Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Crank rub

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 22 jun 2019 12:56

Beste,

Bij het mountainbiken zie je toch een vaak voorkomend probleem terugkomen, de crank word steeds een beetje geraakt door de schoen waardoor de verf loslaat. (in mijn geval alleen bij bochten). Mijn vraag is dus, hoe kunnen we dit voorkomen? Mensen zeggen je moet je schoen cleat aanpassen of de pedaal afstand naar je crank naar buiten zetten met spacers, echter kan ik geen concreet antwoord vinden.

Kunnen we de crank opnieuw verven, of zijn er protectors?

Alvast bedankt,

Flowik

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 22 jun 2019 13:06

... het is een gebruiksvoorwerp, het hoort er bij, als je het niet wil moet je er niet op fietsen.. is een beetje mijn eerste gedachte
:winkthumb:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 jun 2019 13:22

Een crank is niet geverfd, maar geanodiseerd, zoals de meeste onderdelen, als ze niet blank zijn.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 22 jun 2019 14:49

flowik schreef: 22 jun 2019 12:56 Beste,

Bij het mountainbiken zie je toch een vaak voorkomend probleem terugkomen, de crank word steeds een beetje geraakt door de schoen waardoor de verf loslaat. (in mijn geval alleen bij bochten). Mijn vraag is dus, hoe kunnen we dit voorkomen? Mensen zeggen je moet je schoen cleat aanpassen of de pedaal afstand naar je crank naar buiten zetten met spacers, echter kan ik geen concreet antwoord vinden.

Kunnen we de crank opnieuw verven, of zijn er protectors?

Alvast bedankt,

Flowik
Ik heb laatst ergens iets gelezen over protectors , ik dacht in de vorige uitgave van Fiets.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 22 jun 2019 14:50


Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 22 jun 2019 14:52


Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 22 jun 2019 15:07

Grappig ... ik heb het omgekeerde: mijn schoenen (soort van mat) beschadigen; ze krijgen glimmende plekken, van mijn crancks.

Een oplossing voor beider problemen zou kunnen zijn afstandsbusjes tussen pedaal en crack te monteren. Die zijn ruimschoots verkrijgbaar (bijvoorbeeld bij Ali voor een euro of 7).

Nadeel kan zijn dat de q-factor totaal met ruim 3cm toeneemt (q-factor is, simpel gezegd, de afstand tussen jouw voeten).

NB: de door Arno aangehaalde (prima) oplossingen zijn bij mijn Chinese vrienden ook ruimschoots verkrijgbaar voor minder moneten.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 22 jun 2019 21:46

De Tukker schreef: 22 jun 2019 15:07 Grappig ... ik heb het omgekeerde: mijn schoenen (soort van mat) beschadigen; ze krijgen glimmende plekken, van mijn crancks.

Een oplossing voor beider problemen zou kunnen zijn afstandsbusjes tussen pedaal en crack te monteren. Die zijn ruimschoots verkrijgbaar (bijvoorbeeld bij Ali voor een euro of 7).

Nadeel kan zijn dat de q-factor totaal met ruim 3cm toeneemt (q-factor is, simpel gezegd, de afstand tussen jouw voeten).

NB: de door Arno aangehaalde (prima) oplossingen zijn bij mijn Chinese vrienden ook ruimschoots verkrijgbaar voor minder moneten.
Het toenemen van een Q-factor is voor mij bijvoorbeeld nadelig aangezien ik eigenlijk al met weg cranks (lagere Q-factor) zou moeten rijden op een mountainbike om mijn positie te optimaliseren. Maar een protector op de crank zou dus de ultieme oplossing zijn, tenzij je positie beter word van een hogere Q-factor.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 23 jun 2019 17:45

hendrikjan schreef: 22 jun 2019 13:06 ... het is een gebruiksvoorwerp, het hoort er bij, als je het niet wil moet je er niet op fietsen.. is een beetje mijn eerste gedachte
volledig mee eens... zeker een mountainbike. Regelmatig onderuit gaan, takken of steentjes tegen het frame, enz...
Een racefiets kun je redelijk netjes houden, een mountainbike niet

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 23 jun 2019 20:30

buddo schreef: 23 jun 2019 17:45
hendrikjan schreef: 22 jun 2019 13:06 ... het is een gebruiksvoorwerp, het hoort er bij, als je het niet wil moet je er niet op fietsen.. is een beetje mijn eerste gedachte
volledig mee eens... zeker een mountainbike. Regelmatig onderuit gaan, takken of steentjes tegen het frame, enz...
Een racefiets kun je redelijk netjes houden, een mountainbike niet
Ben ik het ook helemaal mee eens, dit topic eigenlijk gestart uit nieuwsgierigheid!

Plaats reactie