met behulp van camera's is mijn zadel naar beneden & naar voren gezet, en is mijn stuurpen vervangen door een 3cm kortere (6cm nu). Tevens zijn de schoenplaatjes een stuk naar achter geplaatst. De te grote zitpositie in combinatie met de vastzittende heup aan de rechterkant zou ervoor gezorgd hebben dat ik onnatuurlijke bewegingen op mijn zadel heb gemaakt en dat met links heb moeten compenseren. Klinkt aannemelijke denk ik zo. Het paste ook bij de klachten die ik had ervaren.

Jacques heeft een rapport meegegeven met de geometrie van de fiets welke bij mij zou passen, en me aanbevolen in de toekomst wanneer ik een nieuwe fiets zoek voor een endurance fiets te kijken, gezien deze het beste bij mijn lichaamsbouw passen. Mocht ik een fiets op het oog hebben, dan zou hij met een CAD programma kunnen kijken of deze voor mij geschikt is.

Uiteindelijk was het niet goedkoop omdat ik niet verzekerd ben voor fysio, maar als het hiermee opgelost is vind ik het dubbel en dwars waard. Daarbij is dit mijn eerste bezoek ooit aan de fysio, dus met de besparing die ik de afgelopen jaren heb gedaan door geen fysio pakket in mijn zorgverzekering te hebben, ben ik uiteindelijk nog goedkoper uit. Tevens lijkt mij dit wellicht goedkoper als een losse fysio en losse bikefitting (al heb ik dat nergens nagezocht), gezien ik toch beide nodig heb gehad...

Ik ga deze week weer eens voorzichtig wat fietsen, en dan hoop ik er gauw genoeg achter te komen of het helpt.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 09 jul 2019 11:02

Ik moet van Venlo uit tot naar Sittard-Geleen voor een bikefitting en ik heb geen auto. Vind het jammer dat in Venlo niet iemand zit die zoiets doet. 😡😩
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jul 2019 11:31

Sweety2008 schreef: 09 jul 2019 11:02 Ik moet van Venlo uit tot naar Sittard-Geleen voor een bikefitting en ik heb geen auto. Vind het jammer dat in Venlo niet iemand zit die zoiets doet. 😡😩
Dan ga je toch op je gemakje met de fiets? Zo'n wereldreis is dat niet.
Of.... 9292, je bent er zo.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 09 jul 2019 12:49

Als je enkel een bikefitting nodig hebt, en geen klachten ervaart, zou ik niet direct zo ver weg gaan. Dan denk ik dat er in Venlo ook wel een fietsenmaker moet zijn die je goed op de fiets kan zetten door het opnemen van je maten, of in ieder geval dichterbij dan Geleen. Maar als je klachten ervaart die mogelijk met een verkeerde fietshouding te maken zouden kunnen hebben is het zeker de moeite. En in dat geval is het waarschijnlijk ook te ver fietsen, vanwege de klachten, dus ik snap wel dat het vervelend is...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jul 2019 13:09

Dat te ver fietsen valt best wel mee hoor. Sweety kan best een eindje fietsen. En anders de trein pakken.
Maar wat ik van jouw uitkomst niet begrijpt, je zou een relatief lang bovenlichaam hebben, zou ik het eerste aanzicht al best goed op de fiets zitten, maar de afstand van zadel tot stuur is zo'n 5cm korter geworden?
Ik ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat bevallen. Hoop dat je in ieder geval van de knie pijn af zult zijn.

JuulvH
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jun 2018 17:43

JuulvH 09 jul 2019 13:41

Wat ik bedoel is dat als Sweety best een eindje kan fietsen, er waarschijnlijk dus geen blessures zijn, en dan is de combinatie fysio/bikefitting misschien wat overdreven, gezien er geen fysio nodig is. In dat geval kan een bikefitter dichterbij vast ook goede uitkomst bieden. Al kan ik dat natuurlijk niet beoordelen.

Wat je zegt over mijn uitkomst klinkt inderdaad tegenstrijdig, en ik heb daar ook geen antwoord op... Ik zal het moeten gaan ervaren.

Plaats reactie